Peter Bláha: matschema, träningschema och kosttillskott

Mat och träning

Peter Bláha är en känd tv-profil efter att ha figurerat i flera sportsliga sammanhang. Som tidigare landslagsspelare i rugby och numer aktiv inom CrossFit har han en gedigen träningsbakgrund och är lika passionerad som målmedveten i sin sport. Här får du ta del av hans hektiska träningsschema och kosthållning.

Peter Bláha tränar

Vilka kosttillskott rekommenderar Peter?

Jag rekommenderar proteintillskott under dagen och aminosyror innan och under träningen. Vitargo kan också med fördel användas för att få energi under passen. Passen tömmer ofta kroppen på energi och det är viktigt att fylla på så snart som möjligt efter för att få ut max av träningen, därför tar jag post-workout med protein och kolhydrater direkt efter. Utöver det är viktigt att få i sig Omega-3, det smörjer leder, samt vitaminer och mineraler, så ett vitamintillskott är att föredra. På kvällen tar jag ZMA och kaseinprotein för att återställa hormonbalansen under sömnen och maximera återhämtningen. 

Innan träningUnder träningEfter träningDagligenKväll
PWOCheck
BCAACheckCheck
SportdryckCheck
GainerCheck
VassleproteinCheck
KaseinCheck
ZMACheck
FiskoljaCheck
MultivitaminCheck
ALACheck

Peters val

 
Core ALA
 
Arctic Omega-3
 
Core Vitamins
 
Core BCAA Powder
 
Core Whey Protein
 
Core Casein
 
Core ZMA
 
Core Performance

Vilken kosthållning har Peter?

Jag äter äter enligt Periodisk fasta så jag äter allt mitt intag mellan 14 och 22 på dagarna. Jag äter mycket protein, bra fett och bra kolhydrater. Det blir mycket kött och kyckling som proteinkällor, avokado och frön som fettkällor samt grönsaker och rotfrukter som kolhydrater. Jag håller mig borta från bröd, pasta och mejeriprodukter som inte ger mig något bra i utbyte.

Hur tränar Peter?

Jag kör Crossfit 5-6 dagar i veckan, ibland lägger jag in mer traditionell styrketräning 1 dag i veckan för att stärka upp svagheter eller rehabilitera där det behövs. Sedan lägger jag fokus på den typ av övningar jag för tillfället vill bli bättre på.

Ett CrossFit-pass baseras alltid på en så kallad WOD, workout of the day. Exempel på en snabb och enkel WOD:

  • 100 squats
  • 100 situps
  • 100 pushups
  • 100 burpees

Övningarna tränas i ovanstående ordning och så fort som möjligt. Starta en klocka innan du börjar. Nästa gång du tränar, ska du försöka slå den tiden. Nivån anpassas efter den teknik som man orkar hålla.

Läs mer om Peter Bláha eller lär dig mer om CrossFit.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Peter "Pansar" Blahás tips för muskelökning

Peter Bláha ger sina bästa tips för att bygga muskelmassa effektivt.
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Kost & kosttillskott för dig som tränar CrossFit

Ät rätt kost och kosttillskott för CrossFit. Peter Bláha ger dig tips.
 

Peter "Pansar" Bláha om sin träning

Peter Bláha är känd tv-profil och aktiv inom CrossFit och rugby.
 

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det är ofta effektivare att baserar sitt träningsprogram på helkroppsövningar.
 

Styrketräning för tjejer

Våga spendera tid på gymmet för att få den kropp du vill ha!
 

Bästa träningsformen för fettförbränning

Bränn fett med rätt träning. Vilken träningsform är egentligen bäst?
 

Myter om kost och träning för tjejer

Hur ska du som tjej äta och träna för att få resultat?
Visa fler