Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Ambassadörer

Bättre återhämtning med GABA

GABA är ett ämne som finns naturligt i kroppen och som har en lugnande effekt. Men vid långvarig stress, sömnbrist eller sämre kostvanor kan nervsystemet hamna i obalans och då få låga doser av GABA. Detta i sin tur kan leda till exempelvis spända muskler, stress, kramper med mera.

Vad är GABA?

GABA står för gamma-aminosmörsyra som är ett naturligt ämne som verkar som en signalsubstans i kroppen. GABA fungerar som en hämmande neurotransmittor i det centrala nervsystemet. En neurotransmittor, eller signalsubstans, är det som skickar signaler mellan nervceller och att den är hämmande innebär att den bromsar upp impulser från en nervcell till en annan, detta leder till en lugnare aktivitet.

GABA i samband med träning

Gaba är populärt bland de som tränar mycket, då det hjälper kroppen att varva ner och återhämta sig efter hårda träningspass. För att få ut så mycket som möjligt av din träning är återhämtning därför en viktig del, så att kroppen kan reparera och bygga upp dina muskler. Låga nivåer eller brist på GABA skulle kunna göra att du får svårt att sova och då får sämre återhämtning och känner dig mer utmattad. För att då kunna hjälpa kroppen på bästa sätt kan ett alternativ vara att kombinera dina goda kostvanor med ett tillskott av GABA.

En kvinna och två  män på ett gym som tränar knäböj med varsin stång på ryggen,En bra återhämtning ger dina muskler bäst förutsättningar för att kunna reparera och bygga upp sig.

Var finns GABA?

GABA finns naturligt i kroppen men det finns också vissa livsmedel som har näringsämnen som kan verka främjande för dina GABA-nivåer i kroppen. Bland annat rotfrukter, kålväxter och mörkgröna bladgrönsaker. Hela frön och fullkorn kan också vara verksamma för att främja dina GABA-nivåer samt fermenterad mat som exempelvis yoghurt, kefir och kombucha.

Tillskott

 
GABA 250
 
GABA 1000
 
GABA 500
 
GABA 500 mg
 
PharmaGABA-100
 
GABA + L-teanin

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Återhämtning efter träning

Återhämtning efter träning

Prestera på topp med rätt återhämtning efter träning.
  Förbättra rörligheten och prestera bättre

Förbättra rörligheten och prestera bättre

Förbättra din rörlighet och få bättre resultat i din träning!
  Träning och återhämtning vid bulk

Träning och återhämtning vid bulk

Vid bulk är det perfekt att öka sin styrka och muskeltillväxt.
  Smart återhämtning, riktlinjerna du bör veta om

Smart återhämtning, riktlinjerna du bör veta om

Det är viktigt att ge kroppen tid för återhämtning och återuppbyggnad!
  Så får du bättre kondition med kosttillskott

Så får du bättre kondition med kosttillskott

Optimera din konditionsträning med rätt kosttillskott, för maximala resultat.
  Återhämtning med massagepistol

Återhämtning med massagepistol

Fördelar med en massagepistol och massage innan och efter träning.
  Så fungerar maltodextrin

Så fungerar maltodextrin

Maltodextrin är en kolhydrat som används främst i gainers eller sportdrycker.
  Kan kyla öka din prestation?

Kan kyla öka din prestation?

Kryoterapi är en hälsotrend som växer sig starkare. Kan kyla öka din prestation?
  Allt om kolhydraten dextros

Allt om kolhydraten dextros

Dextros är en snabb kolhydrat som används i sportdrycker och gainers.
  5 tips för ökad muskelmassa

5 tips för ökad muskelmassa

Fem viktiga och enkla tips för att öka muskelmassan
  Stor guide om kreatin

Stor guide om kreatin

Sanningen om kreatin en gång för alla!
  Recept: Proteinsmoothie

Recept: Proteinsmoothie

Lite extra energi på morgonen skadar inte!
  Undvik skador vid styrketräning - del 2

Undvik skador vid styrketräning - del 2

Louise Cederblad delar med sig av sin kunskap för att hålla sig skadefri.
  Guide: Välj rätt gainer

Guide: Välj rätt gainer

En guide till hur du väljer rätt gainer för dig.
  Så undviker du att bli sjuk när du börjar träna

Så undviker du att bli sjuk när du börjar träna

En hård igångsättning av träning kan lätt leda till att man blir sjuk.
  Det här är DAA

Det här är DAA

DAA bidrar till bildningen av flera hormon som är av vikt för muskeltillväxten.
  Kondition: Kom igång med träningen

Kondition: Kom igång med träningen

Förbättra din kondition och ta del av de positiva effekterna.
  Så väljer du rätt proteinbar

Så väljer du rätt proteinbar

En guide till vilken bar du ska välja beroende på just dina behov.
  Recept: Gainerbars

Recept: Gainerbars

Energi- och näringstäta bars för alla tillfällen.
  Allt du vill veta om vassleprotein

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!