Allt om: Mandelmjöl - naturligt glutenfritt

Mandelmjöl är gjort på uteslutande malen mandel och går utmärkt att använda istället för vanligt vetemjöl för att göra maten och bakningen lite nyttigare och glutenfritt.

  • Mandelns nyttigheter
  • Mandelmjöl till mat och bak

Mandelmjöl

Mandelns nyttigheter

Mandelnöten är en av våra allra vanligaste nötsorter, och används både som snacks och ingrediens i bakverk, bröd och desserter. På senare år har även utbudet och efterfrågan på mandelmjöl istället för vetemjöl ökat lavinartat, vilket är fullt förståeligt med tanke på dess innehåll. Mandelmjöl är relativt billigt och helt fritt från gluten. Mjölet består uteslutande av malda mandlar, de flesta sorter helt utan tillsatser.

Mandelmjöl innehåller ca 20 % protein och har en liten andel kolhydrater med lågt GI-värde. Mandel är även rikt på flera näringsämnen med ett utmärkande högt innehåll av hälsosamma fettsyror och vitamin E, ett vitamin som även fungerar som antioxidant.

Mandelmjöl till mat och bak

Mandelmjöl är ett utmärkt alternativ att använda i matlagning och bakning för dig som är glutenintolerant, äter enligt LCHF och GI eller om du vill baka lite nyttigare. Dessutom har mandelmjöl en god, nötig smak som gärna förhöjer bakverket till en ny nivå.

Eftersom mandelmjölet är glutenfritt är det dock svårare att baka bröd med fluffigt resultat om du byter ut allt mjöl till mandelmjöl, och på grund av sin frånvaro av gluten kan det inte jäsa. Gluten är det som fungerar som effektivt bindemedel. Det optimala är därför att bara byta ut viss andel vetemjöl mot mandelmjöl om du har möjlighet. Vill du byta ut allt mjöl till mandelmjöl, kan du använda mer ägg, eller fiberhusk, för att få det fluffiga resultatet. Mandelmjöl suger åt sig mer vätska än vanligt mjöl, så modifiera dina traditionella recept med mer vätska eller mindre mjöl.

Mandelmjöl

 
Mandelmjöl
 
Mandelmjöl

Tips! Testa att mala ditt eget mandelmjöl av hel mandel, med hjälp av nötmal eller mixer. Du kan även testa att göra din egen mandelmjölk, genom att blanda 1,25 dl mjöl med 1 dl vatten och valfri smaksättning. Använd som bas i smoothies eller matlagning.

För hemmagjort mandelmjöl

 
Raw Mandel

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Börja din viktnedgång nu. Snabbguide till hur du lyckas med LCHF.
 

Recept: Blåbärspaj med protein

En god och nyttig paj gjort på blåbär och mättande proteinpulver.
 

Stor guide: Att äta glutenfritt

Här kan du läsa om gluten, den glutenfria dieten och om glutenintolerans.
 

Recept: Proteinpaj med chokladsmak

Ett nyttigare och mer mättande alternativ till efterrättspaj.
 

Recept: Äppelpaj med proteinpulver

Den klassiska äppelpajen här med ett nyttigare recept.
 

Recept: Lussebullar med protein och fibrer

Goda och nyttiga lussebullar i jultider som dessutom är låga på gluten.
 

Recept: Jordgubb och mandeldröm

En välsmakande mix av sommarens jordgubbar och vinterns nötter.
 

Recept: Proteinkakor med mandel

Krispiga kakor som passar både som snacks och som mellanmål.
 

Recept: Nyttiga äppel- och kanelmuffins

Dessa nyttiga äppel- och kanelmuffins är fyllda med protein!
 

Citronpaj på nyttigt vis

En ljuvlig och fräsch paj med syrlig smak av citron.
Visa fler