En gudie till att:

Lyckas med din måltidsersättning

Att använda måltidsersättningsprodukter är ett effektivt sätt att kick-starta en diet eftersom du snabbt tappar kilon och ser resultat. Att gå på en intensiv diet är dock påfrestande och vad gör man när hungerkänslorna faller på? I denna guide förklarar vi varför måltidsersättning fungerar och vad som händer i kroppen. Dessutom ger vi dig välbehövliga tips på hur du lyckas med din måltidsersättning och vilka produkter som kan vara bra att ha nära till hands när sockersuget sätter in.

  • Bra att veta innan du börjar
  • Hur och varför måltidsersättning fungerar
  • Vad gör man efter avslutad kur?
  • Tillskott som kan hjälpa dig på vägen

Bra att veta innan du börjar

Innan du påbörjar en viktminskningskur med måltidsersättningsprodukter är det vissa saker som är bra att känna till. Att använda måltidsersättningsprodukter passar dig som är överviktig och snabbt vill se resultat av din diet. Denna typ av produkter passar även dig som snabbt behöver få till en livsstilsförändring, exempelvis av hälsoskäl. Måltidsersättning bör dock aldrig användas av gravida eller underviktiga. Lider du av någon sjukdom eller tar mediciner bör du alltid rådfråga din läkare innan du börjar använda denna typ av produkter.

När du väl bestämt dig för att påbörja en kur med ersättningsprodukter är det vissa saker du bör vara medveten om. Oavsett om du valt att gå på en så kallad VLCD-kur (very low calorie diet) som ger mellan 450 och 600 kcal per dag eller en LCD-kur (low calorie diet) som ger 600-1100 kalorier per dag, kommer du att få i dig mycket mindre energi än du är van vid. Detta kan göra att du blir trött och irriterad och kanske framför allt hungrig. Detta är något som är bra att vara medveten om redan från början.

Smoothies och hantlar tillsammans med ett måttband.

Hur och varför måltidsersättning fungerar

Måltidsersättning är avsett att användas under en begränsad period och du väljer själv om du vill ersätta vissa eller alla av dagens måltider. Gemensamt för alla måltidsersättningskurer är att de innehåller få kalorier. När du ersätter vanliga måltider med dessa produkter kommer du alltså att hamna på ett omfattande kaloriunderskott. Normalt sett behöver en kvinna ungefär 2000 kcal per dag och en man runt 3000 kcal. Med måltidsersättning får du ofta bara i dig mellan 450 och 1100 kcal per dag.

För att vi inte ska lägga på oss vikt måste vi göra av med den energi vi får i oss. För att hålla en stabil vikt brukar man därför prata om energibalans. Detta samband är mycket enkelt och innebär att energi in = energi ut. Ändrar vi dessa parametrar kommer det att återspeglas i vår kroppssammansättning. Är energin in större än energin ut kommer vi gå upp i vikt och är energin ut större än energin in kommer vi att gå ner i vikt. Trots att det låter så enkelt är det för många mycket svårt att hålla en stabil vikt. Det är här måltidsersättningar kommer in i bilden. Genom att byta ut vissa (eller alla) måltider mot kalorisnåla måltidsersättningar kommer du att få i dig färre kalorier än normalt och på så sätt kommer en viktnedgång att stimuleras.

Eftersom en måltidsersättningskur endast är avsedd att användas under korta perioder kan du, när kuren är avslutad, inte återgå till att äta på samma sätt som innan kuren påbörjades. Om du ska lyckas behålla din nya vikt krävs en livsstilsförändring där du anammar nya och hälsosamma vanor där du uppnår energibalans. Kom ihåg att det tar tid att gå ner i vikt, precis som det tar tid att gå upp i vikt. För att lyckas krävs en stor portion tålamod, men en måltidsersättningskur kan ge dig en ordentlig kick-start som snabbt ger resultat och ger dig motivation att fortsätta på den inslagna vägen.

Vid en kosthållning där energiintaget inte uppgår till 1000 kcal är det mycket svårt att få i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler. För att säkerställa ett fullgott intag är måltidsersättningsprodukter därför berikade med vitaminer och mineraler i de doser som krävs för att täcka kroppens behov. Även om produkterna innehåller det som kroppen behöver finns det vissa kompletterande produkter som kan hjälpa dig på vägen. Du kan läsa om några exempel nedan.

Vad händer i kroppen?

Att ligga på kaloriunderskott är en form av svält. När kroppen svälter tvingas den ta av den energi som finns lagrad i kroppen. Den vanligaste lagringsformen för energi är som du säkert vet fett. När vi äter mindre mat än vi behöver kommer kroppen alltså att börja ta energi från fettreserverna. Kroppens energibehov minskar ju inte, även om vi ger kroppen mindre energi. För att få tag på den energi som saknas tvingas kroppen alltså att nalla på energiförråden (fettet) för att orka hålla igång alla viktiga processer. Vid övervikt är detta naturligtvis ofarligt, eftersom det finns gott om energireserver att ta av. Vid undervikt är det dock mycket allvarligt, eftersom det då saknas energireserver.

