Kasein

Kasein har ett långsamt upptag i kroppen och fungerar som motsats till det snabba vassleproteinet. Kasein passar dig som tidigare bara använt vassleprotein men vill avancera ditt proteinintag. Det lämpar sig dessutom utmärkt till dig som går på diet och vill motverka muskelnedbrytning.

  • Kaseinets egenskaper
  • Tillskott
  • Kasein eller vassle?

Kaseinets egenskaper

Kasein är det dominerande proteinet i mjölk och utgör ungefär 80 % av mjölkens protein, där resterande del består av vassle. I magen bildar kaseinet en gel som gör proteinet mer komplext för kroppen att bryta ner. Upptaget i tarmen blir därför långsammare och frisättningen av aminosyror i blodet blir fördröjd. Om du äter eller dricker kasein, kan du alltså förse musklerna med protein flera timmar efter att du intagit det.

Ung man sover med proteindrink

Du som är ute efter en växande muskelmassa, brukar förmodligen fokusera på nybildandet av muskelprotein. Men det är lika viktigt att förhindra att befintligt muskelprotein bryts ned och det är här som kasein kommer in i bilden. Eftersom kaseinet tas upp långsamt, stimulerar det inte proteinsyntesen i lika hög grad som ett snabbt protein (vassleprotein), men istället motverkar det muskelnedbrytning i större utsträckning.(1) Kaseinets egenskaper gör att det passar utmärkt vid tillfällen du inte får i dig tillräckligt med protein för att förhindra en muskelnedbrytning; under diet vid kaloriunderskott, inför en lång natts sömn eller när det dröjer lång tid mellan måltiderna.

Kasein eller vassle?

Kasein och vassle är två kontrasterande proteinsorter som ofta ställs emot varandra. Trots att de har samma ursprungskälla är de varandras tydliga motsatser. 

Att vassle med sin snabba upptagningsförmåga bidrar till proteinsyntesen i högre omfattning och kasein bättre motverkar en muskelnedbrytning är redan konstaterat.  Skillnaderna utgörs dessutom av proteinernas sammansättning av aminosyror. Leucin är den aminosyra som till störst del triggar proteinsyntesen, och vassleprotein innehåller en betydande mer mängd leucin än kasein.

Om du har svårt att välja mellan vassle och kasein och bara vill ha ett enda tillskott, är det förmodligen vassle du ska välja, eftersom det ger en snabb proteinförsörjning när du behöver det som bäst. Kasein bör du välja som komplement för att bevara muskelmassan.

Tillskott

Kasein förekommer i några olika varianter som kosttillskott och nedan följer de vanligaste.

Kalciumkaseinat, den vanligaste varianten, används oftast som ett tillskott före nattsömn för att få kontinuerlig tillförsel av aminosyror under flera timmar. Kaseinets konsistens är relativt trögflytande, vilket är värdefullt vid diet då det mättar mer.

Micellärt kasein är den mest naturliga och minst bearbetade formen av kasein, med samma proportioner som mjölk. Då kroppen måste bryta ner det i fler steg, tas micellärt kasein upp ännu långsammare.

Trefasprotein innehåller tre olika sorters protein med olika snabb upptagningsförmåga. Kaseinet står då för det långsamma proteinet, medan vassle utgör det snabba proteinet och äggprotein medelsnabbt. Denna blandning ger dig det bästa från två världar och du får både snabb tillförsel av protein men också under många timmar.

Trefasprotein

Kasein tillsammans med vassle kommer ge dig goda förutsättningar att nå stora mål!

Referenser:

Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion. Boirie, Dangin, Gachon, Vasson, Maubios, Beaufrere. 1997.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!