Kometkarriär med rekord i bänkpress

Kometkarriär med rekord i bänkpress

Antonia Bertilsson är den blivande undersköterskan som satsar hårt på styrkelyft. Redan under sitt första år inom sporten har hon lyckats knipa både SM-guld och svenskt rekord i bänkpress.

Antonia Bertilsson

Antonia Bertilsson har länge styrketränat i gymmet, men övergick år 2013 helhjärtat till styrkelyft. När hon upptäckte att hon hade en talang fortsatte hon med sikte på tävlingar och gjorde direkt en kometkarriär inom sporten. Redan inom ett år hade hon både vunnit SM-guld två gånger och tagit officiellt svenskt rekord i bänkpress på hela 62,5 kg.

- Första gången jag lyckades lyfta 50 kg var oslagbar! Jag hade varit fast på 45 kg väldigt länge, så det kändes som en revansch. Efter det släppte en spärr och jag lyckades lägga på ännu mer.

Antonia är noga med både träningsupplägg och kosthållning för att lyckas så bra som hon gör. Det är också en av anledningarna till att hon nu valt att ingå sponsringssamarbete med Svenskt Kosttillskott.

- Svenskt Kosttillskott är ett seriöst företag med kvalitativa produkter, som kan komma till nytta när man tränar som jag. Just nu äter jag proteinpulver, BCAA, kreatintillskott, PWO och multivitamin.

Antonias kosttillskott

DagligenFöre passUnder passEfter pass
Raw RampageCheck
Core CreatineCheck
Core BCAACheck
Core ProteinCheckCheck
Core VitaminsCheck

Antonias val

 
Core Creatine
 
RAW Rampage
 
Core BCAA Powder
 
Core Vitamins
 
Core Whey Protein

Träning på rätt sätt

För att lyckas inom styrkesporten behöver de aktiva inte bara lägga ner mycket energi på sin träning. Den tuffa sporten belastar kroppen mycket, och det är därför viktigt att även vara strategisk i sin träning.

- Tekniken i övningarna är allra viktigast för att undvika skador. Ett tungt lyft med fel teknik kan ge klart negativa konsekvenser i längden. Jag är även noga med att variera träningen mycket och alltid lägga in en vilodag i veckan för att inte slita för mycket på enskilda muskler.

Konkurrensen inom sporten är tuff och det krävs mycket tid till träning för att lyckas med sporten. Antonia tränar i dagsläget sex dagar i veckan med pass på en och en halv timme åt gången. En tjurskallig sport, som hon själv kallar det, med många prövningar för både fysik och psyke.

- Många tror felaktigt att många dopar sig för att bli starkare, det är en seglivad myt och så är det verkligen inte. Det är hårt slit och engagemang som ligger bakom styrkan och det görs dopningskontroller väldigt ofta för att behålla sporten ren.

Lär mer och ta del av Antonias träning och kosthållning för att lyckas inom styrkesporten.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Läs också

 

Antonia Bertilssons mat- och träningsschema

Antonia Bertillson tränar hårt för att nå framgång inom styrkelyft.
 

Kost för dig som tränar styrkelyft

Snabbguide till hur du som styrkelyftare ska anpassa din kost för att utvecklas.
 

Följ Frida Dahlgren - mästare i styrkelyft

Frida Dahlgren tävlar i styrkelyft och är sponsrad av Svenskt Kosttillskott.
 

Styrketräna med guldmedaljören Antonia Bertilsson

Styrkelyftaren och guldmedaljören Antonia Bertilsson bjuder på ett styrkepass.
 

Träna ben: basövningar

Bröst, biceps och lite mage men glöm inte benen!
 

Träningsövning: Bänkpress med smalt grepp

Bänkpress med smalt grepp aktiverar bröstmuskulaturen samt triceps.
 

Lär dig utföra bänkpress

Bänkpress är en basövning som tränar bröstmuskulaturen.
 

Sophia Waldemarson - svensk mästare i styrkelyft

Läs om den flerfaldige rekordhållaren i styrkelyft, Sophia Waldemarson.
 

Så tränar styrkelyftmästaren Sophia Waldemarson

Inspireras av Sophia Waldemarsons träning och kosthållning inför styrkelyft.
 

Styrkelyfts-mästaren Frida Dahlgren: mat & träning

Sponsrade Frida Dahlgren berättar hur hon äter och tränar för styrkelyft.
Visa fler