5 kosttips för ökad fettförbränning

Få är de saker inom detta område som fler önskar sig mer än att tappa fett. Här får du några viktiga tips på vad du ska tänka på.

Muskulös man och kvinna.

Tips 1: Lättlagad mat

Försöker du under en diet laga enbart gourmetmat blir det ofta ganska tufft. Det finns ingen anledning till att maten inte ska smaka gott men riktigt avancerade recept passar oftast inte under diet. Energin läggs redan i mångt och mycket på att hålla dieten och då är det bäst att dra ner på andra saker som kräver den.

Recepten ska vara enkla, goda och ha rätt mängd kalorier. Kolla gärna in vår receptbank för inspiration.

Tips 2: Välj rätt sorts mat

När man går på en diet kan det göra en oerhört stor skillnad i vilken slags mat man äter. Äter man en kalorimängd som är mindre än den mängd kalorier man gör av med så kommer man gå ner i vikt, men den hunger man känner och därmed viljestyrka som krävs kan variera enormt.

Det gäller att välja mat som inte triggar hjärnans belöningssystem som säger åt oss att äta mer. Enkla maträtter utan för stark sötma är viktigt, också ett högt proteinintag och ett lågt intag av socker. Maten får också gärna ha stor volym genom ett högt innehåll av fiber och vatten, det bidrar till ökad mättnadskänsla genom att magsäcken expanderar och blir mer fylld. Det finns också vissa fibertyper i kosttillskott som har förmågan att svälla mycket i vatten och fylla ut magsäcken, som glukomannan. Glukomannan finns både i kapslar och i proteinpulver.

Tips 3: Ha tålamod

Det tar tid att förbränna fett, speciellt om man vill göra det på ett hälsosamt sätt utan att förlora muskelmassa. En viktnedgång på ungefär ett halvt kilo i veckan märks inte alltid supertydligt på en gång och det kan kännas jobbigt. Då är det viktigt att ha is i magen och inte spåra ur genom att hoppa av dieten eller gå på en mer extrem variant. Är det upplägget man har bra så kommer resultaten.

Det föreligger också en betydligt högre risk för jojo-bantning om man går ner för fort. Man tappar supermycket vikt, men dieten var så hårt att man direkt efter spårar ur och går upp allt igen. Går man ner långsamt är sannolikheten att man kan hålla formen betydligt större.

Tips 4: Försätt dig inte i situationer där du överäter

Det är viktigt att vara medveten om mer än sin mat om man vill bränna fett. Det är lätt att hamna i situationer där man blir frestad att äta alldeles för mycket av alldeles för onyttig mat. Planerar du till exempel inte din matlagning kanske du står utan matlåda på jobbet, vilket antagligen leder till att du äter lunchen ute och det blir ofta inte något speciellt nyttigt. Sömnbrist leder också i sig till ett större sötsug vilket gör att du har mindre kraft att stå emot frestelser. Har du onyttig mat hemma så kommer du också förr eller senare att äta upp den.

Det här är bara några exempel på saker att tänka på. Var medveten om saker i din omgivning som kan få dig att överäta.

Tips 5: Ät mycket protein

Protein skiljer sig på vissa sätt från de andra näringsämnena. För det första är protein mer mättande per kalori än kolhydrater och fett och kan därmed förhindra överätande. För det andra kostar det mer energi för kroppen att ta hand om proteinet, vilket leder till att energiintaget i praktiken är mindre när man äter protein.

Ett högt proteinintag är också viktigt vid diet eftersom det leder till att man sparar muskelmassan. Det finns nämligen en risk att man tappar muskler när man går ner i vikt, vilket aldrig är bra.

Välj proteinrika livsmedel som ägg, baljväxter, kött, skaldjur, fisk och fågel. Det kan också vara en idé att ta ett proteintillskott, gärna ett som innehåller långsamt protein förutom i samband med träning då man istället vill ha ett snabbt protein som vassle för att maximera nivåerna.

Rekommenderade tillskott

1 av

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej
Tack för din åsikt!