Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor

Träningsövning: Maghjulet

Maghjulet är en älskad och fruktad magövning för de flesta, det är svårt att inte ha ett starkt känsloband till denna övning. Har du inte tillgång till ett maghjul, kan du använda dig av en liten skivstång med viktplattor att rulla på.

Utförande

1. Ställ dig på knäna med majhjulet framför dig, greppa tag i handtagen.

2. Rulla dig fram med rak rygg och anspänd bål. Rulla fram så långt du orkar och vänd sedan tillbaka så att magmusklerna dras ihop.

Vanliga misstag

Maghjulet är för den ovana en väldigt tung övning, trots att vi bara använder kroppstyngden. Vänd därför innan du tappar balansen och ramlar på näsan.

Ett vanligt misstag i denna övning är att man tappar ryggraden neutrala kurvatur. Håll maximal anspänning i bålen och svanka inte!

Aktiverade muskler i denna övning

Muskelgrupp maghjulet

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
 

Träningsprogram: Styrketräning för elitmotionär

Fullspäckat träningsprogram med 5 pass, för dig som tränar ofta!
 

Nybörjarupplägg - träningsschema 2 dagar i veckan

Kom igång! Komplett träningsprogram för dig som är nybörjare.
 

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det finns många anledningar till att börja träna helkroppsträning.
 

Träningsprogram: Styrketräning medelnivå

Komplett styrketräningsprogram för dig som ligger på en medelnivå.
 

Beach 2011: träningsprogram - tjejer - del 4

Drömer du om den vältränade kroppen till beachen? Då har vi övningarna för dig!
 

Bli av med ballongmagen

Vad ska man egentligen göra för att bli av med svullen mage? Tipsen får du här!
 

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
 

Beach 2011: träningsprogram killar

Kom i beachform snabbt och effektivt.
 

Beach 2011: träningsprogram killar - del 4

Förutom att mängden energi du stoppar i dig är avgörande, så finns även en del ämnen i naturen som via olika mekanismer kan effektivisera din fettförbränning.
 

Beach 2011: träningsprogram tjejer

Drömmer du om en vältränad kropp med definierade muskler? Vi har övningarna!
 

Träningsprogram Basic: Kom igång med styrketräning

Helkroppsprogram på basnivå för dig som vill komma igång med styrketräningen.
 

Träningsprogram: Mage

För ett hett sixpack: Avsluta ditt träningspass med dessa övningar för magen!
 

Beach 2011: träningsprogram killar - del 2

Få tips om effektiva övningar som hjälper dig på vägen att nå beachformen.
 

Beach 2011: träningsprogram killar - del 3

Här har vi samlat effektiva träningsövningar som hjälp på vägen att nå beachformen.