Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor

Övningsguide: Hängande benlyft

Hängande benlyft är en tung magövning som tränar hela magmuskulaturen. Använd dig av en chinsstång att hänga upp dig i.

Utförande

1. Greppa stången axelbrett isär. Ta gärna hjälp av dragremmar för att avlasta handgreppet.

2. Starta helt raklång och dra sedan upp benen så långt du kommer, genom att pressa ihop magmusklerna. Är det för tungt att ha raka ben, kan du välja att dra upp med böjda ben.

Vanliga misstag

Sätet måste fångas med i övningen när du pressar ihop magmusklerna. Om du inte gör en riktig crunch, kommer detta istället att bli en höftböjarövning. Dra ihop höft och bröstkorg i startläget för att hitta maximal förspänning i bålen.

Muskelgrupp Benlyft

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

5 bästa magövningarna

Variera din magträning med 5 mejslande varianter.
 

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
 

Träningsprogram: Styrketräning för elitmotionär

Fullspäckat träningsprogram med 5 pass, för dig som tränar ofta!
 

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det finns många anledningar till att börja träna helkroppsträning.
 

Träningsprogram: Styrketräning medelnivå

Komplett styrketräningsprogram för dig som ligger på en medelnivå.
 

Beach 2011: träningsprogram tjejer

Drömmer du om en vältränad kropp med definierade muskler? Vi har övningarna!
 

Beach 2011: träningsprogram killar - del 4

Förutom att mängden energi du stoppar i dig är avgörande, så finns även en del ämnen i naturen som via olika mekanismer kan effektivisera din fettförbränning.
 

Beach 2011: träningsprogram killar - del 3

Här har vi samlat effektiva träningsövningar som hjälp på vägen att nå beachformen.
 

Beach 2011: träningsprogram - tjejer - del 4

Drömer du om den vältränade kroppen till beachen? Då har vi övningarna för dig!
 

Beach 2011: träningsprogram killar - del 2

Få tips om effektiva övningar som hjälper dig på vägen att nå beachformen.
 

Träningsprogram: Mage

För ett hett sixpack: Avsluta ditt träningspass med dessa övningar för magen!
 

Beach 2011: träningsprogram killar

Kom i beachform snabbt och effektivt.
 

Träningsövning: Maghjulet

Maghjulet är en tuff övning för magen, abdommen.
 

Träningsschema: Så bygger du rumpa och ben

Få dig ett par snyggt muskulösa ben likt en hockeyspelare och testa detta pass!
 

Träningstips till utomhusgymmet

Här ger vi dig tips på övningar på utegymmet för att få ett fullgott styrkepass.