Håll träningsmotivationen i sommar!

- Helena Falks bästa tips

Sommar och semester kan lätt leda till att träningsmotivationen dippar då härliga och lata dagar på stranden kanske lockar mer. Vi ger dig elitatleten inom Crossfit och TV-gladiatorn Helena Falks bästa tips för en rörligare semester.

Helena Falk.

Hur håller man motivationen att träna under sommar och semester?

- Personligen älskar jag att träna då det är varmt. Kroppen känns mindre stel och jag blir pigg av solen. Mitt bästa tips är att hitta en träningsform som man trivs med och som passar in på semestern. Det är egentligen bara att använda fantasin. Man måste inte uppsöka ett gym för att få träning! På semestern har man ju dessutom tid att lägga på träning! För mig känns det bra att lägga in träning tidigt på dagen så jag har resten av dagen fri sedan! Då hinner man inte känna efter eller bli lockad av andra saker innan man gjort sitt träningspass.

Har du några tips på bra semesterträning?

- Jag tycker man kan tillåta sig att vara lite flexibel och spontan. Så man inte hamnar i osämja med övriga semester deltagare (familj eller vänner som ofta vill andra saker). Man får utgå lite från vad som finns på den plats man är. Men det som alltid går att klämma in är ju löpning samt lite styrka/snabbflås i form av armhävningar, burpees, fällknivar, airsquats etc. Jag brukar göra en kortare version av dessa varannan dag för att få upp pulsen. Är man på ett varmt ställe är det ju grymt med en strand workout med lite simning och några burpees i sanden. Utmana barnen t.ex.!

Har du något favorit träningsredskap du inte klarar dig utan?

- Mitt favorit träningsredskap är lacrosse boll för att få spända muskler att slappna av. Jag har även precis köpt mig en BikeErg, motionscykel. Den älskar jag och kommer spendera mycket tid på fram till Games då mina knän inte är redo för löpning ännu.

Helenas tips på ett helkroppspass perfekt att utföra i sommar

- På semestern kan det vara svårt att ha tillgång till utrustning och ett bra pass som alltid går att göra och som tränar hela kroppen är:

Every minute on the minute (EMOM), betyder att man jobbar med olika saker varje minut och repeterar detta, som i detta fall 24 minuter (4 varv). Antal av varje övning kan man anpassa lite efter sin egen kapacitet. Vill man göra det extra jobbigt kan man ta bort vilominuten.

1. 12 boxhopp (hitta något att hoppa upp på, hoppa eller kliv ned).

2. 12 pushups (underskattad övning som faktiskt är riktigt bra). Gör denna på knän om du inte orkar på fötterna, kroppen ska vara spänd hela vägen.

3. 12 air squats (lägg på vikt om du vill, bär en unge eller något annat du har tillgängligt i närheten).

4. 20 hollow rocks (ligg på rygg i hollow position, gunga fram och tillbaka). Detta är gymnasternas paradövning för att stärka coren.

5. 12 burpees.

6. Vila.

Helenas favorit kosttillskott

 
Core Whey Protein
 
Core Creatine
 
Core BCAA Powder
 
Core Beta Alanine
 
Core Carbs

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej