Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor

Louise Wickström - Tillhör den svenska crossfiteliten

Det var för tre år sedan som Louise Wickström fastnade för Crossfit efter att ha testat på snatch på gymmet. Nu tillhör hon den svenska eliten och har som mål att en dag ta sig till Crossfit Games.

Louise Wickström.

Vad har du för träningsbakgrund?
- Jag har alltid haft ett stort intresse och behov av att röra på mig för att må bra. Min träningsbakgrund är fotboll och truppgymnastik. När jag var i 20-årsåldern gick jag över till gruppträning, löpning och gym.

Hur kom du in på Crossfit och hur länge har du hållit på med det?
- Jag började med Crossfit efter att följt med två kompisar till gymmet och prövade snatch, eller vad jag trodde var snatch då, kollar man på filmer i efterhand så ser man att det fanns en hel del att jobba på, men glädjen lyser igenom. Jag fastnade för Crossfit eftersom jag märkte att det var så roligt och det fanns stora utvecklingsmöjligheter. Jag har tränat Crossfit i tre år nu.

Vad har du för tävlingsmeriter?
- Jag har tävlat ganska mycket med tanke på att jag inte tränat Crossfit så länge, jag anmälde mig tidigt till en tävling. Jag triggas av att tävla för då får man chansen att testa sina förmågor och samtidigt inspireras av andra atleter.

Crossfit

  • Regionals två gånger i team, 2017 med en 11:e plats och 2018 med en 9:e plats. Jag kvalade individuellt båda åren med som bäst en 17:e placering i Europa men valde att tävla i team.

Functionell fitness

  • 6:a i Functionell fitness VM 2017.
  • SM guld 2018 vilket gav en plats i landslaget för att tävla VM 2018.

Tyngdlyftning

  • Ett SM lagbrons 2018.
  • Tre SM silver 2018 i ryck, stöt och i totalen.


Hur ser en vanlig träningsvecka ut och lägger du upp din träning själv, eller har du någon som hjälper dig med det?
- Jag följer en programmering som heter VaT-program som Joakim Törnvi programmerar åt mig. Det är totalt 10 pass i veckan, jag kör två pass per dag förutom torsdag och söndag. Torsdagar vilar jag helt och söndagar brukar jag köra någon aktiv återhämtning såsom simning eller vandring i skogen. Passen innehåller både styrka, kondition, rörlighet och gymnastik.

Vad har du för kortsiktiga och långsiktiga mål?
- Mina kortsiktiga mål är att tävla VM i funktionell fitness, Tyngre Tango och Fitnessfestivalen. Mina långsiktiga mål är att ta mig till Crossfit Games.

Hur tänker du kring kosten?
- Jag tänker att kosten har en stor betydelse för hur jag presterar på tävling och träning. Jag är noga med att se till att jag får i mig tillräckligt av alla näringsämnena. Jag följer ingen speciell diet eller räknar kalorier, utan äter var tredje timme för att hålla mitt blodsocker på en jämn nivå. Ju bättre jag äter desto bättre blir mina resultat.

Vad använder du för kosttillskott?
- Jag är glad att jag började använda Svenskt Kosttillskotts produkter då jag känner att de hjälper mig att bli en bättre atlet. Mina favoriter kommer från Lukas Högbergs serie som heter Core Powder, Core Recovery och Core Endurance. Sedan är Sura Remmar BCAA Powder också en svårslagen favorit. Jag brukar även komplettera mina mellanmål med Svenskt Kosttillskotts bars, de är så goda.

Louises favoriter

 
Core Protein Bar
 
Core Power
 
Core Recovery
 
Core BCAA Powder
 
Core Endurance

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej