Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Bättre återhämtning med GABA

GABA är ett ämne som finns naturligt i kroppen och som har en lugnande effekt. Men vid långvarig stress, sömnbrist eller sämre kostvanor kan nervsystemet hamna i obalans och då få låga doser av GABA. Detta i sin tur kan leda till exempelvis spända muskler, stress, kramper med mera.

Vad är GABA?

GABA står för gamma-aminosmörsyra som är ett naturligt ämne som verkar som en signalsubstans i kroppen. GABA fungerar som en hämmande neurotransmittor i det centrala nervsystemet. En neurotransmittor, eller signalsubstans, är det som skickar signaler mellan nervceller och att den är hämmande innebär att den bromsar upp impulser från en nervcell till en annan, detta leder till en lugnare aktivitet.

GABA i samband med träning

Gaba är populärt bland de som tränar mycket, då det hjälper kroppen att varva ner och återhämta sig efter hårda träningspass. För att få ut så mycket som möjligt av din träning är återhämtning därför en viktig del, så att kroppen kan reparera och bygga upp dina muskler. Låga nivåer eller brist på GABA skulle kunna göra att du får svårt att sova och då får sämre återhämtning och känner dig mer utmattad. För att då kunna hjälpa kroppen på bästa sätt kan ett alternativ vara att kombinera dina goda kostvanor med ett tillskott av GABA.

En kvinna och två  män på ett gym som tränar knäböj med varsin stång på ryggen,En bra återhämtning ger dina muskler bäst förutsättningar för att kunna reparera och bygga upp sig.

Var finns GABA?

GABA finns naturligt i kroppen men det finns också vissa livsmedel som har näringsämnen som kan verka främjande för dina GABA-nivåer i kroppen. Bland annat rotfrukter, kålväxter och mörkgröna bladgrönsaker. Hela frön och fullkorn kan också vara verksamma för att främja dina GABA-nivåer samt fermenterad mat som exempelvis yoghurt, kefir och kombucha.

Tillskott

 
GABA 250
 
GABA 1000
 
GABA 500
 
GABA 500 mg
 
PharmaGABA-100
 
GABA + L-teanin

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej