Maltodextrin

Maltodextrin är en komplex kolhydrat som används främst som återhämtning i gainers eller sportdrycker, där den ger snabb energi som gynnar uppbyggnads- och återhämtningsfasen efter all sorts träning. Det säljs även som enskilt tillskott för den som föredrar att blanda själv.

  • Vad är maltodextrin?
  • Tillskott
  • Användningsområden

Vad är maltodextrin?

Maltodextrin är en kolhydrat som framställs genom stärkelse från majs, vete eller potatis, genom metoder som gör det fritt från gluten. Genom att vid tillverkning tillsätta enzymer bryts kolhydraten ner till mindre beståndsdelar, vilket gör kolhydraten lättillgänglig så att kroppen snabbt kan tillgodogöra sig energin.

När vi tränar bryts kroppen ner i en så kallad katabol fas. För att avbryta denna process, behöver vi snabbt tillföra energi för att frigöra bland annat insulin. Kolhydrater är ett näringsämne som gör just detta och snabbt tar dig till en uppbyggande fas. Det bästa är då att använda sig av kolhydrater som kan tas upp direkt, som maltodextrin. Jämförbart är vanligt vitt socker, som måste brytas ner till mindre delar innan det kan tas upp som energi och dessutom riskera att orsaka obehag i magen.

Muskulös man i dricker vatten på gymmet

I ett test* där man undersökte vilken effekt snabba kolhydrater efter träning har på muskelglykogen, fick 5 cyklister träna i 75 % av sin maximala syreupptagningsförmåga under 2 timmar vid två olika tillfällen. Vid första tillfället fick de livsmedel med högt GI (snabba kolhydrater) och vid andra tillfället fick cyklisterna livsmedel med lågt GI (långsamma kolhydrater) som återhämtning. Därefter togs blodprov för att kontrollera muskelglykogenet, och det visade sig att ökningen av muskelglykogenet var betydligt högre vid det tillfälle när cyklisterna ätit livsmedel med högt GI, och därför också återhämtade sig avsevärt snabbare. Studien visade att snabba kolhydrater är användbart som återhämtning för att fylla på lagren av muskelglykogen.

Tillskott

Maltodextrin används i gainers och sportdrycker där det ger snabb energi vid träning. Till skillnad från andra snabba kolhydrater, som dextros, har maltodextrin fördelen att kunna användas i höga koncentrationer utan att ge magproblem, upp till 20 % av drycken kan utgöras av maltodextrin. Du kan alltså blanda 100 gram maltodextrin med 5 dl vätska. Det är särskilt bra för dig som inte vill eller kan ha med mycket vätska på träningen. Nackdelen är dock att det inte smakar särskilt mycket, och används därför ofta tillsammans med dextros och fruktos som har en tydligare sötma. Maltodextrin säljs även separat för den som vill blanda sin egen sportdryck eller gainer. Det passar som återhämtning för all sorts träning.

Produkter med maltodextrin

Användningsområden

Maltodextrin används förutom i sporttillskott även som tillsats i livsmedel, där det ofta fungerar som utfyllnad i sötningsmedel. Det är många som förespråkar att maltodextrin bör undvikas som tillsats i andra livsmedel. Maltodextrin som produkt är dock inte skadligt, men det ska användas i samband med träning där man kan utnyttja dess egenskaper på ett gynnsamt sätt.

Vill du blanda din egen gainer eller sportdryck med maltodextrin?

Läs hur du gör i Gör din egen sportdryck och Gör din egen gainer.

*Referenser: Muscle glycogen storage after prolonged exercise: effect of the glycemic index of carbohydrate feedings. Burke, Collier, Hargreaves. 1993.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!