Kategorier

Betakaroten - snabbare solbrun

Betakaroten, det som gör morötter orangea, har blivit ett populärt tillskott att ta innan solsemestern. Men vad är betakaroten och hur fungerar det?

  • Vad betakaroten är
  • Ger det ett solskydd?
  • Hur fungerar det?

Betakaroten

Betakaroten är ett förstadium till vitamin A. Kroppen kan, vid behov, använda betakaroten för att bilda vitamin A. Behövs det inte lagras betakarotenet in i bland annat fettväven. Man kan inte överdosera vitamin A genom att äta betakaroten, just eftersom kroppen själv kan styra omvandlingen och slutar bilda vitamin A när det inte längre behövs. Just vitamin A är annars något man kan få i sig för mycket av, eftersom vitaminet är fettlösligt och därmed kan lagras in i kroppen tills nivåerna blir skadliga.

Källor till betakaroten

Betakaroten är som sagt det som gör morötter orangea, men återfinns även i många andra frukter och grönsaker. Exempel på andra betakarotenrika vegetabilier än morot är spenat, pumpa, mango, grönkål och sötpotatis. Den röda palmoljan är extremt betakarotenrik även den, så länge det rör sig om den icke-raffinerade varianten. Det absolut enklaste sättet att få i sig höga doser betakaroten är dock genom kosttillskott, då slipper du hinka i dig litervis med dyr morotsjuice.

Solskydd

När man tar mycket betakaroten under en längre tid får man vad som kallas för karotenemi. Det är ett ofarligt tillstånd där underhudsfettet färgas av all betakaroten som lagrats in där. Har det gått väldigt långt färgas handflator och fotsulor gula och huden orange, men vid en lättare inlagring av betakaroten ser det istället ut som om man är lite solbränd.

Färgen man får av ett högre intag av betakaroten och andra karotener skiljer sig dock något från den man får av solbränna. Den har en annan nyans som i vetenskapliga studier faktiskt har visat sig uppfattas som mer attraktiv än den man får av enbart en solbränna. Man tror att det uppfattas så för att vi har utvecklats till att tycka att en god hälsa är attraktiv. Ökad fysisk aktivitet ger också hudnyansförändringar som uppfattas som attraktiva. Man blir alltså snyggare av att träna och äta mycket frukt och grönt!

Utöver detta så har intaget av betakaroten visat sig ge ett visst solskydd. Man bränner sig alltså inte lika lätt när man har goda nivåer betakaroten i kroppen. Detta är något som man kan utnyttja en period innan man vet att man kommer utsättas för mycket sol, som tiden innan en solsemester eller på våren.

För att få någon effekt måste man hålla ett högt betakarotenintag genom betakarotenrik kost eller genom kosttillskott under minst tio veckor, gärna upp till tre månader innan det är dags att sola. Detta är ingen ersättning för att skydda sig från solen på andra sätt, utan ett utmärkt komplement. Kom ihåg att det inte är farligt att vistas i solen lite grann hela tiden, det är att steka sig som är skadligt. Att göra det leder till att huden åldras mycket snabbare och ökar risken för cancer.

Hur fungerar det?

Svaret är att ingen riktigt vet. Man skulle kunna spekulera i att färgningen man får av betakaroten och andra karotener fungerar på samma sätt som hudens melanin, men det är inte säkert att det är så. Andra spekulationer är att det beror på karotenernas antioxidantiska effekt eller på att de på något sätt stimulerar melaninet eller att betakaroten höjer nivåerna vitamin A i kroppen vilket är det som ger skyddet. Det vi kan konstatera är helt enkelt att det fungerar.

Hur mycket ska jag inta?

Ungefär 30 milligram bör dagsdosen betakaroten komma upp i för att se en ordentlig effekt, men även vid lägre intag ändras hudens färg något. Det högre intaget bör hållas perioden innan man utsätts för kraftig sol och ett lägre resten av året. 30 mg är det inget problem att få i sig från kosttillskott. Dricker man morotsjuice eller äter morötter bör man få i sig minst 500 gram om dagen.

Sammanfattning

Betakaroten och andra karotener ger dig en mer hälsosam hudfärg som verkar uppfattas som mer attraktiv, antagligen eftersom den historiskt har varit förknippad med god hälsa. Tar man för mycket under för lång tid i tillskottform kan man dock bli orange, men det är ofarligt och försvinner efter ett tag när man dragit ner på intaget. Kom ihåg att inte steka dig i solen utan vistas i solsken lite grann varje dag för att undvika att huden åldras i förtid och för att minimera risken för hudcancer.

  • Ät betakarotenrik kost eller supplementera med ett kosttillskott året runt för en snyggare solbränna och finare hudnyans
  • Överdriv varken betakarotentillskotten eller solningen
  • Betakaroten måste tas i minst tio veckor för att ge en skolskyddande effekt

Referenser

Köpcke W, Krutmann J. Protection from sunburn with beta-Carotene - a meta-analysis. Photocem Photobiol. 2008 Mar-Apr;84(2):284-8. Epub 2007 Dec 15.

Whitehead RD, Re D, Xiao D, Ozakinci G, Perrett DI. You are what you eat: within-subject increases in fruit and vegetable consumtion confer beneficial skin-color changes. PLoS One. 2012;7(3):e32988.

Stephen ID, Law Smith MJ, Stirrat MR, Perrett DI. Facial skin coloration affects percieved health of human faces. Int J Primatol. 2009 Dec;30(6):845-857.

Var denna artikel till hjälp?  Ja  Nej
Tack för din åsikt!

Artikelinfo

Författare

Robert Rönngren

Svårighet

Lätt

Kosttillskott med betakaroten

Du har lagt till  i kundvagnen

Logga in

E-postadress

Ange lösenord

Logga in som

Lösenord