Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Så sätter du bra mål och jobbar med dem

Under dessa veckor har vi gått igenom hur du maximerar träningen med rätt kosttillskott, hur du undviker skador, tips på träning och pass som utmanar dig och kan ta dig utanför din comfort zone. Med den här kunskapen och verktygen som du fått är det på tiden att du sätter upp ett mål med din träning, om du inte redan har gjort det.

Tidiagare artiklar och kommande:

Del 1 - Hur du maximerar det nya året

Del 2 - 3 Svettiga träningspass med kroppsvikt

Del 3 - Hur du undviker skador

Del 4 - Hur du med rätt kost och träning går ner i vikt

Del 5 - Träning som tar dig vidare

Del 6 - Intervaller för fettförbränning

Del 7 - Kosttillskott som tar dig vidare

Del 8 - Hur du lyckas nå dina mål

Mål ger hårt arbete större mening. Det är klart att du kan träna utan att ha något större mål som en tävling eller liknande. Men för att få träningen långvarig och motiverande hela vägen rekommenderar jag dig ändå att sätta upp någon form utav mål, just bara för att få större mening med din träning. Bara för att du sätter upp ett mål betyder det inte att det är bra, ett mål kan vara dåligt. I denna artikel kommer jag beskriva vad som är ett bra mål och hur du ska jobba med dina mål för att nå det.

Kriterier för ett bra mål:

  • Målet ska vara rimligt
  • Målet ska vara tydligt
  • Målet ska vara tidsbestämt
  • Målet ska vara mätbart
  • Målet ska vara utmanande
  • Och målet måste var nedskrivet

Ska vi koppla det till träning så är det viktigaste att det är utmanande och mätbart. Sen gäller det att bryta ner sitt stora mål till små mål. Till exempel så vill jag ta mig till Games som första års master, det är ett stor mål. Men för att klara det vill jag kunna snatcha 100 kilo inom 2 år, det är ett mindre mål. För att klara det måste jag kunna få upp rörligheten och styrkan i axlarna, ännu mindre mål på vägen.

När ni har ert mål så måste ni skriva ner det, titta på det och läsa det ofta. Skriv det i er träningsdagbok, skriv målet för nästa veckas pass och så vidare. Säg det också till kompisar eller familjen, det sätter en bra press på er. Nu vet ju alla runt omkring dig vad ditt mål… nu måste jag klara det. ;)

PETERS KOSTTILLSKOTTSTIPS

 
Core ZMA
 
Core Performance
 
Core Whey Protein
 
Muskel Medium
 
Multivitamin Man

Hur ska man jobba med mål:

  • Ha långsiktiga och kortsiktiga mål
  • Skriv ner målen
  • 3 kortsiktiga mål åt gången
  • 3 månaders spann
  • Gör ett test i början
  • Bryt ner och jobba på delar
  • Visualisera målet
  • VÅGA MISSLYCKAS!

De flesta sätter inte mål för att de är rädda att misslyckas. Men det är fel tankesätt, det gör inget om man misslyckas, då har man något att analyser och utgå ifrån och sen göra förändringar så att man lyckas. Sätt lagom svåra mål i början. När du sen börjar nå vissa mål växer självförtroendet mer och du kan sätta svårare och svårare mål.

För extra motivation kan du testa belöna dig när du når större mål, ät något gott, köp dig något nytt träningsplagg eller liknande.

Stort lycka till med träningen och gör hårt!

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej