Cabelflyes underifrån

Alternativa namn: Omvända cabelflyes, Kabelflyes

En omvänd flyes i kabelmaskin, menas att du arbetar med vikten nedifrån och upp i syfte att stärka den undre delen av bröstmuskulaturen. Du behöver därför en cabelcross med handtag i nedre vajrarna.

Utförande

1. Greppa handtagen i varsin hand, ställ dig i mitten av maskinen och ta ett kliv framåt, så att musklerna har en möjlighet att sträckas ut ordentligt.

2. Börja med att hålla händerna nedåt och bakåt. Armarna är raka med en lätt böjning i armbågen.

3. För vikten uppåt, sikta på att händerna ska mötas i höjd med din haka. Armarna hålls hela tiden raka med en lätt böjning i armbågen, pekandes utåt. Vänd tillbaka tills armarna är utsträckta igen.

Vanliga misstag

För den ovana utövaren kan det vara svårt att hålla jämn takt med armarna och balans i rörelsebanan. Sikta hela tiden på att händerna ska hamna i hakhöjd, varken längre ner eller längre upp, för bästa resultat.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Cabelflyes

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!