Guide: hudvård för mogen hud

Allt eftersom vi blir äldre blir också huden äldre och de första rynkorna börjar dyka upp i ögonvrår och mungipor. Att åldras är naturligt och en del av livets gång, men det finns flera faktorer som kan påskynda åldrandet. Flera av dessa faktorer kan vi själva påverka med vår livsstil och hudvårdsrutin, men vad är egentligen hemligheten till frisk och hälsosam hud även på äldre dagar?

I denna guide kan du läsa om följande:

  • Hudens uppbyggnad
  • Vad som händer med huden när vi blir äldre
  • Hur man kan minimera effekterna av åldrande
  • Hudvårdsprodukter för mogen hud

Hur är huden uppbyggd?

Huden är uppbyggd av tre lager, epidermis (överhuden), dermis (läderhuden) och subcutis (underhuden). Dessa tre lager är i sin tur uppdelade i olika lager. Huden är med andra ord ett mycket komplext och omfattande organ och faktum är att det är hudens största organ.

Epidermis är det yttersta hudlagret och består av fem olika lager. Det översta lagret, hornlagret, består av döda hudceller som binds ihop av fetter. Epidermis täcks av en fettsyramantel som består av vatten, fettsyror och aminosyror. Dess funktion är att hålla huden smidig och samtidigt fungera som en skyddsbarriär mot olika gifter och kroppsfrämmande bakterier. På huden lever dock en stor mängd godartade bakterier och dessa har en viktig funktion i att skydda oss mot andra, skadliga bakterier.

Dermis är det mellersta lagret i huden och kallas ofta för läderhuden. Dermis består av kollagen, elastin och bindväv och omsluts av en substans som bland annat innehåller hyaluronsyra. Hyaluronsyra är fuktbindande och hjälper till att bibehålla hudens volym just genom att binda vatten. Dermis funktion är att precis som epidermis skydda oss mot yttre påverkan men även att försörja epidermis med näring. Dessutom innehåller dermis svett- och talgkörtlar, lymfkörtlar, hårrötter och sensoriska receptorer (känselreceptorer).

Subcutis är det allra understa hudlagret och består till största delen av fett. Överskottsenergi lagras nämligen i subcutis i form av fett, underhudsfett. Detta lager har även en stötdämpande funktion. Förutom fettceller består subcutis även av blodkärl och kollagenfibrer, där de sistnämndas funktion är att binda samman fettcellerna.

Vad händer med huden när vi blir äldre?

De första ålderstecknen kommer smygande när vi är runt 25 år gamla. Det är då fina linjer börjar uppenbara sig på hudytan och med tiden kommer dessa gradvis att bli till rynkor samtidigt som huden tappar densitet (spänst) och volym. Ibland blir huden även torr och skör eller får pigmentfläckar. Dessa förändringar är naturliga och beror på inre faktorer som styrs av vår biologiska ålder. Men vad är det egentligen som händer i huden? Och varför blir huden slapp och får rynkor?

Hudens olika lager åldras på olika sätt. Epidermis får en långsammare omsättning av celler samtidigt som produktionen av fett minskar. Detta ger synliga tecken som en torrare struktur med fina linjer och/eller rynkor. I dermis minskar kollagenproduktionen med ungefär 1 % varje år efter att vi fyllt 25 år. Även mängden elastin i dermis minskar och så även blodflödet, vilket gör att också rosigheten minskar. I subcutis ökar antalet fettceller och även deras storlek ökar i takt med att vi blir äldre.

Ung kvinna som börjar få rynkor i ansiktet.Densitetsförlust

Med åren tappar huden densitet (elasticitet) och spänst vilket gör att huden blir tunnare och känns slappare. När detta händer blir rynkorna djupare, eftersom att huden inte längre kan upprätthålla sin form.

Att huden tappar elasticitet och spänst är en naturlig del av åldrandeprocessen och beror på flera olika faktorer. Densitetsförändringar uppkommer ofta efter klimakteriet hos kvinnor och en viktig orsak till hudförändringarna är troligtvis hormonella förändringar.

Svaret på varför huden tappar sin elasticitet när vi blir äldre hittar vi på cellulär nivå. Allt eftersom vi blir äldre ändras strukturen i huden och framför allt strukturen mellan hudlagren. Det är i synnerhet strukturen mellan epidermis och dermis som ändras. I övergången mellan dessa båda lager finns vad som kallas papiller. Dessa papiller innehåller blodkärl och det är via dessa kärl som epidermis får fukt, syre och näring från det underliggande dermis. När vi är unga ligger dessa papiller med blodkärl mycket nära varandra, men när vi blir äldre minskar de i antal och kommer längre från varandra. Detta gör att mindre syre, fukt och näring når epidermis. Detta är förklaringen till varför huden är tjock och elastisk när vi är unga för att sedan bli tunnare, slappare och rynkig när vi blir äldre.  

Volymförlust

Precis som gamla maskiner blir kroppens system långsammare med åldern. När det gäller huden är det främst de utfyllande ämnena som produceras i långsammare takt. Detta gör att huden blir slappare och får ett lite ”hängigt” utseende, vilket är speciellt tydligt i ansiktet. När vi är unga är ansiktet smalast vid hakan och bredast vid pannan. Allt eftersom vi blir äldre ändras vårt utseende så att ansiktet istället har sin smalaste punkt i pannan och bredaste punkt vid hakan.

Anledningen till att ansiktet ”vänds” är bland annat förändrade hormonnivåer, minskad bildning av kollagen och elastin samt en livslång exponering för sol och föroreningar som satt sina spår i huden. Eftersom kollagennivåerna minskar årligen blir huden tunnare. Elastin är det ämne som främst ger huden elasticitet och i takt med att nivåerna av detta ämne minskar förlorar också huden en del av sin spänst. Även produktionen av det vattenbindande ämnet hyaluronsyra minskar med åren och på grund av detta förlorar huden en del av sin volym.

Sammantaget är det med andra ord många olika förändringar som påverkar hudens åldrande och som gör att rynkor uppkommer. De inre faktorerna är svåra att göra något åt, men de yttre faktorerna kan vi faktiskt till viss del styra över själva. Nedan kan du läsa mer om hur du kan minimera effekterna av åldrande.

Hur kan man minimera effekterna av åldrande?

Ovan kunde du läsa om de inre faktorerna som bidrar till att huden åldras. Dessa cellulära processer kan vi inte påverka själva, i alla fall inte i så stor utsträckning. Det finns dock flera yttre faktorer som spelar in och påverkar hudens åldrandeprocess. Dessa yttre faktorer inkluderar bland annat, UV-strålar från solen, föroreningar och avgaser, rökning, kostvanor och livsstil samt felaktig eller bristande hudvård. Detta är faktorer som vi själva kan påverka och genom att tänka på hur vi lever kan vi minimera och förebygga effekterna av åldrande.    

Solens UV-strålar är den yttre faktor som främst bidrar till för tidigt åldrande. Solstrålningen ger nämligen upphov till oxidativ stress, en process där så kallade fria radikaler angriper cellernas fettrika membran och förstör dem. UV-ljus från solen ger upphov till mycket aggressiva fria radikaler som orsakar stor skada på hudens celler och kollagen samt på cellernas DNA. Det är dessa skador som sedan ger upphov till för tidigt åldrande och till olika sjukdomar, bland annat hudcancer. Både UVA- och UVB-strålning kan orsaka skador och för tidigt åldrande. För att maximalt skydda huden från solen bör man därför välja en solskyddsprodukt som skyddar mot båda dessa typer av strålning. Huden har ett inbyggt skydd mot solens strålar, men det räcker bara i upp mot en halvtimme och därför bör du alltid smörja in dig med solskyddskräm innan du vistas i solen.

