Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Lukas tipsar! Så effektiviserar du 3 CrossFit-övningar

Alla gillar väl att göra burpees? Eller klarar av att göra Toes to bar? I CrossFit är det viktigt att ta tillvara på varenda sekund som går. Lukas Högberg tipsar hur du enklast bemästrar de olika övningarna som ingår i CrossFit - vare sig du vill effektivisera, spara tid eller lära dig en ny övning!

Burpees

Gör såhär:

1. Slappna av på vägen ner, det ska nästan kännas som att du släpper dig själv rakt ner. Ju mer du spänner dig, desto mer energi går det åt.

2. Andas hela tiden.

3. Sträck ut dig i toppen så att du inte får "No rep".

Toes to bar

Gör såhär:

1. Häng avslappnat, för ju mer du anstränger dig och spänner kroppen desto mer energi går åt och du får inte till det där gunget som du vill åt.

2. Upp med knäna till bröst sen kick. Tänk dig först som att du i gunget fram/uppåt drar upp knäna mot bröstet, för att sedan kicka upp smalbenen och fötterna mot stången.

3. Släpp på vägen ner. Spänner du dig på vägen ner får du inte till det där gunget som gör att du lättare och utan ansträngning kan ta dig upp igen.

Wallball

Gör såhär:

1. Stå rätt brett med benen så att du lättare kan komma både ner och upp.

2. Hitta avslappning i axlarna efter du kastat. Sänk axlarna efter du kastat iväg bollen, låt dem sjunka ner och slappna av, det gör att du sparar energi och orkar nöta på några extra.

3. Möt bollen på vägen ner. Stanna inte i toppläget med kroppen tills du får tillbaka bollen. Börja böja på knäna och som om du ska ner och göra din knäböj och möt bollen på vägen ner.

Rekommenderade kosttillskott

 
Core Whey Protein
 
Core Beta Alanine
 
Core Power
 
Core Recovery
 
Core Endurance

Lukas Hägberg är inte längre sponsrad av Svenskt Kosttillskott. - 2019-08-30

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej