Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Fokus på: Ian Gowland

Ian Gowland är lagkapten i svenska 7-mannalandslaget i rugby som i sommar ska tävla EM. Ian har spelat rugby i 22 år och har både representerat svenska 15-manna- och 7-mannalandslaget och har som framtidsmål att Sverige ska ta sig till OS.

Namn: Ian Gowland.
Född: 1980.
Aktuell: Lagkapten för svenska 7-mannalandslaget i rugby.

Ian Gowland håller en rugbyboll i sina händer.

Träningsbakgrund

När Ian Gowland växte upp höll han på med all typ av sport. Båda hans föräldrar var idrottslärare och därför blev det en naturlig del att hålla på med olika typer av träning. När Ian var 15 år gammal blev han övertalad av några vänner att komma till den lokala rugbyklubben och testa på rugby. Där och då blev han fast vid denna multifunktionella sport som han idag har utövat i hela 22 år.

Rugby är en sport där grundversionen spelas i lag om 15 personer, men finns även i 10-manna- och 7-mannalag. Ian har representerat Sverige i både 15-manna och 7-manna rugby. Debuten i svenska 15-mannalandslaget gjorde han i februari 2010 där Sverige spelade match mot Katalonien i Spanien, en match de vann med 21-10. Sedan dess har Ian hunnit med att spela hela 31 matcher för Sveriges 15-mannalag och var dessutom kapten för det laget i fyra år innan han gick över till att fokusera på 7-manna rugby istället. Debuten i svenska 7-mannalandslaget gjorde han i juli 2011 i en europeisk turnering i Polen där Sverige slutade på en andra plats. Under sina år i 7-mannalandslaget har han varit spelare, huvudtränare och under förra året var han även lagledare medan han återhämtade sig efter en långvarig skada (underbensfraktur).

- Jag är nu återställd och tillbaka för att fokusera på att spela och leda laget.

Träning och motivation

För Ian är 7-manna rugby den perfekta sporten då det är en kombination av fart, styrka, skicklighet och uthållighet. Just uthållighet är en viktig del inom rugby på grund av de korta matcherna och storleken på planen.

- Det är full fart hela tiden så det finns ingen tid för vila.

När det kommer till att hålla motivationen uppe så har Ian alltid velat utmana sig själv både när det kommer till träning och tävling, att alltid göra sitt bästa och utveckla och driva spelet framåt här i Sverige.

- Vi har nu chansen att testa på högsta nivån i Europa och möta några av världens bästa lag. Det behövs ingen mer motivation än så!

De yngre lagkamraterna ger dessutom motivation i träningen.

- Jag är den äldsta medlemmen i truppen vilket gör att jag måste jobba extra hårt när jag tränar och spelar med killar som är 20 år yngre än mig.

Träningsupplägg

Eftersom 7-manna rugby är en sport som kräver en allsidig fysik är Ians träningspass uppdelade i olika fokusområden som innefattar:

  • Rugbypass med fokus på färdigheter
  • Styrkepass
  • Konditionspass för kardiovaskulär uthållighet
  • Intervallträning
  • Accelerationsträning


En vanlig träningsvecka innehåller alla olika delar från dessa fokusområden. Såhär kan exempelvis en vanlig träningsvecka se ut:

Måndag: Styrka, gymträning.
Tisdag: Rugby/intervaller, rugbyplan.
Onsdag: Kondition/HIIT pass.
Torsdag: Rugby/acceleration, rugbyplan.
Fredag: Styrka, gym.
Lördag: Match eller ytterligare ett träningspass.
Söndag: Vila och återhämtning.

Totalt blir det cirka sju träningspass en vanlig träningsvecka, men inför match och turnering kan de bli fler än så.

Kost och kosttillskott

När det kommer till kosten har inte Ian något speciellt upplägg. Vanligtvis äter han en hälsosam och balanserad kost och försöker minimera mängden av livsmedel med socker. Men han ser till att få i sig mycket mat då han är aktiv hela dagen och då behöver kroppen mycket energi för att orka.

- Jag känner inte att jag behöver förbereda måltider och räkna på mängden protein, kolhydrater och så vidare. Det finns många killar i laget som gör det och det funkar för dem.

Och att komplettera kosten med kosttillskott hör till den dagliga rutinen.

- Det finns ett så stort utbud av kvalitativa kosttillskott från Svenskt Kosttillskott som jag använder.

Ett av de dagliga kosttillskotten Ian använder är proteinpulver. Vanligtvis tar han en shake efter träningen eller blandar med kvarg till frukost för att säkra sitt dagliga proteinintag. Core BCAA Powder intar han under träning för att hålla energinivån uppe. Raw Rampage är en pre-workout som flitigt används både innan träning och match för att få extra fokus och orka ge det där lilla extra.

Dessutom startar han dagen med:

  • Core Omega-3+
  • Magnesium 800 (som även intas under turneringar)
  • Core Joints
  • BURN med koffein

Core ZMA är också ett kosttillskott som Ian tar dagligen innan läggdags för att ge kroppen rätt förutsättningar för muskeltillväxt, och hemma finns dessutom alltid några lådor med Core Protein Bars att äta som mellanmål.

Ians favoriter

 
Core Joints
 
Core BCAA Powder
 
RAW Rampage
 
Core Omega-3+
 
BURN
 
Magnesium 800
 
Core Protein Bar
 
Core ZMA

Kortsiktiga och långsiktiga mål

Ians kortsiktiga mål är att vara i bästa möjliga form då laget ska tävla EM i sommar. Där kommer de spela fyra turneringar i Ryssland, Frankrike, England och Polen och målet är att komma topp 8.

- Det här är första gången Sverige har spelat på denna nivå, så det ska bli fantastiskt för oss alla.

Därefter kommer det att bli en utvärdering för att se vad nästa steg blir.

- Långsiktigt hoppas jag att vi får stöd för att fortsätta utvecklingen av sporten här i Sverige och till slut kvalificera oss för Olympiska spelen.

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej