Lär dig utföra perfekta bicepscurls

Bicepscurl är utan tvekan den vanligaste varianten av dragövningar för biceps, och är en riktigt effektiv basövning för dig som vill bygga större armar eller få starkare och mer väldefinierade armar. Rörelsen kan tränas på mängder av olika sätt, och här använder vi oss av hantlar i stående position.

  • Vad är bicepscurls?
  • Vilka muskler tränas vid bicepscurls?
  • Hur gör man bicepscurls?
  • Vanliga misstag när man gör bicepscurls
  • Tips när man gör bicepscurls

Vad är bicepscurls?

För att bygga stora och starka armar krävs rätt övningar, och de så kallade bicepscurlsen, eller hantelcurl, hantelarmböj, bicepscurls med hantlar, bicepscurl med stång och scottcurl, somövningen även kallas, är definitivt en av dem. Övningen aktiverar muskeln på överarmens framsida (biceps) och är en vanlig och populär övning som du lätt kan utföra både hemma och på gym. Det du behöver ha tillgång till är ett par fria vikter med lämplig vikt, men övningen kan även utföras med

Vilka muskler tränas vid bicepscurls?

Övningen aktiverar främst överarmsböjarna (M. biceps brachii och M. brachialis) som sitter på överarmens framsida. Bicepscurls ger också isometrisk, eller statisk styrka för underarmsböjarna, vilket innebär att musklerna är stilla i belastat tillstånd.

Muskelgrupp Bicepscurls

Hur gör man bicepscurls?

1. Greppa hantlarna med händerna axelbrett isär och ställ dig stadigt med fötterna. Placera armbågarna intill midjan, där de håller sin position genom hela övningen.

2. Dra upp vikten med hjälp av armarna hela vägen, sikta på hantlar i höjd med bröstet.

3. Släpp tillbaka vikten, men håll emot på nedvägen. Stanna precis innan armarna är helt sträckta, så att du hela tiden har en liten anspänning i musklerna och upprepa övningen igen.

Vanliga misstag när man gör bicepscurls

Undvik att gunga för mycket i övningen, eftersom du då kopplar in ryggmusklerna. Försök att röra så lite som möjligt på resten av kroppen, bara armarna ska jobba.

Rörelsen i övningen ska begränsas till armbågsleden, eftersom det är biceps vi arbetar med. Axelleden ska hållas still.

Tips när man gör bicepscurls

Ett tips för dig som vill kunna utföra övningen på andra ställen än på gymmet, där du kanske inte har tillgång till fria vikter, är att använda sig av ett gummiband. Ett gummiband ger ett bra motstånd och är smidigt att ta med vart du än befinner dig, dessutom är det både enkelt och effektivt att träna med.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!