När kroppen tvingas anpassa sig efter ett kraftigt energiunderskott, som vid VLCD-diet, kommer den att behöva ta mer energi från fettreserverna och således kommer vi att få en snabbare viktminskning.

Kan jag träna under en måltidsersättningsdiet?

Ja, det kan du, men eftersom du får i dig väldigt lite energi när du använder måltidsersättning (speciellt vid VLCD) kan det vara svårt att orka träna hårt. Att röra på sig är dock viktigt eftersom aktivitet gör att kroppen i ännu högre utsträckning förbränner det fett som utvunnits från fettreserverna. Träning är även viktigt för att du ska bibehålla muskelmassa under din viktnedgång. Du kan exempelvis prova att kombinera lättare konditionsträning (tex raska promenader) med lättare styrketräning. Kom ihåg att lyssna på kroppen och känn efter hur länge och hur hårt du orkar träna. Var beredd på att du inte orkar träna som vanligt när du går på en strikt diet.

En glad kvinna som joggar tillsammans med sin hund.

Efter måltidsersättningskuren – vad gör jag då?

Måltidsersättningsprodukter är, som du nu vet, bara avsedda att använda under begränsade perioder för att få en kick-start på viktnedgången och få motivation att fortsätta. De kan även vara användbara när det av hälsoskäl krävs snabba förändringar.

Så vad gör du då när din måltidsersättningskur är slut? Går tillbaka till dina gamla vanor och ätmönster? Nej, självklart inte. Det är kanske nu den allra största utmaningen kommer - att hitta en ny och hälsosam livsstil med bra mat och motion. Att lära sig vad som är bra och dåligt på egen hand är inte alltid det lättaste. Därför kan det för vissa underlätta att ta hjälp av en kostrådgivare eller hälsocoach för att få vägledning och tips. Du kan också ta hjälp av en personlig tränare som kan ge dig det stöd du behöver för att komma igång med träningen.

Det viktigaste efter en intensiv viktminskningskur är att ändra sina gamla vanor, annars kommer den påfrestande kuren att ha varit förgäves då du kommer gå upp de kilon du kämpade så hårt för att gå ner. Generellt sett bör du satsa på mycket frukt och grönsaker, magra proteinkällor som fågel och fisk samt långsamma kolhydrater. Du bör undvika godis och andra sötsaker och hålla dig borta från halvfabrikat som ofta är fulla med socker och onyttiga fetter. När det gäller fett bör du satsa på hälsosamma fetter från lax och annan fet fisk samt vegetabiliska oljor (tex. olivolja och rapsolja), nötter och frön.

Listan på bra och dåliga livsmedel kan göras lång, men ett bra tips att ta med sig till matbutiken är att köpa naturliga produkter som inte processats samt att laga maten från grunden. Att laga mat från grunden behöver varken vara tidskrävande eller komplicerat och du hittar många enkla och nyttiga recept under vår inspirerande receptkategori. 

En skål med färsk spenat.

Tillskott som kan hjälpa dig på vägen

För att lyckas med din viktminskningskur finns det vissa produkter som kan hjälpa dig på traven. Du kan exempelvis använda dig av tillskott för fettförbränning som kan sätta fart på ämnesomsättningen ytterligare och ge dig en välbehövlig knuff i rätt riktning. Koffein och chili är vanliga ingredienser i fettförbränningspreparat och eftersom tillskotten ofta är högdoserade får du snabbt i dig den mängd som krävs för att du ska märka en effekt.

Tillskott som kan underlätta

1 av

Eftersom du äter väldigt lite mat under din viktminskningskur är risken stor att du kommer bli hungrig mellan måltiderna. Visserligen är många måltidsersättningsprodukter mättande, men om hungerkänslorna dyker upp kan det vara bra att ha några ess i rockärmen. Ett tips är att använda aptitdämpande tillskott så som spenatextrakt, eller att använda ett fibertillskott. Fiber sväller nämligen flera gånger sin egen vikt när de blandas med vätska i mag-tarmkanalen och detta gör att vi känner oss mätta längre samtidigt som blodsockret hålls på en jämn och stabil nivå.

Under en intensiv viktminskningsperiod är det även viktigt att dricka mycket vatten och samtidigt välja bort andra drycker som innehåller kalorier (exempelvis saft, läsk och liknande).


Tips! Läs mer om hur du väljer rätt måltidsersättning i denna artikel.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!