Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Vi möter Alexander Lundqvist, back i Leksands IF

Alexander Lundqvist, back i hockeylaget Leksands IF, har tagit stora kliv i sitt lag där han nu har två år kvar på sitt kontrakt. Vi tar reda på hur en typisk matchdag ser ut för Alexander - och om han har några knep för att prestera extra bra på isen.

Alexander Lundqvist, back i Leksands IF.

Hur ser en typisk matchdag ut?

Alla matchdagar är väldigt rutinmässiga och brukar se likadana ut. Den börjar med en god natts sömn och en bra och stadig frukost, säger Alexander.

- Efter frukost åker jag till hallen för morgonvärmning som oftast startar klockan 11.00. Efter det beger jag mig hem för att äta lunch och ta en powernap.

Innan det är dags att åka tillbaka till hallen läggs det tid på att fixa med utrustning som exempelvis att tejpa klubbor och bara att se till att allt är under kontroll. En matchdag vill man kunna koncentrera sig på matchen och inte lägga tanketid på annat.

- Efter matchen varvar jag ner i gymmet med cykel och stretching medan jag tar en recoveryshake. När jag kommer hem efter match äter jag middag och går igenom matchen i huvudet och analyserar vad som gick bra och mindre bra, innan det är läggdags.

För att ständigt utvecklas och komma framåt i sin egen, men även lagets, utveckling brukar spelarna alltid utvärdera matchen. Alexander har just nu två år kvar i Leksand och det största målet i sikte är framgångar i slutspelet.

Har du några rutiner eller ritualer inför och under match?

- Rutiner är både ja och nej. Den viktigaste rutinen är sömn och mat. Till frukost äter jag gröt och ägg, till lunch blir det ofta pasta med kyckling och sallad. Till mellanmål innan avfärd brukar det bli mackor, gröt och kaffe. Men annars har jag inte så mycket rutiner egentligen, eftersom förutsättningarna kan se olika ut dagen innan match.

Inför match brukar Alexander även försöka samla sina tankar och behålla sitt lugn. Ju närmare matchstart han är, desto mer lägger han fokus på matchen och vilka situationer som kan uppstå under match han bör förbereda sig på..

- Under periodpauserna ser jag till att fylla på med energi och vätska. Sedan brukar vi prata om situationer som skett under matchen.

Alexander försöker alltid samla sig och behålla sitt lugn inför matcher.

Har du någon ritual?

Förutom rutiner är det vanligt att idrottare har speciella “före match-ritualer”. Det har visat sig att om man har en liten ritual så kan man faktiskt bli mer fokuserad på det man ska göra. En ritual kan egentligen vara vad som helst, som att äta en speciell maträtt, ta på sig sina matchkläder i en viss ordning eller lyssna på en specifik låt.

- Min ritual är att jag byter om på samma sätt innan varje match och har vissa handslag med några i laget innan varje period. Men den mest vidskepliga i laget är Peter Cehlarik, har har väldigt tydliga rutiner innan match.

4 snabba fakta om Alexander

Position:
Back

Nummer på tröjan:
#6

Skjuter:
Vänster

Det bästa att göra en ledig helg:
Åka iväg på en liten roadtrip för att samla energi både fysiskt och mentalt.

Boostande favorit-tillskott
Core Gainer och Core Recovery

Alexanders favoriter

 
Core Gainer
 
Core Recovery

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

 
Kickback med hantel (dumbbell triceps kickback)

Kickback med hantel (dumbbell triceps kickback)

Bra tricepsövning som fungerar lika bra på gymmet som hemma.
 
Rörlighet och spänst med Leksands IF

Rörlighet och spänst med Leksands IF

Öva upp rörlighet och spänst tillsammans med Leksands IF herrlag i hockey.
 
Rygglyft (back raise)

Rygglyft (back raise)

Rygglyft är en övning för ländryggen som du gör helt utan redskap på golvet.
 
Leksands IF

Leksands IF

Lär känna ishockeylaget Leksands IF!
 
Vi möter Peter Cehlarik och Marek Hrivik - två stjärnor i Leksands IF

Vi möter Peter Cehlarik och Marek Hrivik - två stjärnor i Leksands IF

Lär känna Peter och Marek från Leksands IF!
 
Hur tränar Leksands IF? Jesper Gillerås, fystränare berättar!

Hur tränar Leksands IF? Jesper Gillerås, fystränare berättar!

Hur tränar Leksands IF, vad äter de och vem är lagets fysmonster?
 
Alexander Elebro

Alexander Elebro

Alexander Elebro är en crossfitatlet med flera meriter, lär känna honom!
 
Leksands IF:s rekordman Jon Knuts:

Leksands IF:s rekordman Jon Knuts: "Att få vinna SM-guld är drivkraften nu"

Vi möter Jon knuts - vad är han stoltast över och hur ser framtiden ut?
 
5 träningstips för ökad muskelmassa

5 träningstips för ökad muskelmassa

Fem tips för att hjälpa dig öka din muskelmassa.
 
Fördelar med en morgonpromenad

Fördelar med en morgonpromenad

Läs om promenadens fördelar, om du ska äta innan eller efter och mycket mer!
 
Utveckla din träning med intervaller

Utveckla din träning med intervaller

Kliv utanför din komfortzone med intervaller med hjälp av Peter Bláha som coach.
 
Träningsupplägg för att klara loppet

Träningsupplägg för att klara loppet

Här tipsar vi om hur du kommer igång eller kommer vidare med löpningen.
 
Så tränar du löpning - sprint

Så tränar du löpning - sprint

Lär dig hur du bör äta och träna för att utvecklas som sprinter.
 
Kondition: Kom igång med träningen

Kondition: Kom igång med träningen

Förbättra din kondition och ta del av de positiva effekterna.
 
Tillskott för hjärta och kärl

Tillskott för hjärta och kärl

Lär dig mer om vilken livsstil och kosthållning som påverkar hjärtats hälsa.
 
Träningsprogram: Träna ben hemma

Träningsprogram: Träna ben hemma

I den andra delen av vår benträning går vi vidare med mer avancerade övningar.
 
Kan kyla öka din prestation?

Kan kyla öka din prestation?

Kryoterapi är en hälsotrend som växer sig starkare. Kan kyla öka din prestation?
 
Så tar du din löpning till nästa nivå

Så tar du din löpning till nästa nivå

Fyra anledningar till att intensifiera din löpträning och hur du gör det.
 
Så slipper du mjölksyra vid träning

Så slipper du mjölksyra vid träning

Läs om vad mjölksyra är och hur du kan göra för att minska den!
 
Allt om muskel- och ledhälsa

Allt om muskel- och ledhälsa

Så ska du träna och äta för att förbättra din muskel-och ledhälsa.