Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor

Lukas tips till Open

Crossfit Open startade förra helgen (den 22/2) och håller på i totalt fem veckor. Open engagerar hundratusentals atleter och crossfit utövare världen över och omnämns som den största fitness tävlingen på jorden. Open lockar såväl nybörjare som vill utmana sig själv eller någon kompis till vana crossfit utövare som vill förbättra förra årets resultat. Men för eliten är Open något helt annat, det kan leda till en startplats i den omtalade Crossfit Games. Såhär mitt i Open ger Lukas sina tips på hur du som nybörjare eller crossfitutövare kan tänka och göra för att optimera din Open och kanske slå kompisen eller förra årets resultat.

Lukas står och posar.

Laddningen inför årets Open drog igång för Lukas direkt efter Games, då Crossfit Games ändrade planerna i år för hur man kan kvala sig in till Games. I år kommer nämligen den bäst kvinnan och den bästa mannen från mer än 150 länder kvalificerar sig direkt in till 2019 Reebook Crossfit Games. 8 veckor innan Open drog igång började han köra mer crossfit lika träningspass och mer wodar än resterande år, där fokus har legat på att förbättra konditionen.

Hur lägger man upp ett Open event bäst?

Fokus, inställningen och all energi ska ligga på att göra eventet en gång. Eventet släpps på fredagar och du har fram till måndagen på dig att genomföra den. Kommer något som du aldrig kört innan kan det vara bra att göra den rörelsen/övningen dagen innan (kanske fredag) för att sedan köra eventet dagen efter.

Men om jag går till mig själv och det finns något från första gången som jag känner jag kan göra bättre, snabbare, effektivisera genom att ex ställa rodden någon annanstans, kommer jag köra eventet igen. Men inställningen ska alltid vara att köra det en gång.

För gör du den varje dag och förbättrar din tid har du inte gett allt den första gången. Rent fysiskt kan du inte bli bättre på den korta perioden, snarare tvärtom då du bara blir mer sliten. Så ge allt första gången och känner du att det finns utvecklingsmöjligheter och ställer du kan göra bättre, gör du den igen efter 1-2 dagars vila.

Lukas tips

 
Core Whey Protein
 
Core Recovery
 
Core Carboloader
 
Core Power
 
Core Endurance

Ska man träna mellan eventen?

Open veckorna är inte min optimala träningsperiod och kommer förmodligen inte vara din heller om du vill maxa allt på Open. Så ta det ganska lugnt mellan helgerna, men se ändå till att hålla igång lite. Tror du att det kommer komma en specifik övning till helgen kanske det inte är jättebra att slita sönder kroppen på den under veckan. Men öva på någon övning du har svårt med.

Som sagt, dessa veckor kommer kanske inte bli din bästa träningsperiod, men det är ett sjukt bra tillfälle att utmana dig och pusha dig.

Hur återhämtar jag mig på bästa sätt?

Se till att du håller dina rutiner, ät bra mat och få dina timmars sömn. Mixtra inte med mat du inte har ätit innan, då detta kan strula till det för kroppen och du vet inte riktigt hur din kropp reagerar på den maten.

Det är även viktigt att ladda upp ordentligt innan passet med uppvärmning men även att du varvar ner efteråt med att trampa lite på assault eller liknande för att få bort slaggprodukterna snabbare. Men se även till att få i dig någonting snabbt efteråt exempelvis en proteinshake. Jag själv kan inte äta någonting direkt efter men då är det så himla bra med en proteinshake innehållande både protein och kolhydrater och så äter jag mat en stund efter när jag blir hungrig.

Men framförallt glöm inte bort att ha kul!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej