Hälsa och välmående

När det i dagligt tal pratas om hälsa och träning, hamnar fokus allt som oftast på utseende. Alla vill vi vara vackra, men utan en välmående kropp varar det inte särskilt länge. Precis som den klassiska sentensen sund själ i sund kropp antyder, måste ett hälsosamt utseende grunda sig i en hälsosam livsstil. Vi överöses dagligen med råd om hur vi ska leva för att uppnå hälsa, och att följa alla slutar ganska snart i hopplös misströstan eller slår över till att bli ohälsosamt. Här listar vi några råd på vägen till välmående.

LivsmedelMängdVarför
Omega-3Dagligen enligt rekommendation.Bra för hjärta och kärl. För den som äter otillräckligt med fet fisk.
FiberDagligen enligt rekommendation.Jämnt blodsocker och kolesterolsänkning. Speciellt bra för den som har högt kolesterol.
MultivitaminDagligen enligt rekommendation.Säkerställa ett fullgott intag. Bra för den som äter för lite eller ensidig frukt och grönt.
ProbiotikaEnligt rekommendation vid behov.För immunsystemet.
GainerEn portion efter träning.Förbättrar återhämtningen och minskar mottagligheten infektioner i samband med träning.

Fysisk aktivitet

Våra kroppar är skapta för att behöva röra på sig i tid och otid för att leta mat, undkomma faror och upptäcka nya platser. I dagens samhälle behöver vi inte ta många steg per dag, men våra kroppar har inte förändrats utan är fortfarande byggda för rörelse. Att röra på sig betyder inte nödvändigtvis hård träning, utan det är lika viktigt att få in motionen i vardagen. Stillasittande är i sig en riskfaktor för ohälsa, vilket betyder att trots att du tränar regelbundet kan en stillasittande vardag ändå ge dig hälsoproblem framöver.

Löpning

När vi tränar startas en rad hälsofrämjande processer i kroppen. Blodcirkulationen ökar, hormoner som får oss att må bra utsöndras, vi sover bättre om natten och belastar vårt skelett som gör att det i längden blir mer hållbart. Starka muskler är inte bara eftersträvansvärt för kroppsbyggare, utan viktigt även för den som bara vill må bra. De rätar upp kroppen och hjälper dig att stå emot påfrestningar. I det hela taget mår vi även psykiskt bättre, då bättre nattsömn får oss att bli piggare och de lyckogivande hormonerna får oss att bli gladare.

Återhämtning efter träning

Sund kosthållning

Vid sidan av att äta en varierad kost med alla viktiga näringsämnen i proportionerlig mängd, finns det några komponenter som du bör vara extra noga med.

Fisk tre gånger i veckan är en rekommendation sedan gammalt, och det lever kvar än idag. Det är framförallt fet fisk som lax, makrill och sill man menar och anledningen är att dessa innehåller den nyttiga fettsyran omega-3. Kroppen kan inte tillverka det själv, utan det måste komma från kosten. Fettet bidrar bland annat till att hjärtat fungerar som det ska och hjälper till att hålla blodtrycket på en hälsosam nivå. Fet fisk innehåller även en mängd vitamin D som är extra välbehövligt under det mörka vinterhalvåret. De flesta av oss har svårt att få i sig en tillräcklig mängd fet fisk, dels på grund av att vi äter det för sällan och dels på grund av att den odlade fisken som säljs idag inte innehåller tillräcklig mängd fett.  För att säkerställa ett fullgott intag finns omega-3 som kosttillskott som kan ge dig de hälsofrämjande effekter som fettsyran har.

Omega-3

Kostfiber är något de flesta vet att de behöver, men kanske inte varför.  Fiber är den del av växternas celler som vår tarmkanal inte kan bryta ner. Eftersom vi inte har förmåga att bryta ner dem kommer de att ligga i vägen i tarmarna och på så vis förhala upptaget av övriga näringsämnen som vi äter. Det ger därigenom även en långsammare blodsockerstegring och en sänkning av det skadliga kolesterolet. Dessutom ger det en tydligare och mer långvarig mättnadskänsla. Fibrer finns i framförallt frukt och grönt och fullkornsprodukter.

Vitaminer och mineraler har nog ingen missat att man ska få i sig, men ändå är det många som ser mellan fingrarna vad gäller grönsaker och frukt. Inte många av oss skulle välja att äta köttfärssås utan spagetti, och på samma sätt ska du tänka när det gäller grönsaker. Utan dem är måltiden inte komplett. Vissa vitaminer fungerar som antioxidanter, bland annat vitamin C och E. Det innebär att de motverkar oxidativ stress, som skadar våra celler. Oxidativ stress orsakas av fria radikaler som frisätts när vi stressar, tränar eller äter så kallad skräpmat. Även vitamin D är ett vitamin du ska hålla extra koll på. Det får vi främst genom solen, och kan därför bli en bristvara under vinterhalvåret.

Viktiga vitaminer och mineraler

1 av

Hälsosam kost

Stressa ner och undvik sjukdomar

Probiotika är livsmedel som innehåller levande bakteriekultur.  Vi har goda bakterier naturligt i vårt tarmsystem, som hjälper till att motverka skadliga bakterier som gör oss sjuka. Livsmedel med probiotika hittar vi främst i syrade produkter som filmjölk och fermenterade grönsaker.  

Träning har en positiv effekt på ditt immunsystem, men just under och strax efter passet är vi faktiskt mer mottagliga för infektioner. Att äta någonting direkt efter passet förbättrar återhämtningen och kan minska mottagligheten. Fyll på med snabba kolhydrater och protein inom en kvart efter avslutat pass.

Det är inte bara viktigt att få i sig nyttiga ämnen, utan för att ha en god hälsa är det även viktigt att aktivt undvika det som skadar oss, så som tobak, alkohol och stress. Se också till att sova ordentligt varje natt. Sömn är ett av våra primära behov och får vi för lite sömn kommer vi aldrig kunna klättra vidare i behovstrappan med hälsan i behåll.  

Det finns mycket du kan göra för att öka ditt välbefinnande, men ser du till att uppfylla dessa råd, så har du kommit en bra bit på väg.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!