Hälskydd

Hälskydd är avlastande och stötdämpande skoinlägg för hälarna, och kan upplevas smärtlindrande vid hårt belastning av hälen och ont i hälsenorna. Hos oss hittar du hälkilar, hälkoppar och andra hälskydd för överbelastade hälar.

Läs mer
Filtrera
Filtrera Visar 5 produkter
Varumärke
Rehband4 Mueller1
Rehab
Stabilt 1
Sortering
Popularitet
Hälkopp
180 kr
 
Hälkil
140 kr
 
Hälkil med Plugg
150 kr
 

Hälkil och hälkopp

Hälskydd finns i olika varianter, däribland hälkil och hälkopp. En hälkil fungerar som en klack till hälen, för att få en förhöjd position på hälen gentemot framfoten. Hälkoppar omsluter hälen för att ge stötdämpning till hälen. Både hälkoppar och hälkilar kan flyttas mellan olika skor för att ständigt ge rätt belastning för hälarna. En hälkopp passar bra för dig som besväras av ömmande hälar på grund av dålig stötdämpning i foten (uttrampad hälkudde, hälsporre), medan en hälkil passar dig som har ont i hälsenorna eller har vadproblem som orsakas av snedbelastade steg.

Vanliga hälbesvär

Uttrampad hälkudde, hälseneinflammation och hälsporre är vanliga åkommor i häl och hälsena som ger upphov till obehag och smärta, men som enkelt kan underlättas med hjälp av hälskydd.

Uttrampad hälkudde

Orsak: Uttrampad hälkudde kallas även uttrampad fettkudde (fat pad syndrome) orsakas av långvarig eller frekvent belastning från sidan av hälen. Det beror för det mesta på felaktiga skor eller vid pronation (inåtvänd vridning i foten). Hälen består av fettlager som ska ge stötdämpning till foten, och dessa fettlager är omhuldade av tjock bindväv. Det är när dessa skadas som uttrampad hälkudde uppstår.

Symptom: Uttrampad hälkudde orsakar smärta under hälen och runt hälen.

Behandling: När fettkudden väl blivit uttrampad kommer den inte att kunna återställa sig på egen hand. Det är då extra viktigt att alltid ha på sig fotriktiga skor med bra stötdämpning. En hälkopp ger bra stötdämpning och avlastning vid uttrampad hälkudde. En hälkopp omsluter hälens yttersidor och bör flyttas mellan alla dina skor för att ge optimal stötdämpning vid alla aktiviteter.

Produktrekommendation

Hälsporre - Plantar fasciit

Orsak: Under foten har vi senor som hjälper till att ge stöd åt hålfoten, så att den klarar av att hålla sig upprätt när vi står, går och tränar med hög belastning. När vi rör foten dras senan ut och belastas både ovanifrån från din kroppsvikt och underifrån från underlaget. Det är när belastningen blir för stor som det uppstår en skada i senan, vilket vi i dagligt tal kallar hälsporre.

Symptom: Hälsporre (Plantar fasciit) gör ont under hälen och på insidan av hälen och smärtar som värst när du står eller går.

Behandling: Har du drabbats av hälsporre är det viktigt att du inte fortsätter att överbelasta hälen utan låter den vila från moment som gör ont. Använd gärna bra skosulor och en hälkopp i skorna, som ger bra stötdämpning till hälen på undersidan och runt om.

Produktrekommendation

Hälseneinflammation

Orsak: Hälseneinflammation är egentligen ingen inflammation i sin rätta bemärkelse, utan överbelastning på hälsenan som inte läkt ut på rätt sätt. Det är främst en idrottsskada som drabbar personer som tränar med hög belastning, antingen ovana motionärer som plötsligt ökat belastningen, eller vana idrottare som överbelastat hälsenorna mycket och länge.

Symptom: Vid hälseneinflammation känns hälsenan och fotleden stel och det gör ont i hälsenan.

Behandling: För att minska belastningen på hälsenan är det bra att använda skor med en liten klack på hälen, eller använda hälkil. Hälkilen fungerar som ett skoinlägg som du lägger under hälen för att få en förhöjning på hälen i jämförelse med framfoten, vilket gör belastningen på hälen och hälsenan mindre, vilket både kan verka smärtlindrande och underlätta återhämtningsprocessen. Testa även att massera hälsenen lite lätt för att minska på anspänningen och få igång blodflödet.

Produktrekommendation