Rökning har många negativa effekter på hälsan, inte minst på huden. Rökning påskyndar åldrandet i mycket stor utsträckning, bland annat genom att minska elasticiteten och ge huden ett matt utseende som saknar lyster. Nikotin och kemikalier som finns i cigaretter skadar hudens elastin och kollagen vilket bidrar till att rynkor uppkommer. Precis som vid UV-strålning sker det vid rökning en kraftig ökning av fria radikaler i huden. I kombination med solexponering är rökning extra skadligt. Genom att sluta röka förbättras hudens utseende avsevärt och mycket av den forna lystern kommer tillbaka. Detta är naturligtvis bara en av fördelarna med att sluta röka.

Kost och livsstil är mycket viktiga faktorer när det gäller att minimera effekterna av åldrandet. För att stoppa de fria radikalerna behövs antioxidanter. Dessa molekyler kan fånga in radikalerna och stoppa deras framfart. Antioxidanter får vi till stor del i oss via kosten och en kost som innehåller för lite antioxidanter kan därför påskynda hudens åldrande. Äter man däremot en antioxidantrik kost kan hudens åldrandeprocess tvärtom saktas ner. Antioxidanter finns främst i frukt, bär och grönsaker så ett högt intag av dessa livsmedel är nyttigt även för huden. Baljväxter av olika slag samt paprika, blåbär och citrusfrukter innehåller speciellt mycket antioxidanter. Förutom antioxidanter behöver huden även omättat fett, exempelvis i form av lax eller annan fet fisk, vegetabiliska oljor, nötter och frön. Omega-3 är speciellt bra för huden och finns i bland annat fet fisk, chiafrön, linfröolja och rapsolja.

Färsk frukt, nötter, frön och hantlar. Föroreningar och avgaser kan öka hudens exponering för fria radikaler, speciellt när avgasexponeringen sker i kombination med solexponering. Avgaser och föroreningar innehåller ofta skadliga kemikalier och andra ämnen som kan påverka huden genom att öka den oxidativa stressen. I stadsmiljö är det svårt att undvika denna exponering men genom att använda solskyddskräm och undvika rökning stimuleras inte effekterna ytterligare.

Hudvårdsprodukter

En effektiv hudvårdsrutin är a och o för den mogna huden då den bidrar till att både förbättra och bibehålla hudens utseende. En bra hudvårdsrutin bör inledas med en effektiv men skonsam rengöring där smuts, kemikalier och eventuell makeup avlägsnas. Föroreningar kan lämna ett lager av kemikalier på hudytan och att avlägsna dessa är mycket viktigt eftersom dessa ämnen annars kan ge upphov till oxidativ stress, som du kunde läsa om ovan.

Efter rengöringen behöver huden vård och återfuktning. I detta steg bör du använda dig av produkter som är speciellt anpassade för mogen hud och de första ålderstecknen. Det finns flera ämnen som är effektiva mot ålderstecken som rynkor och linjer. Hyaluronsyra, saponiner, coenzym Q10, penta- och oligopeptider samt vitamin C är alla ämnen som stimulerar produktionen av hyaluronsyra eller kollagen. Denna ökade produktion är i sin tur positiv för såväl elasticitet som minskning av rynkor och fina linjer. En eller ett par gånger i veckan bör du även göra en peeling. Detta är viktigt för att avlägsna döda hudceller från hudytan. I takt med att vi blir äldre minskar hudens egen förmåga att stöta bort dessa döda celler och kan därför behöva lite hjälp på traven.

Varje morgon bör en solskyddsfaktor appliceras för att huden ska skyddas mot solens UV-strålning. Detta är en förebyggande åtgärd för att minska risken att nya rynkor uppkommer.

Tips! Om du skrattar ofta ger du ansiktet välbehövlig gymnastik vilket kan fördröja uppkomsten av rynkor.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!