Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Simstjärnan Christoffer Carlsen om sin kost & träning

Christoffer Carlsen har under årens gång lyckats simma sig till flertalet medaljer, och däribland SM-guld i 50 m, 100 m och 200 m frisim samt ett SM-silver i 200 m frisim. I denna artikel får du ta del av Christoffers träning och kost som gjort honom till simmästare han är.

Christoffer direkt efter en tävling.

Att träna hårt är ingenting som Christoffer räds för utan det är en del av hans liv, och han poängterar hur viktigt det är att ha framförhållning och att planera allt i minsta detalj. Planeringen gäller dock inte bara träningspassen utan även annat såsom kost och sömn, som såklart även det är otroligt viktigt för att kroppen ska kunna återhämta och anpassa sig till det tuffa livet som elitsimmare.

Viktigt att äta mycket

Som elitsimmare går det åt stora mängder energi varje dag och med tanke på att Christoffer tränar ca fyra timmar, sex dagar i veckan och gör av med ungefär 5000 kcal per dag kan man verkligen förstå att det krävs en del mat för att hålla maskineriet igång.

- Vi har en kostrådgivare som hjälper till och ser till att vi får i oss den näring som vi behöver. Det viktigaste är att äta mycket eftersom vi simmare gör oss av med så mycket kalorier varje dag. Jag äter även olika kosttillskott från Svenskt Kosttillskott som hjälper mig med snabb återhämtning, energi och vitaminer.

Christoffers val:

 
Core Creatine
 
Core Protein Bar
 
Core Vitamins
 
Core Whey Protein
 
Core BCAA Powder
 
Core Gainer

Han påpekar också att det är mycket viktigt att få i sig tillräckligt med kolhydrater för att mäkta med allt som han har på sitt schema samtidigt som protein är a och o för muskeluppbyggnaden samt för att förhindra muskelnedbrytning. För att få allt att gå ihop äter Christoffer sex mål om dagen.

Att äta mycket är dock inte något som Christoffer tycker är särskilt jobbigt när han är hemma i Sverige, men det kan det däremot vara under tävlingar som arrangeras utomlands där maten skiljer sig mycket från den mat som vi är vana vid här i Sverige. Då får man tänka om helt och försöka lägga upp nya planer för att få i sig tillräckligt av alla näringsämnen. Det viktigaste för Christoffer innan tävling är att äta mycket kolhydrater såsom pasta, som även är det livsmedel som han säger att han inte skulle kunna vara utan. Till maten dricker han helst mjölk.

För att säkerställa sitt dagliga intag använder Christoffer en hel del olika kosttillskott under sina tävlingar och för det mesta är det proteinbars, proteinpulver och kreatin som får åka med till tävlingen. Förutom detta äter han även en del vitaminer och mineraler så som magnesium, zink och vitamin B6 och en och en annan kapsel med omega-3 slinker också ner.

Så här äter Christoffer för att få energi:

6.00. Frukost: Havregrynsgröt med hallonsylt och mjölk med ett glas juice och lite vitaminer.

9.00 Mellanmål: Fralla med ost och skinka och ett glas mjölk.

11.00 Lunch: Jag äter väldigt varierat men alltid i stora portioner!

16.30 Middag nr 1: Gärna någon pastarätt med mycket energi.

17.00-20.30 Träning: Under passet dricker jag sportdryck och protein. Efter återhämtar jag mig med protein och en bar.

20.45 Middag nr 2: Helst kött och potatis.

Intagstiming

Innan träningVid träningEfter träningKväll
Vitaminerx
Kreatinx
BCAAx
Proteinx
Protein Barsx
Gainer (under hårträningsperiod)x  

Simmaren Christoffer Carlsen vid en bassäng.

Träning för en elitsimmare

För att kunna vara på topp när tävlingen väl kommer finns det flertalet olika träningsfaser som Christoffer går igenom. Det är hårdträning, kondition, syraträning och sprint, intervaller samt teknik. Själv föredrar han att slipa på sin teknik samtidigt som han säger att syraträning också är härligt. Under hårdträningsfasen inkluderas även en del hård styrketräning för muskeluppbyggnaden, och för att få det mesta ut av det får Christoffer hjälp av en före detta tyngdlyftare som agerar gymtränare och som bland annat hjälper Christoffer att utveckla sin kroppskontroll.

Strax inför en tävling ligger teknikträningen i fokus. Detta gäller speciellt den teknik som krävs vid hög fart och hans bensparkar som han måste orka hålla loppet ut. Detta gör att han ca 4 veckor innan en stor tävling då han börjar släppa på träningen för att istället börja toppa. Under denna period simmar han mellan 30- och 70 km per vecka, och inför en stor tävling sammansvetsar sig hela simmartruppen genom att åka på träningsläger tillsammans.

En typisk träningsvecka för att nå toppen

Måndag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt 18:00 till 20:00

Tisdag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt gymträning 15:00 till 17:00

Onsdag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt 16:00 till 18:00

Torsdag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt gymträning 15:00 till 17:00

Fredag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt 16:00 till 18:00

Lördag: simning mellan klockan 8:00 och 10:00 samt 15:00 till 17:00

Söndag: Ledig

Läs mer om Christoffer: Christoffer trivs som fisken i vattnet.

Bild: Privat

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej