Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Styrketräning med Leksands IF

Vi hängde med Leksands IF på ett styrketräningspass med Strenght & Conditioning Coach Jesper Gillerås - här får du tips på fyra träningsövningar som är perfekta för hockeyspelare.

Tips! Läs vår intervju med Jesper om att välja rätt kosttillskott för återhämtning.

Bulgarian Split Squat

Att träna ena sidan av kroppen i taget, det vill säga unilateral träning, är viktigt för att kunna göra snabba förflyttningar. Eftersom hockey är en idrott med mycket riktningsförändringar är det viktigt att träna denna typ av styrka. Träna med vikt i form av skivstång eller hantlar för extra belastning.

"Hockey är en idrott med mycket riktningsförändringar och unilateral styrka är en viktig komponent för att snabbt kunna göra snabba förflyttningar " säger Jesper.


Leksands IF utför Bulgarian Split Squat träningsövning med skivstång.

Hip Thrust (1 eller 2 ben)

Hip Thrust stärker upp hela baksidan av låret och rumpan, inklusive flera små muskler.

"En viktig del av hockey är att vara stark i både sprint, riktningsförändringar och horisontell power" förklarar Jesper. Med ett ben i marken och ett ben lyft blir utmaningen extra stor.

Leksands IF utför Hip Thrust träningsövning med skivstång.

Laterala utfallssteg

Utfallssteg åt sidan med vikt stärker upp både höfterna och insidan av låret. "I hockeyn används adduktorerna en hel del och därför är det viktig att förebygga skador med relevanta övningar".

Leksands IF utför laterala utfallssteg med hantlar.

Bålrotation med skivstånG

Denna övning tränar magens styrka mycket effektivt, både excentriskt, koncentriskt och isometriskt. Tänk på att hålla armarna raka hela vägen och göra rotationen så stor som möjligt. "Eftersom ishockey inkluderar mycket rotationsmoment är det viktigt att vara stark i alla delar av bålen".

Leksands IF utför bålrotation med skivstång.

Tips! Här hittar du del två av vår träningsserie med Leksands IF - spänst och rörlighet.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej