Kolin

Kolin deltar i fettförbränningen och kan vara bra som tillskott under diet för att öka förbränningen. Det bidrar även till minnesförmågan och hjärtats normala funktion.

  • Vad är och gör kolin?
  • Tillskott

Vad är kolin?

Kolin talas det inte särskilt mycket om, kanske främst för att det inte är ett essentiellt näringsämne för oss. Men kolin kommer med flera positiva effekter.

Vi får i oss kolin främst från ägg, fisk och kött. Kolin hjälper till vid fettförbränningen i kroppen och ingår i cellernas uppbyggnad. Kolin bildar det fettnedbrytande ämnet lecitin som bidrar till att transportera fett ut ur kroppen. Lecitin är ett vitaminliknande ämne som finns i varje cell. Det har visat sig kunna sänka det skadliga kolesterolet och bidrar till att förbättra korttidsminnet. Det är särskilt viktigt för hjärnan och nervsystemet och omsätter även fett och kolesterol, och bidrar därmed till att sänka kolesterolet.

Tränad man mäter midjan

Kolin hjälper till att tillverka acetylkolin. Det är en viktig neurotransmittor som hjälper till att skicka signaler mellan nerver och muskler. Kolin finns också med vid nedbrytning och upptagning av de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K.

Något rekommenderat dagligt intag för kolin har inte fastställts. Det man vet är att ett högt intag av niacin minskar kroppens användning av kolin.

Tillskott

Kolin finns som tillskott med främsta syftet att bränna fett. Den som går på lågkaloridiet kan få användning för det, eller den som vill reducera fett från måltiden. Kom ihåg att kolin ska ätas tillsammans med måltid för att få effekt.

Kolin

Kolin äts även som tillskott för att bevara minnet och för hjärta och kärl.

Höga doser av kolin är inte farligt, men extrema doser på över 2000 mg har visat sig kunna ge yrsel och illamående. Vid normalt bruk finns inga risker.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!