Christoffer Carlsen

-  Med sikte mot seger

Christoffer Carlsen har under årens gång lyckats simma sig till flertalet medaljer, och däribland ett SM-guld i 100 m frisim samt ett SM-silver i 200 m frisim. Under våren 2016 satsar Christoffer framförallt på att få stå på pallen under EM som tar plats i London under maj månad, men hans högsta dröm och hopp för året är att även lyckas kvala in till OS 2016 i Rio.

Att träna hårt är ingenting som Christoffer räds för utan det är en del av hans liv, och han poängterar hur viktigt det är att ha framförhållning och att planera allt i minsta detalj. Planeringen gäller dock inte bara träningspassen utan även annat såsom kost och sömn, som såklart även det är otroligt viktigt för att kroppen ska kunna återhämta och anpassa sig till det tuffa livet som elitsimmare. Just nu tränar Christoffer inför EM där hans mål är att slå sitt eget personbästa, och att förhoppningsvis kvala in till OS-truppen som senare under året ska representera Sverige i de Olympiska Sommarspelen 2016.

Christoffer direkt efter tävling.

Christoffers huvudgrenar är 50- och 100 meter frisim vilket alltså är de grenar som han satsar mest på, och om han skulle bli uttagen till OS i Rio är det förmodligen just de distanserna som han kommer att simma.

-  Mitt största fokus ligger just nu på EM som går i London i maj. Där är mitt mål att simma final på mina distanser och pressa ner tiderna och komma under mitt personbästa. Det är inte simförbundet som tar ut OS-truppen utan det är svenska olympiska kommittén. Kvaltiderna på 100 fritt och 50 fritt är väldigt låga så det blir svårt att komma under dem. EM är en kvaltävling till OS så det blir till att simma så bra jag kan och därefter får vi se hur det blir med min uttagning, jag tänker inte ta ut något i förskott.

Men även om han själv inte vill ta ut något i förskott tror vi på Svenskt Kosttillskott stenhårt på vår duktigare simmare som redan visat stor potential när det kommer till tävling, men även när vi får höra mer om hans träning.

För att kunna vara på topp när tävlingen väl kommer finns det flertalet olika träningsfaser som Christoffer går igenom. Det är hårdträning, kondition, syraträning och sprint, intervaller samt teknik. Själv föredrar han att slipa på sin teknik samtidigt som han säger att syraträning också är härligt. Under hårdträningsfasen inkluderas även en del hård styrketräning för muskeluppbyggnaden, och för att få det mesta ut av det får Christoffer hjälp av en före detta tyngdlyftare som agerar gymtränare och som bland annat hjälper Christoffer att utveckla sin kroppskontroll.

Strax inför en tävling ligger teknikträningen i fokus. Detta gäller speciellt den teknik som krävs vid hög fart och hans bensparkar som han måste orka hålla loppet ut. Detta gör att han ca 4 veckor innan en stor tävling då han börjar släppa på träningen för att istället börja toppa. Under denna period simmar han mellan 30- och 70 km per vecka, och inför en stor tävling sammansvetsar sig hela simmartruppen genom att åka på träningsläger tillsammans.

En typisk träningsvecka för att nå toppen

Måndag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt 18:00 till 20:00

Tisdag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt gymträning 15:00 till 17:00

Onsdag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt 16:00 till 18:00

Torsdag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt gymträning 15:00 till 17:00

Fredag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt 16:00 till 18:00

Lördag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt 15:00 till 17:00

Söndag: Ledig

Viktigt att äta mycket

Som elitsimmare går det åt stora mängder energi varje dag och med tanke på att Christoffer tränar ca fyra timmar, sex dagar i veckan och gör av med ungefär 5000 kcal per dag kan man verkligen förstå att det krävs en del mat för att hålla maskineriet igång.

- Vi har en kostrådgivare som hjälper till och ser till att vi får i oss den näring som vi behöver. Det viktigaste är att äta mycket eftersom vi simmare gör oss av med så mycket kalorier varje dag. Jag äter även olika kosttillskott från Svenskt Kosttillskott som hjälper mig med snabb återhämtning, energi och vitaminer.

Han påpekar också att det är mycket viktigt att få i sig tillräckligt med kolhydrater för att mäkta med allt som han har på sitt schema samtidigt som protein är a och o för muskeluppbyggnaden samt för att förhindra muskelnedbrytning. För att få allt att gå ihop äter Christoffer sex mål om dagen.

Att äta mycket är dock inte något som Christoffer tycker är särskilt jobbigt när han är hemma i Sverige, men det kan det däremot vara under tävlingar som arrangeras utomlands där maten skiljer sig mycket från den mat som vi är vana vid här i Sverige. Då får man tänka om helt och försöka lägga upp nya planer för att få i sig tillräckligt av alla näringsämnen. Det viktigaste för Christoffer innan tävling är att äta mycket kolhydrater såsom pasta, som även är det livsmedel som han säger att han inte skulle kunna vara utan. Till maten dricker han helst mjölk.

För att säkerställa sitt dagliga intag använder Christoffer en hel del olika kosttillskott under sina tävlingar och för det mesta är det proteinbars, proteinpulver och kreatin som får åka med till tävlingen. Förutom detta äter han även en del vitaminer och mineraler så som magnesium, zink och vitamin B6 och en och en annan kapsel med omega-3 slinker också ner.

Intagstiming

Innan träningVid träningEfter träningKväll
Vitaminerx
Kreatinx
BCAAx
Proteinx
Protein Barsx
Gainer (under hårträningsperiod)x  

Stort stöd från nära och kära räcker långt

Något vi har förstått mycket väl är att Christoffer är oerhört driven och mellan alla träningspass, tävlingar och planeringstillfällen hinner han även jobba med ventilation på ett företag i Helsingborg. Med andra ord blir det inte mycket tid över till fritid, men den tid han får spenderar han med sin flickvän Rebecca, som även visat stort stöd när hon flyttade från Göteborg till Helsingborg för att Christoffer skulle kunna satsa fullt ut på simningen. Stödet är även en viktig del för att Christoffer ska orka fortsätta pusha sig själv fullt ut vecka efter vecka, men det är också mycket betydelsefullt när nervositeten börjar smyga sig på. 

-  Jag jobbar med nervositeten varje gång jag tävlar för att den inte ska ta över och bli allt för närvarande under de stora tävlingarna, men lite nervös ska man alltid vara det hör till.  

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!