Peter "Pansar" Bláha om sin träning

Crossfit-atlet och rugbyspelare

Peter Bláha är känd som tv-gladiator och som tidigare landslagsspelare i rugby och numer aktiv inom CrossFit har han en gedigen träningsbakgrund och är lika passionerad som målmedveten i sin sport.

Peter Bláha

Peter Bláha är mest känd som gladiator i tv, men vad inte alla vet är att han byggt upp sin fysik delvis genom CrossFit. Han började träna CrossFit år 2012 och har sedan dess alltmer satsat helhjärtat på sporten med träning 5-6 dagar i veckan. Träningsformen har vuxit sig stort de senaste åren bland såväl motionärer som elitidrottare och sporten riktar sig till alla som vill träna funktionellt och få med fysikens alla delar. Peter nöjer sig förstås inte med att bara träna, utan är både delaktig i tävlingar och arrangerar resor inom CrossFit. Han fastnade för sporten för dess mångsidighet och känslan av att alltid kunna tävla mot sig själv.

- Jag måste ha ett mål med min träning för att förbättras och tycka att det är roligt. CrossFit är en perfekt sport för den som vill utvecklas, säger Peter Bláha.

I sin träning använder han även flera olika kosttillskott för att optimera sina resultat och maximera prestationsförmågan.

- Innan träning är en bra pre-workout och ett tillskott med aminosyror fördelaktigt och jag tar båda innan passet. Under långa pass dricker jag även sportdryck med snabba kolhydrater för att få extra energi och efteråt fyller jag på med en bra recovery. Sedan tar jag även hjälp med kosttillskott dagligen för att gynna återhämtningen även utanför CrossFit-boxen, säger Peter.

Peters kosttillskott

Innan träningUnder träningEfter träningDagligenKväll
PWOCheck
BCAACheckCheck
SportdryckCheck
GainerCheck
VassleproteinCheck
KaseinCheck
ZMACheck
FiskoljaCheck
MultivitaminCheck
ALACheck

Peters val

 
Core ALA
 
Core BCAA Powder
 
Arctic Omega-3
 
Core Vitamins
 
Core ZMA
 
Core Casein
 
Core Whey Protein
 
Core Performance

Hög målsättning

Peters mål med CrossFit är att tävla inom sporten inom ett par år och han siktar såklart på medaljplats i VM. Innan dess är det flera deltävlingar han måste ta sig igenom.

Peter tränar Crossfit

- Målet är att ta mig till CrossFit Games (VM) under mitt första år som Master. Det är ett tufft mål, men rimligt utifrån mina förutsättningar, säger Peter.

För att komma dit krävs att man först deltar i CrossFit Open, en tävling där alla får vara med. De 45 bästa i Europa får sedan göra upp i Regionala tävlingar där bara topp 3 kommer med i VM.

- Jag kommer vara nöjd om jag tar mig till Games men väl där, och eftersom jag känner mig själv, så kommer jag självklart sikta på en pallplats!

Läs mer om Peters kost och träning, och lär dig mer om CrossFit som sport.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Peter "Pansar" Blahás tips för muskelökning

Peter Bláha ger sina bästa tips för att bygga muskelmassa effektivt.
 

Peter Bláha: matschema, träningschema och kosttillskott

Peter Bláha är känd tv-profil och aktiv inom CrossFit och rugby.
 

Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Ät rätt kost och kosttillskott för CrossFit. Peter Bláha ger dig tips.
 

Svenska Rugbylandslaget - med fokus på mållinjen

Läs mer om det tuffa 7-mannateamet Svenska Rugbylandslaget.
 

Stor guide: Grunden inom CrossFit

Peter Bláha hjälper dig att förstå grunderna i CrossFit.
 

Träna med Peter Bláha och Timmy Thernström

Toppa formen med TV-profilerna och atleterna Peter Bláha och Timmy Thernström.
 

Crossfit-atleten Lukas Högberg tillhör världstoppen

Lukas Högberg är en av världens främsta CrossFit-atleter.
 

Svenska Rugbylandslaget: Kostschema och träning

Läs om hur Svenska Rugbylandslaget äter och tränar för att nå framgång.
 

Det här betyder begreppen inom CrossFit

Träna en CrossFit-WOD med tips från Peter Bláha.
 

Axel Lundgren - lovande stjärnskott inom crossfit

Axel Lundgren är en ung, lovande CrossFit-atlet, sponsrad av oss!
Visa fler