Peter Bláhas bästa tips för att maxa träningspasset

Att avsluta ett träningspass med känslan att man verkligen gjort sitt bästa och fått ut maximalt av träningen är något de flesta vill känna oavsett om man är elitidrottare eller motionär. Peter Bláha, känd från TV4-programmet Gladiatorerna, ger dig sina bästa tips på hur du lyckas prestera vid varje pass.

  • Ladda upp med bra kost och sömn
  • Träningsupplägg
  • Kosttillskott för bättre prestation
  • Vila för prestation

Peter rekommenderar

 
Core Performance
 
Core BCAA Powder
 
Core Whey Protein

Ladda upp med bra kost och sömn

För att få ut maximalt av träningspasset är det viktigt att man fått i sig en bra och balanserad kost dagen innan. Se till att ladda upp med bra kolhydrater i form av exempelvis potatis och rotfrukter. Ät även mycket grönsaker samt fettsnålt protein, kött och fisk är bra proteinkällor. Sömnen är viktig för kroppens återhämtning och därmed betydelsefull för prestationen, så försök sova minst 8 timmar så kroppen hinner ladda upp musklerna ordentligt med den mat du ätit.

Peter Bláha

Träningsupplägg

Hur man väljer att lägga upp sin träning är individuell. Det viktiga är att du ser till att värma upp kroppen ordentligt innan träningen, samt har en plan vad du ska köra och i vilken ordning. Ett tips är att skriva ned träningsupplägget, då kan du lätt se vilken övning du ska köra och på så vis blir passet mer effektivt.

Kosttillskott för bättre prestation

För att få ut maximalt av träningspasset rekommenderar jag att du tar 1-2 skopor Core Performance 30-45 minuter innan träning. Produkten innehåller BCAA samt långsamma kolhydrater vilket gör dig både mentalt piggare samt förser musklerna med energi.

Efter träningspasset är det viktigt att ge kroppen rätt förutsättning för återhämtning och då rekommenderar jag att du tar Core Gainer, eller annan återhämtningsdryck. En återhämtningsdryck består av en blandning av snabba kolhydrater och protein som hjälper kroppen att bygga upp det som brutits ner under träning. Därefter är det viktigt att du äter en fullvärdig måltid.

Innan nattsömn rekommenderar jag att du intar Core Whey Protein som är ett proteintillskott som hjälper kroppen att bygga upp musklerna under natten.

Vila för prestation

Att kroppen får vila är viktigt för att man ska orka prestera. Hur ofta man behöver vila är lite beroende av hur hårt man tränar och hur gammal man är. De flesta mår bra av en dags vila efter att ha tränat hårt i tre dagar. Så att lägga upp det med träning tre dagar, vila en, träna två och vila en är ett bra alternativ för att kroppen ska hinna återhämta sig mellan träningspassen. Sedan handlar mycket om att lyssna på sin kropp. Känner man sig svagare än normalt och saknar ork under träningen är det ett tecken på att kroppen behöver vila en dag för att kunna prestera bra igen.


Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej