Rosenrot

Rosenrot används vanligen i uppiggande syfte i kortare perioder av stress eller trötthet. Rosenrot hör till adaptogenerna, och säljs både som kosttillskott och läkemedel.

  • Vad är rosenrot?
  • Vad har den för effekt?
  • Bra att veta

Vad är rosenrot?

Rosenrot växer vilt i norra delar av Europa, Asien och Nordamerika trots hårda och karga klimat. Rosenrot tillhör gruppen adaptogener, precis som andra välkända växter som marknadsförs mot tillfällig trötthet, så som schisandra och ginseng. Adapt betyder anpassning, och precis som det låter finns undersökningar som tyder på att adaptogena växter kan hjälpa kroppen att anpassa sig efter rådande fysisk och mental belastning.

Färsk rosenrot på bord

Rosenrot har en lång historia som både mat och läkeväxt. Förr åt man den rå eller kokt som en grönsak. Man visste att roten var rik på vitamin C och ansåg att den kunde hålla dig frisk, lindra huvudvärk och ge energi. Redan 1755 beskrevs rosenroten i Carl Von Linnés läkemedelshandbok som en läkande naturmedicin.

Vad har det för effekt?

Adaptogener kan upplevas effektiva, men ska inte blandas ihop med stimulantia som exmpelvis koffein. Till skillnad från adaptogener kräver sådana ämnen en ökad dosering över tid för att ge samma effekt. Kroppen vänjer sig inte vid rosenrot på samma sätt, utan kan användas under en längre period utan uppehåll.

Flera studier har bedrivits för att undersöka hur rosenrot kan påverka den fysiska prestationen vid träning. Försök har visat* att idrottare som testat rosenrottillskott under en period fått både en ökad fysisk anpassningsförmåga till ansträngningsnivån samt en mindre muskelslitage vid hård träning, i jämförelse med idrottare som inte tagit rosenrottillskott. Resultaten från denna och liknade studier är trots det endast teorier än så länge och mer undersökningar krävs för att kunna dokumentera effekterna.

En av rosenrotens främsta fördelar är att den är mycket snabbverkande, redan inom 45 minuter kan man känna effekterna av den och det varar under en relativt lång tid. De flesta som äter rosenrot upplever dock att trots att de känner sig mentalt skärpa, kan de ändå sova gott om natten och vakna utvilade. På grund av liknande erfarenheter har man därför antagit att rosenrot även har en lugnande förmåga.

Bra att veta

Idag marknadsförs rosenrot som uppiggande vid tillfällig trötthet, både som kosttillskott och som traditionellt växtbaserat läkemedel. För att få klassas som ett läkemedel måste produkten vara granskad och godkänd av läkemedelsverket. Grunden för läkemedlen är dock endast baserad på erfarenhet av långvarig användning och mer efterforskning behövs för att kunna dokumentera effekterna av rosenrot.

Rosenrot

Rosenrot passar dig som vill ha en produkt under perioder av trötthet eller hård ansträngning.

*Referenser:

Effects of chronic Rhodiola Rosea supplementation on sport performance and antioxidant capacity in trained male: preliminary results. A. Parisi, E. Tranchita, G. Duranti, E. Ciminelli, F. Quaranta, R. Ceci, C. Cerulli, P. Borrione, S. Sabatini. Sports Med Phys Fitness, 2010.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!