Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Crossfit-atleten: Lovisa Bundgaard

Lär känna Crossfit-atleten och svenska mästaren i tyngdlyftning Lovisa Bundgaard lite närmre. Lovisa har tävlat i team på Regionals med en 9:onde placering som bäst, dessutom har hon hela tre SM-guld i tyngdlyftning!

Lovisa Bundgaard.

Hur ser din träningsbakgrund ut?
- Jag har alltid varit en aktiv person. Spelade fotboll och innebandy som barn. Tyvärr skadade jag mitt knä ganska illa i en innebandymatch när jag var 15 år och efter tre operationer bestämde jag mig för att börja med något annat. Jag började därför träna och tävla i thaiboxning och höll på med det i cirka 5 år.

Hur kom du in på Crossfit och tyngdlyftning? Och hur länge har du hållit på med det?
- Jag började träna Crossfit våren 2013, så 5,5 år kan man säga att jag hållit på med det. 2012 flyttade jag till Malmö för att läsa till sjuksköterska. Jag hade då lagt thaiboxningen åt sidan och tränade för tillfället på Friskis & Svettis. Hade sett lite klipp på Youtube om Crossfit och testade lite wodar själv på gymmet innan jag vågade gå till en riktig "box" för att ge mig på mitt första riktiga pass. Detta var på Crossfit 360 i Malmö. Tyngdlyftningen har ju alltid varit en stor del av träningen sedan dess, men det var först 2017 jag bestämde mig för att börja tävla i det.

Vad har du för tävlingsmeriter?
- Jag har varit med i team på Regionals 2017, då placerade vi oss 11:a och 2018 placerade vi oss 9:a. Tog även tre SM-guld i tyngdlyftning 2018.

Hur ser en vanlig träningsvecka ut?
- Då jag arbetar som sjuksköterska så har jag långa arbetsdagar och arbetar skift. Så de dagar jag arbetar kan jag endast träna ett pass, detta brukar då bli lite längre (som två kortare pass). De dagar jag inte arbetar tränar jag två pass, där varje pass är mellan 90 minuter och två timmar. Jag brukar träna hårt måndag, tisdag, onsdag, fredag och lördag. Torsdagar är det återhämtningsträning och söndagar vilar jag helt.

Lägger du upp träningen själv eller har du hjälp av någon?
- Jag följer VAT program som är ett individuellt träningsschema som jag får av min sambo Joakim Törnvi. Vi tränar nästan alltid tillsammans, vilket är otroligt bra för då kan han se varje dag hur jag mår och hur jag presterar.

Hur ser du på kosten? Följer du någon speciell kostplan?
- Jag följer ingen speciell kostplan. Jag har faktiskt ganska dålig koll på hur mycket eller lite jag äter. Joakim brukar säga "ät mer" och då äter jag lite till. Vi äter mycket kött/kyckling, ris, pasta, potatis och grönsaker.

Vilka kosttillskott använder du?
- Jag börjar varje dag med omega-3, gurkmeja kapslar och D-vitamin. Sedan använder jag produkter i Lukas Högbergs serie, både på träning, men framför allt tävling. Brukar även dricka en proteinshake från Svenskt Kosttillskott där favoritsmaken är Jordgubb Milkshake! (Core Whey Protein). Innan jag går och lägger mig brukar jag även ta magnesium när jag kommer ihåg det!

Rekommenderade produkter

 
Core Power
 
Vitamin D3 4000
 
Core Whey Protein
 
Arctic Omega-3
 
Core Recovery
 
Gurkmeja
 
Core Endurance

Vad har du för framtidsmål inom Crossfit/tyngdlyftning?
- Jag tror att målet för många har varit ganska svårt sedan Crossfit Regionals försvann. Mitt eget mål kommer vara att placera mig bra på större internationella tävlingar och vad det gäller tyngdlyftning är målet att försvara min titel som svensk mästare.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej