Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Fokus på: Victor Ljungdal

Victor Ljungdal har under sina två år inom CrossFit redan hunnit med att tävla i flera tävlingar runt om i Europa - tidigare i somras knep han en andraplats i SM i Funktionell Fitness. Med rätt rutiner och målsättning kommer man långt - även när motivationen tryter.

Victor Ljungdal

Namn: Victor Ljungdal

Ålder: 24 år

Sport/Idrott: CrossFit / Funktionell Fitness

Instagram: @victorljungdal

Vem är Victor Ljungdal och hur ser din träningsbakgrund ut?

- Jag började med att spela fotboll från 3 års ålder tills dess att jag fyllt 20. Därefter började jag gymma för att bygga lite muskler och till slut så trillade jag in på CrossFit. Jag var med i en rookie-tävling som min coach anordnade och strax därpå gjorde jag mitt första Open-event som gick väldigt bra. Sen var jag fast! Jag har även hunnit med att tävla i Funktionell Fitness. Jag kom 2:a i SM som kvalificerade mig till VM som gick av stapeln i Malmö i augusti tidigare i år, där jag kom på en 15:e plats. Dessutom har jag tävlat i några utav de större tävlingarna runt om i Europa.

Hur ser en typisk träningsvecka ut?

- En vanlig träningsvecka börjar med att jag är i boxen mellan 05:00-06:40. Sedan bär det av mot jobb mellan 7-16, då jag jobbar som sjuksköterska. Efter jobbet är jag tillbaka i boxen igen för pass två. Jag tränar mellan 8-10 pass i veckan beroende på vilken typ av säsong som jag är i för tillfället.

Vad har du för knep att motivera dig att gå och träna när du kanske egentligen vill stanna hemma?

- Till exempel att träna vid klockan 05 varje morgon. Gå upp så fort klockan ringer och förbered dig redan kvällen innan på vad du ska ha på dig, vad du ska äta och vad du ska träna. För mig faller det naturligt. När jag har bestämt mig för något så genomför jag det alltid.

Vad är ditt bästa träningsminne?

- Inom fotbollen så måste det vara de turneringar jag spelat, Gothia Cup glömmer man ju aldrig! För CrossFit så måste det vara mitt första Open. Då fick jag känslan för hur mycket jag kan lära mig och för hur mycket som jag faktiskt är kapabel till.

Vad gör du när du inte tränar?

- Jag jobbar 100 % som sjuksköterska i Kungsbacka Kommun. På min lediga tid så är flickvännen och min familj högst upp på priolistan. Ibland kan det även bli en och annan hamburgare tillsammans med nära och kära.

Vad har du för fokus i dag med din träning, vad är målet?

- Mitt mål är att bli så bra som jag möjligtvis kan! Men även att jag alltid känner att jag gett allt när jag väl ställer upp i en tävling. Inom CrossFiten så måste jag säga att målet självklart är att nå CrossFit Games eller någon annan större sanktionerad tävling på individuell nivå.

Victors favoriter

 
SmartShake Lite
 
Core Preload
 
Core Whey Protein

Hur är dina tankar kring kosten?

- Jag tycker jag äter rätt strikt kost. För mig är det kosten som ger mig energi för att kunna prestera och för att kunna utvecklas, så med andra ord är kosten jätteviktig. Jag samlar hela tiden in ny information som kan hjälpa mig utvecklas gällande just min kosthållning. Jag har dock inga som helst problem att unna mig när jag väl är sugen på något gött!

5 SNABBA MED VICTOR

  • Träning - Tävling
  • Styrka - Kondition
  • Sommar - Vinter
  • Förrätt - Efterrätt
  • Whey - Casein

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej