Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Motverkar krom sötsuget?

Krom är en mineral (spårelement) som samverkar med insulin i kroppen. Många som letar efter krom är ute efter att minska sitt sötsug - men hjälper verkligen krom mot sötsuget? I denna artikeln går vi igenom sambandet.

  • Vad är krom?
  • Kromtillskott
  • Var finns krom?

Krom

 
Krom
 
Krom
 
Chromium Caps+

Vad är krom?

Kromets främsta biologiska funktion består i att det ingår som komponent i den så kallade Glucose Tolerance Factor, GTF. GTF bidrar till glukosupptaget i kroppen (kolhydrater). Genom ett balanserat glukosupptag kan blodsockret ligga på en jämnare nivå. Ett balanserat blodsocker är grundläggande för att motverka sötsuget. Vid för låga blodsockerhalter ökar vårt sug efter sötsaker och småätande, vilket ofta är boven i dramat vid en viktuppgång.

Kromtillskott

Krom ingår i många multivitaminer, i träningstillskott och som enskilt tillskott. Det rekommenderade dagsintaget enligt Livsmedelsverket är 50 mikrogram per dag, och kosttillskott med krom innehåller ofta betydlig mer än så. En vanlig dagsdos av krom i kosttillskott är runt 200 mikrogram, det vill säga 500 % av RDI.

Krom

 
Krom
 
Krom
 
Chromium Caps+

Biverkningar

Krom är ett spårelement som lagras i kroppen, varför en hög dosering under en längre period potentiellt kan vara skadligt. Terapeutisk dosering kan vara så hög som 800 mikrogram per dag, men bör undvikas under längre perioder. Vi rekommenderar en dosering på max 250 mikrogram dagligen.

Var finns krom?

Krom finns framför allt i fullkornsprodukter och nötter, men även i kaffe och en del öl- och vinsorter. Livsmedel tillagade i kastruller av rostfritt stål får i sig en viss mängd krom.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Kolhydrater för träning

Det du behöver veta om kolhydrater för att få resultat i din träning.
 

Stor guide: Därför är kolhydrater viktiga

Lär dig vad kolhydrater är och hur de fungerar.
 

Så väljer du rätt proteinbar

En guide till vilken bar du ska välja beroende på just dina behov.
 

Stor guide: Allt du behöver veta om LCHF

Börja din viktnedgång nu. Snabbguide till hur du lyckas med LCHF.
 

Allt om kolhydraten dextros

Dextros är en snabb kolhydrat som används i sportdrycker och gainers.
 

Kom i form med enkel kolhydratscykling

Vi besrättar hur du utför kolhydratscykling för att bli snyggare.
 

Så påverkar glukosamin rörligheten

Glukosamin är ett kroppseget ämne som används i kosttillskott för ledhälsa.
 

Cyklisk lågkolhydratkost

Fettförbränning eller muskeltillväx? Cyklisk lågkolhydratkost för ditt ändamål.
 

Guide: Gör din egen gainer

Lär dig hur du blandar till en egen gainer.
 

Stor guide om kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
 

Stor guide: Allt du behöver veta om gainer

Rätt sorts gainer ger dig bättre resultat i din träning.
 

Stor guide: Avancerad näringstiming

Avancerad näringstming är för dig som vill optimera ditt matintag.
 

Så fungerar maltodextrin

Maltodextrin är en kolhydrat som används främst i gainers eller sportdrycker.
 

Gör din egen sportdryck

Lär dig blanda till din egen sportdryck.
 

Kost för fotbollsspelare

Vilka kosttillskott kan du som fotbollsspelare ha nytta av?
 

Guide: Välj rätt sportdryck

Här får du reda på hur du väljer rätt sportdryck för just dina behov.
 

Rätt kost för fettförbränning

Lär dig vad du ska tänka på när du ska lägga upp din kost för att bränna fett.
 

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
 

Så räknar du ut kalorier och energi

Hur fungerar egentligen detta med kalorier? Lär dig det här.