Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Fokus på: Helena Falk

- Bronsmedaljör i Crossfit Games!

Helena Falk är den före detta elit-kampsportaren som bytte inriktning till Crossfit och tillhör idag eliten inom sporten. Under sina dryga fem år som Crossfitatlet har hon hunnit med att tävla Crossfit Games hela fem gånger och i år knep hon en fantastisk 3:e placering!

Helena Falk.

Träningsbakgrund

Helena började sin tränings- och tävlingskarriär inom kampsporten med boxning som största fokus. I bagaget har hon fantastiska meriter med bland annat SM-guld, NM-guld och EM-brons i boxning samt SM-guld i Kung Fu och ett Junior-SM-guld i karate. Hon tillhörde dessutom det svenska olympiska programmet i boxning innan hon gick över till att satsa helt på Crossfit.

Idag har Helena hållit på med Crossfit i drygt fem år och tillhör eliten. Hon har under dessa fem år tävlat Crossfit Games hela fyra gånger och i år blir det femte gången i denna motsvarighet till världsmästerskapen när världseliten gör upp om att bli "The Fittest on Earth".

Crossfit är en träningsform och sport som vuxit sig allt större de senaste åren och idag är det en allmän träningsform som används av många.

- Flera av mina kampsportsvänner tränar Crossfit just för att denna typ av träning är väldigt effektiv för att öka i explosivitet och styrka samtidigt som kondition.

Det ökade antalet deltagare världen över har medfört att tävlingsnivån höjts rejält. Konkurrensen idag är hög, inte bara i de individuella klasserna utan även bland ungdomar och i masterklasserna (35 år och äldre).

- Idag finns det massor av tävlingar, inte bara Games, utan även nybörjartävlingar i olika nivåer.

Motivation och prestation

Träningen är en stor del av Helenas liv och idag lever hon delvis som proffsatlet och kan anpassa jobb och liv efter träningen. Utöver elitatlet är hon dessutom egenföretagare, TV-gladiator och mamma vilket gör att hon har många bollar i luften och ett fullspäckat schema. Sitt eget företag startade hon för två år sedan (designer för träningskläder), vilket har underlättat mycket när det kommer till att få ihop träningen under dagarna. Att få livet att gå ihop med barn, jobb och träning handlar även mycket om att ha en bra planeringsförmåga och se till att det finns lite marginaler för oväntade hinder, samt vara förberedd på att saker aldrig blir helt enligt plan och snabbt kunna hitta lösningar när problem dyker upp.

- Det är något jag är bra på, det kanske sitter i sedan boxningsåren då jag var en del av svenska olympiska programmet och levde som elitidrottare. Där lärde jag mig leva efter noggranna planeringar men även att utveckla en förmåga att anpassa mig till nya situationer, vilket jag har hjälp av i yrkeslivet i allmänhet.

För Helena är planering den bästa medicinen för stress då det gör att man kan kontrollera situationen och vara realistisk om sin tid.

- Även om jag är aktiv inom flera områden så har alla en gemensam nämnare och det är träning. PT, träningskläder och gladiator... Så på sätt och vis känns det som om det binds ihop på ett bra sätt och det ena gynnar det andra.

Helena har varit elitatlet under så många år med prestationer få förunnat. Men hur lyckas man egentligen hålla så hög nivå och samtidigt behålla träningsmotivationen?

- Att hålla en hög nivå är resultatet av många års träning och att jag har skapat mig denna typ av livsstil. Jag älskar utmaningar och känner att jag behöver tävlingar som morot för att just hålla träningsmotivationen uppe.

Träningsupplägg och kost

Helena tränar två pass per dag, fem dagar i veckan. Torsdagar är det aktiv vila som gäller och då blir det oftast simning och söndagar är helt vilodag. För tillfället ligger största fokus på kondition, bygga överkroppsstyrka och att finslipa tekniken i gymnastiken. Helena har hopparknä och följer därför en strikt rehabplan som sträcker sig fram till Games, och inte förrän en månad innan tävlingsstart kommer hon få börja köra tyngdlyftning.

- Det känns tufft men jag har bra folk omkring mig som hjälp och de menar att jag kommer kunna vara i form den 1: a augusti.

Och att träning och kost hör ihop är ingen hemlighet. När man tränar så hårt är det viktigt att få i sig rätt mängd mat för att orka prestera.

- Jag äter allt, och lite till! Jag är noggrann med att få i mig bra mat först och främst, men tackar sällan nej till godsaker. Viktigast för mig är att äta ofta.

Det blir flera måltider och mellanmål varje dag som kompletteras med kosttillskott under och efter träning.

- Svårigheten för oss elitatleter är sällan att vi får i oss för mycket, utan tvärtom. Så diet känns rätt inaktuellt!

Rekommenderade produkter

 
BCAA med Koffein
 
Core Whey Protein
 
Core Recovery
 
Core BCAA Powder

Kortsiktiga och långsiktiga mål

Det närmaste målet för Helena var att ta sig till Crossfit Games som gick av stapeln 1-5 augusti i Wisconsin, vilket hon lyckades med och dessutom tog hon hem en fantastisk bronsmedalj! Hennes mer långsiktiga mål att fortsätta tävla inom Crossfit.

- Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att göra någon triathlontävling eller liknande. Vem vet om jag klämmer in någon match i proffsboxning?


Vill du veta mer om Helena rekommenderar vi dig att lyssna på vår podcast - Är rätt träna smart.

Helena Falk är inte längre sponsrad av Svenskt Kosttillskott. - 2019-01-01

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej