Blåbär

Vårt svenska blå bär växer rikligt om sensommaren och innehåller ett fullt spektra av näringsämnen som kan gynna vår hälsa på flera sätt. Idag är det lätt att få tag i blåbären året om som frusna, torkade och pulvriserade.

  • Vad innehåller blåbär?
  • Vem ska äta blåbär?

Vad innehåller blåbär?

I slutet av sommaren täcks mellan 15-20 % av landets yta av blåbär. De är lätta att känna igen och har en fruktig sötma som uppskattas av de flesta. Blåbär är tacksamt att använda i köket och kan tillagas med allt från söta bakverk, sylt och saft till näringsrika smoothies och på frukostgröten. Blåbär är inte bara gott utan innehåller också ansenliga mängder näringsämnen.

Färska blåbär

Blåbär är ett av våra mest antioxidantrika livsmedel, med en riklig mängd av antocyaniner och flavonoider. Antioxidanter är ett samlingsnamn på ämnen som har förmåga att bekämpa de fria radikaler som skadar våra celler. Antocyaniner är en typ av antioxidanter som förekommer i röda och blå frukter och bär, och en bra riktlinje är att ju mer färg ett födoämne har, desto högre halt antioxidanter finns tillgängliga. Blåbär med sin kraftfullt blå färg har med andra ord ett mycket högt värde.

Blåbär innehåller även polyfenoler, som både fungerar som antioxidanter och verkar antibakteriellt. Mycket tyder på att dessa kan motverka skadliga tarmbakterier och minska risken för att inflammationer uppstår.

Inte minst har blåbär ett omfattande näringsinnehåll av vitaminer, mineraler och karotenoider. Här ingår vitamin C, E, B6 och mineralerna järn, magnesium och fosfor med fler. Blåbär innehåller även betakaroten, ett förstadium till vitamin A som lagras under huden och används när det behövs.

Vem ska äta blåbär?

Blåbär är både ett välsmakande och naturligt sätt att fylla på med näringsämnen, en billig försäkring för allmänhälsan. Det finns även några specifika tillfällen du kan äta lite extra mycket blåbär för att få del av dess effekter.

Du har kanske hört talas om att blåbär sägs vara bra för synen och det finns flera belägg för detta påstående. Antocyaniner kan möjligen hjälpa till att skydda ögat och i blåbär förekommer även ett ämne som kallas lutein. Denna karotenoid tros kunna bromsa åldersrelaterade synförändringar, så som gråstarr och försämring av gula fläckens funktion. Det är ingenting som är bevisat i dagsläget, men lutein i koncentrerad form används ofta i tillskott för synen.

Blåbärssoppa är ett gammalt husknep mot magsjuka och blåbär anses kunna motverka en jäsande mage och underlätta för magens balans. Den generella rekommendationen är att äta blåbärssoppa eller torkade blåbär vid lös mage, medan färska bär lämpar sig bättre vid en hård och gasig mage. Om det fungerar för dig är upp till dig själv att testa!

Vill du ta del av blåbärets näringsinnehåll i en mer koncentrerad form finns både torkade blåbär och blåbärspulver, där vätskan har avlägsnats men näring och smak är bevarade. Gott att strö över frukosttallriken eller blanda i en smoothie.

Blåbär torkade och pulver

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!