Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor

Därför ska du äta omega-9

Omega-9 är en grupp fettsyror som man kanske inte hörs talas om allt för ofta, eftersom att omega-3 ofta är den fettsyra som står i centrum. Men faktum är att även omega-9-fetterna kan vara betydelsefulla för hälsan genom att till exempel bidra till normalisering av våra blodfetter.

  • Vad är omega-9
  • Omega-9 i tillskott

Vad är omega-9?

Omega-9 är en grupp enkelomättade fettsyror, och skiljer sig på så sätt från omega-3 och omega-6 som är två fleromättade fetter. Omega-9-fetterna är icke-essentiella, vilket betyder att kroppen kan producera dessa fetter till viss mån när det behövs, men ändå är det bra att se till att få i sig omega-9 från kosten. Man har nämligen sett att omega-9 kan vara av stor vikt för blodfetterna, genom att bidra till sänkningen av det ”onda” LDL-kolesterolet och förhöjningen av det ”goda” kolesterolet HDL. Dessutom verkar det som att omega-9 kan vara betydelsefullt för blodsockret, men hur det går till vet man inte riktigt ännu.

En träskål med oliver i

Den mest vanligt förekommande omega-9-fettsyran heter oljesyra som finns i mycket höga mängder (ca 85%) i olivolja, och många forskare har börjat tro att det kan vara oljesyran som är ansvarig för de positiva effekter som olivoljan tycks ha på blodtrycket. Det beror på att oljesyra kan bidra till att motverka åderförkalkning. Utöver olivolja finns omega-9 i många andra av våra fetare vegetabilier såsom avokado, pekannötter, mandlar och cashew.

Tillskott med omega-9

 
Membrasin

Omega-9 i tillskott

På senare år har man börjat prata om vikten av ett balanserat intag av omega-fetterna. Därför finns omega-9 oftast i tillskott som även innehåller omega-3 och/eller omega-6, som ser till att ge dig det lilla extra för din hälsa.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Därför är omega-3 bra

Varför är omega-3 fettsyror så omtalade?
 

Livsmedel som sänker kolesterolet

Här får du tips på ämnen och livsmedel som är bra för kolesterolet.
 

Stor guide: Allt du behöver veta om nyttigt fett

Lär dig grunderna om vad fett är och har för funktion.
 

Därför är omega-6 bra

Omega-6 är en fleromättad fettsyra som bl.a. är av vikt för vår cellfunktion.
 

Därför är fiskolja bra för oss

Fiskolja innehåller fett som bidrar till hjärtat och hjärnans normala funktion.
 

Tillskott för hjärta och kärl

Lär dig mer om vilken livsstil och kosthållning som påverkar hjärtats hälsa.
 

Stor guide: Gå upp i vikt

Hög ämnesomsättning? Så lägger du upp din kost för att gå upp i vikt.
 

Guide: Välj rätt kosttillskott

En enkel guide för dig som undrar vilket kosttillskott som passar just dig.
 

Allt du behöver veta om vitamin D

Vitamin D får vi från solljus, och kan vara svårt att få i sig på vintern.
 

Det här är linfröolja bra för

Linfröolja är rikt på omega-3-fettet ALA och vitamin E!
 

Hur tillverkas kosttillskott?

Varifrån kommer tillskotten vi äter och hur tillverkas de?
 

Därför är psylliumfrön bra för magen

Psylliumfrön är rika på fiber och används vid magproblem och viktminskning.
 

Allt du behöver veta om alger

Alger som spirulina och chlorella är mycket näringstäta av livsviktiga ämnen.
 

Kost: Därför är fett viktigt för dig som tränar

Därför behöver du fett när du tränar.
 

Krillolja: stor guide om bra fetter

Krillolja är ett rent omega-3-tillskott med snabb absorption i kroppen.
 

Därför snackar alla om: Chiafrön

Chiafrön är rika på protein, kostfibrer och omega-3.
 

Stor guide: Gå ner i vikt

Det enda du behöver veta för att lyckas med din viktnedgång.
 

Recept: Energismoothie

Innehåller allt du behöver för att kicka igång systemet.
 

Vad är glukomannan?

Glukomannan är en löslig fiber som används i kosttillskott för viktkontroll.
 

Allt om fettförbränning

Läs vår snabbguide till hur du effektivt ökar din fettförbränning.