Träningsövning: Scissor kicks

Scissor kicks är en mycket bra övning för magen som är svår att fuska på. För att utföra denna övning behövs inga extra redskap, utan du använder vikten från dina ben. Här tränar du främst de inre magmusklerna, vilket är de muskler som ligger under de muskler som ofta kallas för "abs" eller "magrutor" (Transversus abdominis) och höftböjarmusklerna.

  • Vad är scissor kicks?
  • Vilka muskler tränas?
  • Hur gör man scissor kicks?
  • Vanliga misstag
  • Tips

Vad är scissor kicks?

Scissor kicks är en enkel men effektiv träningsövning för magen, som du utför helt utan vikter. Det enda du behöver är en träningsmatta att ligga på, och din egna kroppsvikt. För att förklara scissor kicks på ett mycket enkelt sätt, skulle man kunna säga att det är som en upp-och-nervänd planka som är väldigt svår att göra fel på. Det är även därför övningen är så effektiv som den är.

Vilka muskler tränas med scissor kicks?

Med scissor kicks tränas främst de inre magmusklerna, vilket är de muskler som ligger under de muskler som ofta kallas för "abs" eller "magrutor" (Transversus abdominis) och höftböjarmusklerna.

De inre magmusklerna är a och o för bålstabiliteten, och tränas även vid övningar såsom plankan. Det som gör denna övning till en av våra favoriter är dock att det är lättare att undvika fusk än när man exempelvis kör plankan.

Hur gör man scissor kicks?

1. Lägg dig raklång på golvet och res upp benen en liten bit ovanför marken, men behåll svanken i golvet.

2. Korsa därefter benen över varandra, och växla mellan vilket ben som är överst.

3. Gör detta minst en halv minut.

4. Ta ett par sekunders paus innan du kör igång igen.

Om du vill går det även bra att bara lyfta upp benen över marken, medan du trycker ner svanken i golvet utan att korsa benen. Det kan vara jobbigt nog, speciellt om du lägger på lite vikt i form av en 1-2 kg hantel eller mer. Försök sedan hålla benen uppe i 0,5-1 minut.

Vanliga misstag

Som du kanske redan förstått är de vanligaste misstagen att man låter sig själv svanka och att man lyfter upp benen och fötterna allt för högt från golvet. Skippar du det och kör ordentliga scissor kicks kommer du lätt åt den där svidande känslan som man bara får när man lyckats i sin mag- och core-träning!

Tips

Tryck ner ryggen (svanken) ordentligt i marken. Gör du rätt så ska det knappt vara något mellanrum mellan dig och golvet. När du gör detta kan du vara säker på att du använder magmusklerna fullt ut i övningen.

Lyft inte upp fötterna för högt, då avlastar du magen från benens vikt. Orkar du är det bra att försöka hålla benen bara ett par centimeter från golvet för att få ut det mesta av övningen.

Om du tycker övningen är aningen för tung kan du se till att du exempelvis har en ribbstol bakom dig, då kan du greppa tag i den med händerna för att få lite hjälp.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej