Lukas tipsar! Så effektiviserar du 3 Crossfit övningar

Alla gillar väl att göra burpees? Eller klarar av att göra Toes to bar? I Crossfit är det viktigt att ta tillvara på varenda sekund som går. Så oavsett om du vill få tips på hur du kan bemästra en övning som Toes to bar eller på hur du effektiviseraren övning som burpees och wall balls, för att spara in på tiden, ger Lukas sina bästa tips till hur du kan effektivisera de olika övningarna.

Burpees


1. Slappna av på vägen ner, det ska nästan kännas som att du släpper dig själv rakt ner. Ju mer du spänner dig, desto mer energi går det åt.??
2. Andas hela tiden??
3. Sträck ut dig i toppen så att du inte får "no rep"

Toes to bar

1. Häng avslappnat, för ju mer du anstränger dig och spänner kroppen desto mer energi går åt och du får inte till det där gunget som du vill åt.

2. Upp med knäna till bröst sen kick. Tänk dig först som att du i gunget fram/uppåt drar upp knäna mot bröstet, för att sedan kicka upp smalbenen och fötterna mot stången.

3. Släpp på vägen ner. Spänner du dig på vägen ner får du inte till det där gunget som gör att du lättare och utan ansträngning kan ta dig upp igen.

Wallball

1. Stå rätt brett med benen så att du lättare kan komma både ner och upp.

2. Hitta avslappning i axlarna efter du kastat. Sänk axlarna efter du kastat iväg bollen, låt dem sjunka ner och slappna av, det gör att du sparar energi och orkar nöta på några extra.

3. Möt bollen på vägen ner. Stanna inte i toppläget med kroppen tills du får tillbaka bollen. Börja böja på knäna och som om du ska ner och göra din knäböj och möt bollen på vägen ner.

Lukas tre Crossfit produkter

 
Core by Lukas
 
Core Recovery
 
Core Endurance
 
Core Power

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej