Övningsguide: Hängande benlyft

Hängande benlyft är en tung magövning som tränar hela magmuskulaturen. Använd dig av en chinsstång att hänga upp dig i.

Utförande

1. Greppa stången axelbrett isär. Ta gärna hjälp av dragremmar för att avlasta handgreppet.

2. Starta helt raklång och dra sedan upp benen så långt du kommer, genom att pressa ihop magmusklerna. Är det för tungt att ha raka ben, kan du välja att dra upp med böjda ben.

Vanliga misstag

Sätet måste fångas med i övningen när du pressar ihop magmusklerna. Om du inte gör en riktig crunch, kommer detta istället att bli en höftböjarövning. Dra ihop höft och bröstkorg i startläget för att hitta maximal förspänning i bålen.

Muskelgrupp Benlyft

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
 

5 bästa magövningarna

Variera din magträning med 5 mejslande varianter.
 

Allt om bålträning

En start bål är både snyggt och hälsosamt. Få en starkare bål med dessa tips!
 

Träningsupplägg - 3 dagar i veckan

Från nybörjare är det nu dags att ta nästa steg, träning 3-dagar i veckan.
 

Träningsschema: 4 träningspass i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
 

Träningsupplägg - 5 dagar i veckan

Lägger du 5 dagar i veckan på träning så avgör upplägget resultatet
 

Kristoffers 4-dagars träningsupplägg

Svenskt Kosttillskotts medarbetare Kristoffer visar gymövningar för fyra pass.
 

Träningsprogram: Styrketräning för elitmotionär

Fullspäckat träningsprogram med 5 pass, för dig som tränar ofta!
 

Vi tipsar: 9 anledningar att köra helkroppsträning

Det är ofta effektivare att baserar sitt träningsprogram på helkroppsövningar.
 

Träningsprogram: Styrketräning medelnivå

Komplett styrketräningsprogram för dig som ligger på en medelnivå.
Visa fler