Så tränar Per Kasperi - spelare i Tre Kronor

– Spelare i Tre Kronor

Per Kasperi spelar kälkhockey i Svenska Landslaget. Han har bland annat deltagit i två OS och siktar nu mot det tredje tillsammans med Tre Kronor.

Per Kasperi spelar kälkhockey.

I Pers träningsväska

 
Core Whey Protein
 
Core BCAA Powder
 
Core Creatine

Per Kasperi föddes med ryggmärgsbråck. Men funktionsnedsättningen har aldrig stoppat honom. Vid fyra års ålder började han med sitski och vid 6 års ålder fann han hockeyn. Idag är han 23 år gammal och kan redan stoltsera med två Olympiska spel under sin idrottskarriär.

Kälkhockey skiljer sig inte mycket från vanlig hockey. Klubba och puck används men istället för traditionella skridskor sitter spelarna på kälkar som har skenor undertill. Intensiteten och kroppskontakten är som i vanlig hockey.

- Jag gillar lagsporter – att man jobbar mot ett mål tillsammans. Det är en fysiskt krävande sport och mycket kontakt. Det händer något hela tiden, berättar Per Kasperi.

Landslaget tränar just nu två dagar i veckan tillsammans. Den övriga tiden går åt till mycket gymträning. För Per Kasperi innebär det träning i princip varje dag bortsett från dagar med aktiv vila någon gång i veckan. Gymträningen är viktig av flera olika orsaker, berättar Per Kasperi.

- Man måste vara stark och orka utföra alla rörelser. Sedan måste man ha en del muskelmassa så att man kan hantera tacklingar från andra spelare.

Pers dagliga kosttillskott

 
Vitamin D3 4000 IE
 
Core Vitamins
 
Arctic Omega-3


Träningen blandas dels med mer vanlig gymträning, men varieras också för att efterlikna situationer i hockeyn.
- Som axelpress, där kan man sitta på en bänk utan ryggstöd och med fötterna ovanpå den när man gör pressen. Då sitter man som i kälken och måste öva på balans och bålstyrka.

Intresset för styrketräning ledde honom mot fitnesscenen. Han planerade en tävlingsdebut i Classic Bodybuilding.

- Jag ville visa för alla att man kan göra det även om man sitter i rullstol. Men jag kunde inte ställa upp i den vanliga tävlingsklassen. Och det finns ingen annan som sitter i rullstol i Sverige som tävlar i bodybuilding så jag fick hålla en uppvisning istället. Det kändes viktigt att göra. Jag har aldrig ens varit på ett gym samtidigt som någon annan som sitter i rullstol. Så jag hoppades kunna inspirera andra och visa att det går. Och att få andra med funktionsnedsättning att träna över huvud taget. För det är tyvärr rätt ovanligt.

För att orka träna i den mängd han gör och ge kroppen bra förutsättningar kompletterar Per Kasperi sin kost med kosttillskott.

- Jag dricker proteinpulver efter träning eller som mellanmål. Sedan använder jag kreatin också. Det upplever jag gör väldigt stor skillnad. Aminosyror dricker jag ibland under dagen och alltid i samband med träning. Jag tar också tillskott av omega-3, vitamin D och multivitamin.

Sverige är bland de bästa länderna i världen i kälkhockey. Nu är siktet för Tre Kronor inställt på OS i Sydkorea 2018.

- Jag vill verkligen spela ett OS till. Jag kommer att spela så länge jag kan och så länge jag tycker att det är roligt.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej