Frida Dahlgren

Mat och träning

Frida Dahlgren tränar och tävlar i styrkelyft med guld i Junior-SM i bagaget och med sikte på fler pallplatser och en del i landslaget. Hon ingår även som sponsrad för Team Svenskt Kosttillskott. Låt dig inspireras av hennes sätt att träna och äta för att nå toppen.

Frida Dahlgren tränar styrkelyft

Vilka kosttillskott äter Frida?

Svenskt Kosttillskotts kvalitetsprodukter gör att jag kan känna mig helt trygg utan att oroa mig för otillåtna preparat. Innan träning laddar jag upp med RAW Rampage pre-workout blandat med Core BCAA Powder. PWO tar jag för att få extra fokus och en energikick innan ett tungt träningspass. BCAA är en pålitlig källa till aminosyror så att jag kan prestera bättre. Till frukost, efter träning och på kvällen dricker jag Core Protein Pro, ett rent protein som går snabbt ut i kroppen för en snabb muskeluppbyggnad. Den är dessutom mycket låglaktos, bra för mig som är känslig för det. Innan jag går och lägger mig tar jag ZMA för att få extra återhämtning när jag sover för att kunna bygga upp musklerna.

FöreUnderEfterDagligenKväll
Core Protein ProCheckCheckCheck
Raw RampageCheck
Core BCAA PowderCheckCheck
Core ZMACheck

Fridas rekommendationer

1 av

Så här äter Frida en vanlig dag:

Jag har på senare tid upptäckt vissa begränsningar i maten. Jag är glutenintolerant och är även känslig mot bland annat laktos, lök och fibrer. Min känsliga mage gör att det är extra viktigt för mig att tänka på vad jag äter för att kunna tillgodose all den energi som behövs. Jag får mycket hjälp från min tränare att hålla koll på bra näringskällor. Eftersom jag jobbar skift varierar tidpunkterna, men jag försöker att alltid hålla mig mätt för att slippa suget efter något annat.

Frukost: Gröt med blåbär + Core Protein Pro

Lunch: Ris med magert kött, mycket spenatblad

Mellanmål: Banan

Middag: Potatis och fisk, spenatblad

Kvällsmål: Laktosfri keso eller Core Protein Pro

Så här tränar Frida:

Det är min coach och tränare som lägger upp mina träningspass så att jag hela tiden ska utvecklas utan att stanna upp. Jag varierar träningen mycket, även om mitt mål är att bli stark är det viktigt att inte alltid träna tungt. Fokus ligger på basövningar med kompletterande övningar som kan medföra en förbättring på basövningarna över tid.

Ordentlig uppvärmning för att undvika skador, med stretching och foamroller - styrkelyftarens bästa vän.

Fokus på en basövning per träningstillfälle. Börja med lätta vikter för att få in tekniken ordentligt. Sedan ökas vikten på varje set procentuellt.

Efter basövningen går resterande tid åt kompletterande styrkeövningar på relativt lätta vikter.

Fridas 5 framgångstips

  • Var noga med tekniken redan från början, det är lätt att skada sig!
  • Träna mycket men lyssna på din kropp.
  • Ät ordentligt och låt kroppen återhämta sig.
  • Satsa långsiktigt, det tar tid att bli stark!
  • Ha roligt under tiden och välj människor omkring dig som peppar dig när det blir tungt.

Läs mer om Frida Dahlgren och hennes meriter inom styrkelyft.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!