Svenskt Kosttillskott - Från lada till lager

"Kan man prestera bättre genom att äta kosttillskott?" Detta var en tanke som Morgan Norrestam, VD och grundare, funderade på och var det som kom att kläcka idén till företaget Svenskt Kosttillskott. Det var år 2002 som Morgan upptäckte att det faktiskt fanns kosttillskott som kunde göra skillnad för prestationen. Han var aktiv själv och tränare inom gymnastik, och efter att ha testat kosttillskott med goda resultat bestämde han sig för att öppna en e-handelsbutik med egen produktion och som återförsäljare. Redan från början var målsättningen att ha alla produkter i lager. Detta var något som var utmärkande för företaget gentemot andra företag i början på 2000-talet. Sedan start har Svenskt Kosttillskott haft både tillväxt och vinst varje år. Tack vare ett stort fokus på kundlöfte där allt som görs är långsiktigt och med kunden i fokus, med ett brett utbud av produkter som gör skillnad för människor i deras liv samt snabba leveranser.

2005 - Svenskt Kosttillskott slår upp portarna

Allting började i en lada utanför Bålsta, där Morgan Norrestam tillhandahöll ett litet lager och ett ännu mindre kontor. Redan från början var hela familjen engagerad i verksamheten, där både systrar och föräldrar hjälptes åt att packa varor på lagret. Även om företaget har expanderat kraftigt sedan start, har familjeandan levt kvar.

Under det första levnadsåret lanserades även den första produkten under Svenskt Kosttillskotts eget varumärke - 100 % Creatine. Kreatin är ett av de kosttillskott som tidigt uppmärksammades för sin påverkan på prestationen och dokumentationen är lång. 100 % Creatine finns fortfarande kvar, men är numera känd som Core Creatine.

Allting startade i en lada utanför Bålsta, där Morgan och hans familj hjälptes åt.

Flytt från lada till lagerlokal

Svenskt Kosttillskott växte snabbt under sina två första år och den lilla ladan blev snart för liten. Företaget flyttade till nya lokaler i Bolinder Strand i Kallhäll utanför Stockholm, med gemensamt lager och kontor. Företaget började även anställa fler personer utanför familjekärnan och successivt växte organisationen fram.

Ekologiskt och wellness efterfrågas - dotterbolag startas

Fem år efter uppstart ombildades Svenskt Kosttillskott till aktiebolag med stora förändringar. Man börjar se en stor efterfrågan på ekologiskt, hälsa och skönhet. 2010 startas därför dotterbolaget Svensk Hälsokost, för att komplettera utbudet med mer fokus på wellness och ekologi.

Produktserierna Core och RAW lanserades även detta år. Core är än idag Svenskt Kosttillskotts huvudserie av kosttillskott för sport och träning, medan RAW är mer fokuserad på extra högdoserade sporttillskott för styrkekrävande sport.

Nytt varumärke lanseras

2011 lanseras varumärket Svensk Hälsokost, som senare bytte namn till Healthwell. Ett varumärke med ett sortiment speciellt framtaget för den som värderar naturliga kosttillskott och livsmedel högt. Healthwell står för prisvärda och kvalitativa kosttillskott med få ingredienser och balanserade doseringar, och som ska passa alla oavsett plånbok. Bland sortimentet finns vitaminer, mineraler, örter och näringsrika bär- och greenspulver.

Svenskt Kosttillskott blir sponsor & Vitapost AB förvärvas

År 2014 tog Svenskt Kosttillskott klivet till att bli sponsor åt idrottare och atleter, och skapade Team Svenskt Kosttillskott med olika fitnessprofiler. Allt från simmare och friidrottare till kampsportare och crossfitatleter fungerar som ambassadörer för Svenskt Kosttillskott.

Samma år förvärvade Svenskt Kosttillskott butiken Vitapost AB, med liknande utbud i grunden. Till en början upprätthölls butiken, men integrerades senare med Svensk Hälsokost.

Svenskt Kosttillskott är sponsorer åt flera idrottare och atleter inom olika sporter.

Flytt till nya lokaler i Brunna, Kungsängen

Efter tio år i branschen och en stor utökning av såväl produkter som anställda, var det återigen dags för en företagsflytt. Denna gång gick flyttlasset till en nybyggd och miljöanpassad byggnad i Brunna utanför Kungsängen, med höglager, stor kontorsyta och plats för gym. Lokalerna byggdes dessutom som miljöanpassade med energisnål uppvärmning och krav på källsortering.

Svenskt Kosttillskott har sina lokaler utanför Kungsängen, med lager, kontorsyta och gym.

Entrepreneur of the year

Med motiveringen att Svenskt Kosttillskott expanderat kraftigt under ett fåtal år, med kunden fortsatt i fokus och en konstant strävan efter att utvecklas och hänga med på trender inom träning och hälsa, blev VD Morgan Norrestam nominerad till det prestigefyllda priset Entrepreneur of the year av företaget EY år 2016.

Resan till en kundvänlig hemsida

Hemsidan har ändrat utseende flera gånger genom åren. Den senaste ändringen som skedde 2017/2018 har skapat ett helt nytt utseende på hela hemsidan, tillsammans med en rad nya funktioner för filtrering av produkter och bättre information till besökaren.

Från en hemsida skapad med enkel gratislösning till en kundvänlig med en rad viktiga funktioner som underlättar för besökaren.

Utnämning till årets Gasellföretag

Varje år utser Dagens Industri ett antal företag som byggt upp sunda, lönsamma och snabbt växande företag och utnämner dessa till Gasellföretag. År 2018 fick Svenskt Kosttillskott den fina utnämningen vilket visar att företaget står som god förebild för andra och inspirerar fler att våga genomföra sina affärsidéer.

2020 - Vi tar steget ut i Europa

För att kunna erbjuda vårt sortiment till fler kunder i Europa lanseras sajten healthwell.com, där ett urval av vårt sortiment finns att köpa. Tyskland är det första landet där healthwell.com lanseras.

Logotyper och produkter genom tiderna

När Svenskt Kosttillskott lanserades blev en stark man som lyfter tungt symbol för företaget, men man kom senare att byta logotyp för att bättre visa vad Svenskt Kosttillskott verkligen står för. Balans mellan kost, träning och vila anses vara betydelsefullt för bra resultat, och det fick den nya logotypen i svenska flaggans färger symbolisera.

Svenskt Kosttillskotts egen produktion av kosttillskott och hälsokost har ökat stadigt och fortsätter att öka. Gamla favoriter har stannat kvar eller uppdaterats till förbättrad kvalité. Genom åren har de bytt utseende många gånger, och man har förbättrat både emballage, innehåll och design.