Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Så påverkar mangan förbräninngen

Mangan ingår i olika proteiner som har betydelse för förbränningen. Den som har en ökad förbränning kan antas ha ett högre behov av mangan.

  • Vad är mangan?
  • Tillskott
  • Var finns mangan?

Vad är mangan?

Mangan ingår i flera proteiner och behövs för att förbränningen ska fungera. Det fungerar också som en antioxidant och skyddar cellerna mot oxidativ stress som orsakas av dåliga levnadsvanor som stress och för mycket fet mat.

Någon rekommendation är inte fastställd, men de flesta av oss kommer upp i tillräckliga doser. För den som tränar mycket och har en högre förbränning, ökar behovet något.  

Tillskott

Mangan ingår i multivitaminer och finns även som separat tillskott för den som tror sig få i sig för lite mangan, exempelvis under diet. Runt 5 mg brukar en dagsdos innehålla.

Mangan

 
Mangan
 
Chelated Mangan
 
Core Vitamins

Biverkningar

Inga vid normal användning. Det är mycket svårt att överdosera mangan, men för att vara på den säkra sidan bör du eventuellt inte överstiga 10 mg per dag under längre perioder.

Var finns mangan?

Mangan hittar vi mest i sädesslag, bär, nötter och flera grönsaker. Den som äter en varierad kost brukar få i sig tillräckligt med mangan.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Guide: Välj rätt proteinpulver

En enkel guide till proteintillskott.
 

Allt du vill veta om vassleprotein

I denna artikel går vi igenom kungen bland protein, vassleprotein!
 

Vi guidar: Så hittar du laktosfritt protein

Laktosintoleranta har flera potenta proteinsorter att välja bland.
 

Stor guide: Naturliga proteintillskott

Den som inte kan äta protein från mjölk har flera tillskott att välja bland.
 

Guide: Protein för träning

Varför är protein så viktigt för träningsresultaten? Svaret finner du här.
 

Stor guide: Få resultat med proteintiming

Lär dig om fördelarna att inta rätt proteinsort vid rätt tillfälle!
 

Stor guide: Vad är kasein?

Kasein är ett långsamt protein som passar bra för att bevara muskelmassa.
 

Nybörjarguide om protein

En guide kring hur protein fungerar och hur mycket vi behöver.
 

Så fungerar enzymer i kroppen

Enzymer hjälper till att byta ned maten vi äter så att vi kan ta upp näringen.
 

Stor guide: Så bygger du muskler

De viktigaste stegen till ökad muskelmassa.
 

Recept: Proteinkladdkaka

Kladdig kladdkaka rik på protein och låg på kolhydrater och fett. God njutning!
 

Hur bra är sojaprotein?

Sojaprotein är den vegetabiliska motsvarigheten till vassleprotein.
 

Recept: Proteinglass

Proteinglass med ljuvlig smak av choklad och mint.
 

Fördelarna med hydrolyserat vassleprotein

Hydrolysat är mycket snabbupptagligt, minimalt med fett och kolhydrater.
 

Därför är vassleproteinisolat kungen av proteinpulver

Vassleproteinisolat är en renare variant av vassleprotein med högre proteinhalt.
 

Hur bra är risprotein?

Risprotein är ett naturligt och vegetabiliskt proteintillskott.
 

Så fungerar ärtprotein

Ärtprotein är ett vegetabilsikt protein fri från gluten och laktos.
 

Så fungerar äggprotein

Äggprotein är ett medelsnabbt och mycket potent protein.
 

Recept: Proteinpudding med krisp

Kvarg, proteinpudding och knaprig kaneltopping i en perfekt blandning!
 

Naturligt protein i kosten: Hampaprotein

Hampa är en fullvärdig vegetabilisk proteinkälla, fri från laktos och gluten.