Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Potatis eller sötpotatis?

Sötpotatistrenden kom för några år sedan. Sötpotatisen fanns överallt i olika former och kallades för “den nyttiga potatisen”. Men hur nyttig är den egentligen och hur mycket skiljer den sig från vanlig potatis?

Först och främst är sötpotatis inte en potatis, trots sitt namn. Det är en flerårig krypande ört som tillhör familjen vindeväxter, till skillnad från potatis som tillhör familjen potatisväxter. Det är rotknölarna på sötpotatisen som man använder på ungefär samma sätt som vanlig potatis.

Potatis och sötpotatis uppskuret.Föredrar du sötpotatis eller potatis? Båda två är nyttiga och med bra näringsvärden.

Näringsrika potatisar

Fördelen med sötpotatis är att den är C- och E-vitaminrik, innehåller antioxidanter samt även betakaroten och mineraler som koppar och järn. Men bara för att sötpotatis innehåller flera bra saker innebär det inte att det är nyttigt att äta sötpotatispommes hela tiden, mycket beror på hur du tillagar din potatis. Vanlig potatis är rik på bland annat vitamin C, vitamin B6, kalium, järn och fibrer. Mycket av vitaminerna i potatis sitter i skalet, ät gärna din potatis med skal på!

Vilken potatis vinner?

Den som vinner första platsen av sötpotatis och potatis är helt enkelt den som passar dig och dina behov bäst och vilken smak du föredrar. Båda har som sagt väldigt lika näringsinnehåll och båda två innehåller mineraler och vitaminer. Man kanske inte uteslutande kan säga att en är bättre än den andra. Så länge det inte är friterat, utan tillagat på ett nyttigt sätt, är de båda två hälsosamma att ha med in i sin kost.

Näringsvärden potatis och sötpotatis

100 gram rå potatis100 gram rå sötpotatis
Energi: 78 kcalEnergi: 86 kcal
Protein: 1,74 gramProtein: 1,57 gram
Kolhydrater: 16,4 gramKolhydrater: 20,12 gram
Fett: 0,10 gramFett: 0,05 gram
Fibrer: 2,09 gramFibrer: 3 gram

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej