Axelskydd

Vi har ett noga utvalt utbud av axelskydd för träning, prehab och rehab med olika grader av stabilisering. Axelstöd som träningsskydd kan avlasta axelleden inom sporter där axeln utsätts för hård belastning och i skadeförebyggande syfte. Vid axelbesvär kan stabila axelstöd vara behjälpligt i vardagen och vid rehabilitering.

Läs mer
Filtrera
Filtrera Visar 5 produkter
Varumärke
Rehband3 Ottobock1 Vulkanskydd1
Rehab
Värme 3
Stabilt 2
Rörligt 2
Prehab 1
Kompression 1
Sortering
Nyheter
Acro Comfort
Svart
Ottobock Acro Comfort axelskydd
975 kr
 
Axelskydd Enkel
Vulkanskydd Classic Axelskydd Enkel
499 kr
 
Axelskydd
Rehband Core Axelskydd
599 kr
 

Guide: Rätt axelskydd för dig

Axelskydd finns med olika typer av support som lämpar sig bäst vid olika tillfällen. Det finns framför allt tre olika faktorer som påverkar ett axelskydd och i vilken omfattning det ger stöd för axelleden; värme, kompression och stabilitet.

Detta kommer vi att gå igenom

Värme till muskler och leder hjälper till att hålla dem varma under träningen och minskar skaderisken. Att värma upp inför träning är ju allmänt vedertaget, och det är just av denna anledning; att få igång blodcirkulationen med ökad prestationsförmåga och minimerad skaderisk till följd. En ökad blodcirkulation medför att musklerna lättare blir syresatta, vilket i sin tur bidrar till att musklerna blir mer responsiva och uthålliga, bra egenskaper när du vill prestera på träningspasset. Samma effekt har man strävat efter när man skapat värmande axelskydd.

Kompression innebär att skyddet sitter tight och ger ett ökat tryck på muskulaturen på det aktuella området. Detta tryck bidrar även det till en ökad blodgenomströmning, vilket i sin tur kan leda till ökad syretransport. Syresättning till musklerna är viktigt för att musklerna ska orka prestera. Kompression i ledskydd hjälper även till att stabilisera muskler och leder, vilket i sin tur kan främja medvetenheten kring hur musklerna och lederna jobbar. Denna egenskap är eftertraktad såväl vid prestationsinriktad träning som intresset av skadeförebyggande effekter, prehab.

Stabilitet skapas genom att ledskyddet är tillverkat i ett sådant material att det stabiliserar upp leden, ibland i kombination med kompression. Det finns även axelskydd som är sydda med anatomisk passform, vilket främjar ledens naturliga rörelse och därmed även motverkar att den rör sig i en felaktig position. Axelstöd finns med lätt, medium och hård support för att passa dig och ditt behov bäst, oavsett om du söker efter ett träningsskydd eller ett extra stabilt skydd efter skada.

Axelskydd med lätt support

Ett axelstöd (shoulder support) med lättare support kan kännas behagligt för dig som har återkommande besvär i axeln vid dagliga aktiviteter och medan du tränar, och vill förebygga ytterligare besvär och felbelastning. Ett lätt axelstöd är designat för att ge bra rörelsefrihet så att du kan använda det som träningsskydd under aktivitet. Ett bra axelstöd kan verka värmande och ibland även ge kompression.

Använd ett rörligt axelskydd med lätt support:

  • Som träningsskydd för prestation och prehab inom sport där axlarna används flitigt
  • Vid återkommande axelproblem vid vardagsaktiviteter
  • Vid skadeproblem nivå 1, med lättare besvär av stelhet och smärta i axeln

Produktrekommendationer

Axelskydd med medelhård support

Medelhård axelsupport ger en balans mellan bra stabilitet med fortsatt hög rörelsefrihet, och lämpar sig därför bra som träningsskydd vid axelproblem när du vill och behöver vara fortsatt aktiv. Axelstöd med medelsupport kan vara bra under en återhämtningsperiod efter mindre skada och vid rehabilitering efter förslitningsskador eller muskelbristning.

Axelskydd med medelhårt stöd kan också användas som träningsskydd, inte minst i idrotter där axeln används mycket frekvent eller få utstå tung belastning. Du som tränar exempelvis sporter som innehåller kast, såsom handboll eller spjutkastning, eller tränar tung styrketräning såsom tyngdlyftning eller styrkelyft, och vill undvika förslitningsskador eller förvärrade förslitningsskador, kan testa ett axelskydd med medium support.

Ett axelstöd med medium support är inte sällan konstruerad för att ge värme och kompression till kringliggande muskler, se närmare beskrivning av fördelarna med värme och kompression ovan.

Produktrekommendationer:

Axelskydd med extra hård support

Ett extra stabilt axelstöd med hård support är utformat efter axelns rörelsemönster, för att stödja axelledens korrekta rörelse. Ett extra stabilt axelskydd med hård support kan hjälp leden till rätt rörelsebana och hindra den från översträckning och snedbelastning. Om vi fortsätter att belasta leder som redan är överbelastade eller överrörliga kan detta orsaka snedbelastning som i sin tur kan leda till överbelastning i andra leder och muskler i kroppen, med förvärrade symptom. Det är då viktigt att stabilisera upp leden och styra den i sin korrekta rörelseriktning.

När vi har överrörliga leder eller har varit med om en översträckning kan det kännas obehagligt att vara aktiv i leden, med rädsla för att det ska hända igen. Ett stabilt axelskydd med hård support kan hjälpa till att öka tryggheten i rörelsen så att vi vågar vara fortsatt aktiva och träna. Träning och aktivitet är extra viktigt vid instabilitet för att stabilisera upp och stärka kringliggande muskler inifrån. Det är musklerna som håller upp och styr lederna, och att dessa fungerar optimalt är viktigt för både prestation, välmående och för att motverka att skador uppstår.

Ett stabiliserande axelskydd med hård support och axelortroser har ofta reglerbara fästen och stabiliserande band som ökar passformen och ger stöd till leden. Detta medför en minskad rörelsefrihet i vissa riktningar, men du kan fortfarande bibehålla en bra rörelseförmåga i axelns rätta riktning.

Använd en hård axelsupport

Produktrekommendationer:

Smärta i axeln.Varför har jag ont i axeln?

Axelledens anatomi utgörs av skuldror, nyckelben och överarmens ben och påverkas av ett 15-tal muskler. Axeln är en av kroppens mest rörliga led och kan röra sig både uppåt, nedåt, framåt, bakåt samt roteras utåt och inåt. Med sin stora rörelsebana utsätts axelleden för mycket yttre påfrestning och kan lätt drabbas av skador och smärta.

Axelbesvär kan orsakas av dålig hållning och felbelastning i vardagssysslor och arbete, vid enformiga rörelser och frekvent arbete med händerna framför kroppen och ovanför axelhöjd. Du som arbetar mycket framför datorn, med kassaarbete eller liknande arbete med monotona rörelser, kan känna av ömmande axelled och muskler. Personer med denna typ av arbetsuppgifter drabbas också mer ofta av dålig hållning, som i sin tur kan ge smärta i axeln och andra leder och muskler. Även personer som arbetar med återkommande rörelser framför och ovanför kroppen kan drabbas av smärta i axeln, exempelvis målare, snickare och frisörer.

Ont i axeln drabbar även personer som tränar sporter där axeln utsätts för hög påfrestning i form av förslitning eller överbelastning och tyngd. Vanliga idrotter är tyngdlyftning, styrkesport, crossfit, simning, handboll och diskus. Idrottsskador i axelleden kan även uppkomma genom fall och olyckliga vridmoment, något som olyckligtvis kan inträffa i de flesta sporter. Målvakter i innebandy och handboll och personer som spelar ishockey där tacklingar och fall ingår som en del av sporten, kan vara extra utsatta för denna typ av axelskada.

Axelbesvär kan visa sig både som latenta skador som gör ont just när vi är aktiva, men även som triggerpunkter med konstant stelhet och smärta i axeln vid vardagssysslor eller nattetid när vi vilar på axeln. Har du ett monotont arbete eller tränar sporter där axeln utsätts för skaderisker och överbelastning, kan det vara dags att tänka på skadeförebyggande åtgärder för att hindra att problem uppstår.

Att kasta kan sätta stress på axeln.Skadeförebyggande för axelleden

  1. Upprätthåll en bra hållning i vardagens alla moment. Tänk aktivt på din position när du sitter, står och går. Med en bra hållning ska du ha en rät linje från öra, genom axelns främre del, höft och ned till fotled.
  2. Träning främjar rörlighet och stark kropp, men det är viktigt att träna på rätt sätt med bra teknik. Ha som rutin att värma upp före passet för att förbereda musklerna och lederna på ansträngning och motverka skaderisker. Ta hjälp av ett träningsskydd för axelleden för att stabilisera och avlasta axeln.
  3. Undvik rörelser som upplevs obehagliga och instabila. Tillåt axelleden att vila och återhämta sig när den behöver det, och träna skonsamma övningar som främjar uppbyggnad och rörlighet i rätt riktning. Ta hjälp av stabiliserande axelstöd för avlastning och lindring av värk.

Skador

Inklämningssyndrom - impingement

Orsak: Inklämningssyndrom kallas även impingement och beror på att mjukdelar mellan skuldra och överarm kläms, där utrymmet redan är mycket begränsat. Det orsakas vanligtvis av överbelastning, antingen plötslig belastning genom fall, kast eller tyngd, eller genom långvarig ensidig rörelse med armen i axelhöjd. Problem med inklämd axel är vanligt bland personer som har monotont arbete med armarna hög upp, exempelvis snickare och frisörer, och bland idrottare inom bland annat simning, spjutkastning, handboll och tyngdlyftning. För dig som är på gymmet och styrketränar kan axelskador som impingement uppkomma på grund av dålig hållning, teknik och utförande i övningar som involverar axelleden, exempelvis bröst och axelövning som bänkpress och axelpress. Men även latsdrag och rodd kan leda till en inklämningsskada i axeln om du inte tänker på axelns position och drar tillbaka skulderbladen.

Symptom: Impingement i axelleden gör ont i rörelser där axeln flyttas uppåt och utåt med smärta i skuldran och yttre delen av axeln. Problem med smärta kan även komma nattetid när vi vilar på axeln.

Behandling: Det bästa för att behandla ett inklämningssyndrom är att undvika ensidiga rörelser, se till att variera ditt rörelsemönster så ofta det är möjligt i vardagen samt utföra övningar på gymmet med rätt teknik. Sitter du vid skrivbordet och skriver på datorn, prova att sänka skrivbordet en aning. Samma sak om du kör långa sträckor med bilden, prova att justera säte och ratthöjd så att axlarna lättare kan vila i sin normala position. Komplettera med rehabilitering med övningar för rörlighetsträning och styrketräning. Rotatorcuffen med sina muskler för rotation i axelleden är bra att träna upp. Dessa muskler är små men betydelsefulla för rörelseapparaten. Vid tung träning och träning där du belastar axelleden kan du avlasta axelleden med ett bra axelskydd med medelhård och rörlig support.

Axelrörelse under bänkpress.Instabilitet

Orsak: Instabilitet i axeln beror på en överrörlighet i axelleden, som orsakas av överbelastning och översträckning. Instabilitet och överrörlighet kan beror på att musklerna som ska hålla upp leden inte är tillräckligt motståndskraftiga eller har sträckts ut för hårt. Instabilitet som inte åtgärdas kan i värsta fall riskera att axeln hoppar ur led (axelluxation), med värre symptom som följd. Tvärtom kan även instabilitet orsakas av en tidigare axelluxation som uppkommit efter olycka eller idrottsskada.

Symptom: Instabilitet orsakar både smärta under aktivitet och en känsla av osäkerhet i rörelsen, och rädsla för att axeln ska hoppa ur led.

Behandling: Använd ett stabilt axelstöd för att stabilisera axelleden och få hjälp med att röra axelleden i rätt riktning, utan översträckning. Träna upp musklerna runt axelleden från grunden genom rehabiliterande övningar.

Tendinit / Tendinos

Orsak: Tendinit eller tendinos ger liknande symptom, och man brukar skilja på tendinit där en inflammation i någon eller några av axelns muskler föreligger, och tendinos som ofta orsakas av långvarig överansträngning eller efter en mer traumatisk skada i axeln.

Symptom: Symptomen på tendinit är smärta i den drabbade muskeln, som känns av både vid aktivitet av axelleden och som vilovärk nattetid, inte minst när du ligger på axeln.

Behandling: Kroniska problem behandlas av läkare, fysioterapeut eller motsvarande. Rehabilitering med träning för kringliggande muskler är bra, och övningarna beror på vilken muskel som är drabbad och vilken rörelse som påverkas. Bra axelstöd med medelhård support kan verka avlastande vi ansträngning för leden, och värmande axelstöd kan hjälpa till att lindra stelheten i musklerna.

Axelluxation – axel ur led

Orsak: Luxation i axeln är ett annat namn på att axeln gått ur led, och alltså rubbats ur sin normala position. Det händer vanligen vid fallskada där leden hoppar ur vid den kraftiga stöten. Det vanligaste är att leden hoppar framåt och nedåt, men det händer även att axelleden hoppar bakåt. En stor riskgrupp är idrottare inom sporter där fall, tacklingar och slag förekommer, såsom ishockey och handboll.

Symptom: Vid skadetillfället gör en luxation mycket ont och axeln blir orörlig. I förlängningen efter att leden rättats till kvarstår en tid av ömhet och instabilitet.

Behandling: Vid axelluxation ska alltid en läkare eller sjukvårdare tillkallas och göra en undersökning för att bekräfta att axelleden blivit tillrättalagd och att inga ytterligare skador uppkommit. Den närmsta tiden bör axeln lindas med bandage för stabilisering, och rehabilitering bör påbörjas så snart som möjligt, där graden av rehabilitering avgörs av skadans omfattning. Ett extra stabilt axelskydd med hård support hjälper till att avlasta axelleden och underlätta till rätt rörelsebana utan översträckning. Det skapar också en känsla av trygghet att leden inte tillåts översträckas, så att du kan fortsätta vara aktiv utan rädsla för nya eller förvärrade skador.

Dålig hållning

Orsak: Dålig hållning orsakas av en långvarig snedbelastning, ofta beroende på att axeln är framåtroterad och drar med sig nacke och bröstrygg i en dålig position. Dålig hållning drabbar ofta personer som regelbundet sitter framför datorn eller andra ensidiga arbetssysslor där händerna arbetar framför kroppen. En dålig hållning som inte motverkas, riskerar att försämras efter tid med värk som följd.

Symptom: Muskelspänningar, smärta och stelhet i nacke och bröstrygg är vanligt. Även muskeltrötthet och spänningshuvudvärk kan orsakas av dålig hållning.

Behandling: Det bästa sättet att motarbeta en dålig hållning är att ständigt tänka aktivt på din hållning i vardagen. Stärkande träning för axlar, baksida axel och bröstrygg, samt stretchövningar för nacke, bröst och rygg hjälper kroppen till en bättre naturlig position. Hjälpredskap kan vara hållningsväst som påminner om att hålla en bra position i kroppen. Det är fortfarande dina egna muskler som ska göra jobbet, men hållningsvästen kan vara ett stöd på vägen. En hållningsväst är många gånger bättre än ett axelstöd, eftersom det är hållningens position som måste förbättras för att symptomen ska lätta och försvinna.

Slutsats

Det allra bästa är förstås att förebygga att smärta uppkommer från första början. Tänk på din hållning, i alla situationer och variera din arbetsställning så ofta det går. Regelbunden träning är alltid positivt för kroppen, men kom ihåg att värma upp leder och muskler före tyngre belastning på kroppen och låt alla muskler och leder få återhämta sig efteråt. Använd gärna ett ledskydd som passar din sport.