Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Prehab och rehab

Vad är skillnaden på prehab och rehab och vem behöver det? Vi reder ut begreppen och går igenom skillnaderna samt vad du ska tänka på.

Prehab kommer från ordet prevention, vilket är det du kan göra för att undvika att bli skadad. Rehab är en förkortning av ordet rehabilitering vilket är det du bör göra när du redan skadat dig och ska läka och stärka den skadade kroppsdelen.

Varför prehabträning?

Fördelen med prehab är att du tränar i syfte att förebygga skador i framtiden, för att skapa förutsättningarna för en så hållbar träning som möjligt. Däremot kan det variera beroende på vad du tränar och hur mycket. I prehab ligger fokus på rörlighet och funktion samt styrka över tid. Prehab är ett utmärkt komplement till din faktiska träning, för att bygga upp och stärka samt undvika att skador sker.

Tänk dig efter alla tunga lyft på gymmet, efter alla kilometer du springer eller efter timmar på cykeln. Förr eller senare kommer olika skador att uppstå, stora som små. Och alla vet vi hur frustrerande det kan vara att behöva ta ett uppehåll från sin träning på grund av en skada. Det bästa är att kunna få in det som en naturligt del i din träning eller i vardagen, någon minut räcker - det behöver inte vara så långt.

Varför rehabträning?

Rehabträning är det du ägnar dig åt efter en skada, operation eller liknande, då kroppen inte är helt återställd och inte fungerar riktigt som vanligt än. Här bygger du upp den skadade kroppsdelen, sakta men säkert så att det inte händer igen. Här anpassas träningen och syftet är att exempelvis försöka minska smärta, öka rörligheten, styrka och stabilitet för en bättre funktion. Nivån på rehabträning är olika från fall till fall, beroende på vad du ska tillbaka till och vad som gjorts innan.

5 tips för att undvika skador vid träning

1. Värm upp innan träning

Uppvärmning förbereder kropp och sinne inför ett träningspass eller tävling. Man kan börja med pulshöjande för att bli varm och få upp flås men sedan är det bra att värma upp musklerna du ska använda specifikt.

2. Satsa på rörlighetsövningar

Genom rörlighetsövningar blir du både varm och flexibel. Kroppen får lägre skaderisk och ännu bättre potential att bli stark ju mindre begränsningar du har i rörelserna.

3. Stärk upp dina svaga länkar

Det är alltid roligast att träna det som man är bra på men lika viktigt, om inte ännu viktigare, är att stärka de svagare delarna. Det kanske till och med kan hjälpa dig att bli starkare i dina andra moment!

4. Lämna egot hemma

Lyft för dig själv, inte andra och lämna egot hemma. Att slänga upp en vikt för att du sett någon annan klara av det är ingen bra idé. Stressa inte fram resultaten utan träna kontrollerat och målmedvetet.

5. Glöm inte vilodagar, lyssna på din kropp

Märker du av smärta eller känningar i kroppen, lyssna på den! Ibland kan det räcka med att avvika från träningsschemat lite och vila just den muskeln för att slippa dra på sig en skada - eller helt enkelt vila helt och hållet just den dagen!

Redskap som kan hjälpa dig

 
Massageboll
 
Trigger Point Roller
 
Trigger Point Roller
 
Foam Roll Medium
 
Virtufit Foam Roller
 
Massage Roller
 
Refit Triggerboll
 
EPP Foam Roller

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Träna rätt och undvik skador

Träna rätt och undvik skador

Peter tipsar - Så undviker skador och går ner i vikt med rätt kost och träning.
 
Så förebygger du skador med träning

Så förebygger du skador med träning

Vill du undvika idrottsskada? Då är det här artikel för dig!
 
Stor guide om kreatin

Stor guide om kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
 
Tidsbrist? Hemmapasset som räddar vardagspusslet

Tidsbrist? Hemmapasset som räddar vardagspusslet

Ibland är ett hemmapass precis det man behöver!
 
Ta din ryggträning till nästa nivå

Ta din ryggträning till nästa nivå

Här är träningsguiden för dig som vill ha ett fulländat ryggträningspass.
 
Träningens effekter på kroppen

Träningens effekter på kroppen

Hur påverkar träning vårt skelett, leder och muskler och vilken träning är bäst?
 
Undvik skador vid styrketräning - del 2

Undvik skador vid styrketräning - del 2

Louise Cederblad delar med sig av sin kunskap för att hålla sig skadefri.
 
Peter Bláha: Matschema, träning och kosttillskott

Peter Bláha: Matschema, träning och kosttillskott

Peter Bláha är känd tv-profil och aktiv inom CrossFit och rugby.
 
Louise Cederblad Staglianó

Louise Cederblad Staglianó

Louise är en crossfitatlet med bakgrund från dans, lär känna henne!
 
Vad är träning? En inblick bland våra olika motionsformer

Vad är träning? En inblick bland våra olika motionsformer

Träning innebär inte bara att ta sig till gymmet, det är mycket mer än så!
 
Crossfit-atleten Angelica Bengtsson

Crossfit-atleten Angelica Bengtsson

Lär känna den allsidiga Crossfit-atleten Angelica Bengtsson lite närmre.