Fokus på: Sophia Waldemarson

Sophia Waldemarson började med styrkelyft 2014 och är idag flerfaldig svensk mästare i sin viktklass och har representerat Sverige i både EM och VM. Dessutom har hon tagit ett VM-guld i bänkpress. Denna superstarka tjej har verkligen framtiden för sig!

Sophia Waldemarson.

Träningsbakgrund

Sophia Waldemarson har en lång träningsbakgrund och som liten hann hon gå igenom de flesta sporter då hon höll på med allt från ridning, till simning och fotboll. När hon blev lite äldre fastnade hon främst för handboll, friidrott och gymnastik, där gymnastiken låg henne varmast om hjärtat.

Det var under sensommaren 2014 som hon började med styrkelyft, en sport som innefattar de tre delmomenten knäböj, bänkpress och marklyft, och redan i oktober samma år tävlade hon i sporten för första gången. Idag är hon flerfaldig svensk mästare i sin viktklass och har tagit sig till både EM och VM med ett fantastiskt EM-brons som bästa placering. Inte nog med det har hon både tagit VM-guld och VM-silver i bänkpress.

Prestation och träningsupplägg

Att Sophia tagit sig så långt i sporten har mycket med hennes envishet att göra.

- Jag har aldrig gett upp. Styrkelyft handlar mycket om att fortsätta nöta, dag in och dag ut. Träna klokt, ta hand om kroppen och vara mest envis. Man behöver se till att ha kloka människor runt omkring sig. Sen har jag haft lite tur också såklart!

En vanlig träningsvecka kan se lite olika ut beroende på var i säsongen Sophia befinner sig, men vanligtvis brukar det bli 4-5 styrkelyftspass per vecka och ett intervall/konditionspass utomhus.

Hur träningen läggs upp över året beror på hur styrkelyftarsäsongen ligger i kalendern, då mycket ändringar har skett de senaste åren. Ibland har Sophia lyckats knipa en plats i landslaget i sista minuten vilket har medfört att säsongen ändrats lite. Vanligtvis blir det en tung uppbyggnadsperiod under hösten (efter att EM i bänkpress, som ligger i augusti, är slut). Denna höst (2018) ligger styrkelyfts-EM i december och Sophia hoppas på en plats där. Blir det som hon hoppas kommer det att bli grundträning följt av en toppningsperiod på cirka fyra veckor innan dess, och efter tävlingen tillbaka till grundträningen för att satsa mot bänk-VM i Tokyo i maj och efter det styrkelyfts-VM i Helsingborg.

- Att få göra båda tävlingarna är det absolut största i min värld. Då blir det ungefär fyra veckors toppning till dem också.

Styrkelyft är en idrott som innefattar de tre olika delmomenten: knäböj, bänkpress och marklyft och Sophias favoritövning är knäböj.

- Allt som tränar benen älskar jag!

Men än så länge är det bänkpress som är hennes bästa delgren och hon tycker alltid det känns roligt att få gå upp på podiet och bänka på tävling.

- Jag upplever att jag har mer självförtroende i bänken och kan släppa alla tankar när jag tävlar i det. Så på träningen är knäböj favoritövningen och på tävling bänkpress.

Sophia älskar att vara en del av landslaget och att få heja fram alla duktiga lyftare. Att representera Sverige i styrkelyfts-VM tyckte hon var riktigt roligt och att få representera sitt land var en häftig känsla.

- Det var riktigt bra stämning och jag kände verkligen att jag kunde uppleva tävlingen. Styrkelyftare över världen är också trevliga och att kunna diskutera lyftning med personer över hela världen är helt underbart!

Kosttillskott

Sophia använder sig bland annat av kreatin (kre-alkalyn), D-vitamin och magnesium dagligen. Oftast blir det även BCAA innan träningar och proteinshakes då och då. Innan tävling brukar hon blanda en shake bestående av rena kolhydrater, protein, banan, havregryn och salt för att ge kroppen en bra grund för att orka prestera.

Rekommenderade produkter

 
Vitamin D3 4000 IE
 
Core Whey Protein
 
Core BCAA Powder
 
Magnesium Citrat+

Framtidsmål

Hennes mål nu är att kunna köra både bänk-VM och styrkelyfts-VM nästa år.

- Än så länge är det möjligheten att kunna tävla på båda och samtidigt sikta på medaljer i bägge.

Sophias tips för dig som vill bli bra i bänkpress är att bänka mycket och ha tålamod.

- Hitta en stil som är naturlig för dig och tänk inte för mycket på allt annat. Det kommer lösa sig på vägen (du kommer att ha tid att nörda ner dig på vägen).

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej