Träningsövning: Cabelflyes underifrån

Alternativa namn: Omvända cabelflyes, Kabelflyes

En omvänd flyes i kabelmaskin, menas att du arbetar med vikten nedifrån och upp i syfte att stärka den undre delen av bröstmuskulaturen. Du behöver därför en cabelcross med handtag i nedre vajrarna.

Utförande

1. Greppa handtagen i varsin hand, ställ dig i mitten av maskinen och ta ett kliv framåt, så att musklerna har en möjlighet att sträckas ut ordentligt.

2. Börja med att hålla händerna nedåt och bakåt. Armarna är raka med en lätt böjning i armbågen.

3. För vikten uppåt, sikta på att händerna ska mötas i höjd med din haka. Armarna hålls hela tiden raka med en lätt böjning i armbågen, pekandes utåt. Vänd tillbaka tills armarna är utsträckta igen.

Vanliga misstag

För den ovana utövaren kan det vara svårt att hålla jämn takt med armarna och balans i rörelsebanan. Sikta hela tiden på att händerna ska hamna i hakhöjd, varken längre ner eller längre upp, för bästa resultat.

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp Cabelflyes

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Träningsövning: Cabelflyes

Cabelflyes är en ultimat övning för bröstmuskulaturen, i cabelcross.
 

Träningsprogram: Styrketräning för elitmotionär

Fullspäckat träningsprogram med 5 pass, för dig som tränar ofta!
 

Träningsprogram: Styrketräning medelnivå

Komplett styrketräningsprogram för dig som ligger på en medelnivå.
 

Träningsprogram: Bröstmuskler

Ett komplett bröstpass i gymmet, med basövningar som bygger volym!
 

Fitness för tjejer: Uppbyggnad

Vägen till fitnessformen börjar med muskeluppbyggnad.
 

Träning och kosttillskott för armbrytning

Läs om träning och kostillskott som passar vid kraftsporter såsom armbrytning.