Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor

Peter Bláha: "Maximera träningen 2019"

Som alla år tidigare har du kanske lovat dig själv ett hälsosammare år, med mer träning, mindre onyttig mat och så vidare, men när det nya året väl kommer känns det svårt. Vi har därför tagit hjälp av Peter Bláha så att du ska lyckas kravla dig ur soffan och börja träna, våga utmana dig till att prestera bättre, nå nya mål samt hålla igång träningen mer än bara första veckorna på det nya året. Du får även tips på kosttillskott och bra mat som hjälper dig på traven.

Under 8 veckor kommer jag (Peter) hjälpa dig till ett starkare 2019 med träningsprogram och kosttips som inte bara tar dig upp från soffan utan även utmanar dig till att ta din träning till nästa nivå. Här är mina första tips på hur du faktiskt lyckas börja träna de där första veckorna i januari och hur du kan tänka kring kost och kosttillskott i början av träningsperioden. Tipsen hjälper både dig som sätter igång med träningen för första gången, för dig som tränat sporadiskt men även för dig som tränar regelbundet.

Under dessa veckor kommer vi gå igenom:

Del 1 - Hur du maximerar det nya året

Del 2 - 3 Svettiga träningspass med kroppsvikt

Del 3 - Hur du undviker skador

Del 4 - Hur du med rätt kost och träning går ner i vikt

Del 5 - Träning som tar dig vidare

Del 6 - Intervaller för fettförbränning

Del 7 - Kosttillskott som tar dig vidare

Del 8 - Hur du lyckas nå dina mål


Peter står med shaker i handen.

Mina tips på hur du tar dig i kragen

  1. Sätt ett mål med träningen, oavsett om det gäller att bli starkare, gå ner i vikt, bli snabbare eller få mer definierade muskler så behövs ett mål för att lyckas. Ett enkelt mål för att komma igång kan vara, hur ofta ska du träna varje vecka? Bestäm dig också för vad ska du köra? (löpning, gymmet, någon sport, etc) Och sen skriv ner att du ska kör det du valt, x dagar i veckan och i minst 3 månader, det är ditt mål! Det ska du nå! Är du lite mer avancerad kan du även skriv upp vad du vill uppnå, tex klara min första pullup inom 3 månader eller gå ner x kg på 2 månader.

  2. Hypa inte upp din träningssatsning, om du inte blir motiverad av nya träningskläder och utrustning är det inget som du måste ha.

  3. Igen kommer att göra jobbet åt dig, det är bara du som kan få denna förändring att hända så bestäm dig för att köra även om du inte har lust.

  4. Det är inte alltid kul att gå och träna, men jag lovar att du kommer alltid må bättre efter ett pass än innan och det är tillfredsställande och roligt att se resultaten komma och de kommer bara om du går och tränar och sköter kosten. Tänk på det när motivationen börjar tryta.

  5. Det finns inga genvägar till starkare muskler, snabbare ben eller vältrimmad kropp - inse att du kommer behöva anstränga dig för att få det! Utmana dig med olika träningsformer, tyngre vikter eller snabbare tempo.

Peters rekommendationer

 
Viktminskning Start
 
Core BCAA Powder
 
Core Vitamins
 
Muskelpaket Start

Kosttips

Backa upp träningen med bra mat, mycket grönsaker, bra kolhydrater och protein så låvar jag att resultaten kommer. Komplettera även kosten med ett väl uttänkt kosttillskottspaket, här har du ett som är framtaget för att du ska få de bästa produkterna för din träning och återhämtning. Träningspaketetär paketet för dig som behöver hjälp i kosttillskottsdjungeln och vill ha ett komplett paket som kan hjälpa dig i din träningssatsning.

Nästa vecka tipsar jag dig om 3 träningspass med enbart kroppen som vikt, perfekt att göra hemma, på semestern eller när du vill avsluta gympasset med lite flåsträning.

Här får du en bålcirkel som verkligen utmanar och stärker upp magen, För du vet väl att en stark bål är kärnan för att bli stark i andra övningar.  

Peter Bláha | 2018-12-14

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej