Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Fokus på: Jenny Adolfsson

Lär känna den fantastiska multiatleten Jenny Adolfsson som älskar att lyfta tungt och som verkar bli en riktig stjärna på det mesta hon ger sig på! Hon har nu sadlat om från styrkelyft, där hon har tillhört eliten, till att bli ett riktigt proffs i tyngdlyftning.

Jenny Adolfsson.

Namn: Jenny Adolfsson
Ålder: 36 år (1982)
Aktuell: Ska tävla för landslaget i nordiska mästerskapen i tyngdlyftning i slutet av september och som TV-gladiatorn "Kitsune".

När började du med styrketräning?
- Ganska tidigt ändå. Det startade som ett komplement till min gymnastik och friidrottsträning som 12-åring, men då mest i form av kroppsviktstyrka. Första gången jag kikade in på ett gym var jag 15 år men det var också mestadels för komplement till friidrotten. Jag kommer ihåg att jag direkt gick och kollade in rekorden i bänk och ville slå just dem.

Hur kom det sig att du började med styrkelyft?
- Jag tävlade tidigare i fitness five, som baseras på lite lättare vikter med flera repetitioner, exempelvis gör så många knäböj du kan med kroppsvikten (62 kg) inom loppet av 75 sekunder. När jag vunnit för tredje året på raken tyckte min kompis att jag borde börja lyfta på riktigt och dessutom lite tyngre vikter. Detta var 2010, samma år som jag provade att tävla i styrkelyft för första gången. Det resulterade i bästa dam på poäng. Så med den rivstarten gav det såklart blodad tand att fortsätta!

Hur håller du motivationen uppe?
- Att träna det som känns roligt och försöka träna med och omge mig med människor som ger bra energi.

Har du stött på fördomar som tjej inom styrkelyft och olympiska lyft?
- Nej faktiskt inte! Bara massa positivt!

Du är även känd som gladiatorn Kitsune, skulle du säga att ni har några egenskaper gemensamt och i sådana fall vilka?
- Haha, många som inte träffat mig innan blir chockade över att jag skrattar och ler, det gör ju inte min rollfigur Kitsune. Men likheten i tävlingsfokuset och att vara samlad och behålla lugnet, är nog egenskaper som stämmer överens.

Du har ju satsat och varit framgångsrik inom styrkelyft, men nu på senare året sadlat om för mer olympiska lyft. Hur kommer det sig och vad är målet nu?
- Som jag nämnt tidigare är det viktigt för mig att träningen är rolig och lustfylld. Jag kände att jag behövde ett avbrott i styrkelyften och hitta motivationen i något nytt och utmanande efter 6 år...
Min nästa tävling är för landslaget i tyngdlyftning på Island. Det är nordiska mästerskapen som går sista helgen i september. Efter det vet jag faktiskt inte vad som händer... Saknar faktiskt styrkelyften nu när jag varit borta ett tag, så vem vet, kanske blir en come back 2019... då går ju även VM i Sverige!

Vad är största skillnaden mellan grenarna träningsmässigt?
- Jättestor skillnad! Många blandar ju ihop styrkelyft och tyngdlyftning då man ska lyfta en skivstång med vikt på så tungt som möjligt. Min erfarenhet och upplevelse som ganska "ny" tyngdlyftare är väl att det krävs så mycket mer vad det gäller precision och timing. Att bomma ett ryck kan falla på millimetern och vara svårt att förutse innan. I t.ex. ett tungt marklyft så vet du ungefär vilken kapacitet du har i kroppen. Så det är mer "lotteri" i tyngdlyftning eller om man vill kalla det spänning, skulle jag säga. Men såklart om du skulle fråga en världslyftare i tyngdlyftning då kanske man vet sin kapacitet mer precis som i styrkelyft.

Vad är dina bästa tips för att börja styrketräna samt för att bli bra i styrkelyft?
- Jag jobbar ju som personlig tränare och får denna fråga ganska ofta. Tyvärr finns det inga genvägar eller mirakelmetoder. Var specifik och konsekvent med din träning. Det du tränar blir du bra på om du gör det mer ofta så är sannolikheten att du blir ännu bättre. Se till att få hjälp med tekniken och eventuellt ett program om du är osäker på hur du ska lägga upp det. Samma sak gäller om du vill bli duktig i styrkelyft, se till att få hjälp med tekniken, antingen en kunnig PT eller gå till en lyftarklubb. Ha tålamod!! Resultaten kommer inte över en natt...

Hur ser en vanlig träningsvecka ut?
- Just nu kör jag 6 st tyngdlyftningspass i veckan bestående av; ryck, stöt, böj och drag i olika former... ett långt pass tar över 3 timmar och ett kortare runt 1,5 timmar.

Vad tänker du på innan du ska upp på lyftarplattformen på en tävling?
- Jag är nog ganska tom och försöker inte tänka så mycket. Jag kanske har någon specifik teknikdetalj att fokusera på men det kan variera.

Vad är ditt bästa tävlingsminne?
- Mitt första VM i styrkelyft som gick i Sydafrika. Att bara få åka dit, att träffa min idol Jennifer Thompson (bänkar nästan 150 kg raw) som jag sedan kom tvåa efter.

Hur tänker du kring kosten?
- Jag försöker tanka min kropp med det den mår bra av. Generellt är det ganska bra mat för att jag ska orka träna men självklart äter jag onyttigt också. Älskar hamburgare och smågodis, men äter det i begränsade mängder eftersom det inte ger mig så bra energi till träningen.

Vad använder du dig av för kosttillskott?
- Mina favorit kosttillskott är:

  • Core Protein Bar i smaken chocolate fudge
  • Core Creatine
  • Core BCAA Powder
  • Core ZMA
  • Core Vitamin D3
  • Core Zink
  • Core Whey Protein i naturell smak

Jennys favoriter

 
Core BCAA Powder
 
Core Zink
 
Core Creatine
 
Core ZMA
 
Core Protein Bar
 
Core Whey Protein
 
Vitamin D3 4000

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej