Aktuella artiklar | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Christoffer Carlsen om simning, träning och kost

Christoffer Carlsen har simmat sig till flera prestigefyllda medaljer, men för honom finns inga genvägar till framgång. Som sponsrad av Svenskt Kosttillskott faller nu den sista pusselbiten på plats för att nå till de stora slutmålen; Bli bäst i världen.

Christoffer Carlsen tävlingssimmar.

För Christoffer Carlsen är livet med elitsimning ett självklart val. Trots att det är mycket jobb och hårt slit bakom framgångarna, tycker han att det är enkelt att sätta upp en målbild och leva efter den, och visst lyckas han. År 2000 fick han sin första medalj och har efter det bland annat simmat sig till SM-guld i 100 m frisim och SM-silver i 200 m frisim. För att nå sina mål tränar Christoffer 8 simpass i veckan, 3 gympass och 4 landträningspass.

-Just nu gillar jag bäst sprintträning, men all träning där man kör slut på kroppen med mjölkyrapass är sköna.

Christoffers kost och kosttillskott

Bakom resultaten döljer sig oändligt många träningstimmar. En vanlig vecka spenderas 25 timmar i bassängen och runt sju timmar på gymmet. Men som elittränande simmare gäller det inte bara att träna mycket, kosten är även en viktig del för framgången då all träning kräver mycket energi. Christoffer ska få i sig mellan 7000 och 7500 kcal per dag och kosttillskott hjälper till när den vanliga maten inte räcker till, och som sponsrad av Svenskt Kosttillskott får Chrstoffer nu tillgång till det han behöver.

- Det är riktigt svårt att få i sig så mycket genom vanlig mat. Så jag äter en hel del kosttillskott. Det är främst proteinpulver och mycket bars under träningsperioderna. Inför tävling lägger jag till kreatin och beta-alanin också. Det gör en enorm skillnad upplever jag. För mig är framför allt kreatin A och O inför tävling för att boosta kroppen.

Christoffers rekommendationer

 
Core Creatine
 
Core Protein Bar
 
Core Whey Protein

MorgonVid träningEfter träning
VitaminerX
KreatinX
SportdryckX
Core Whey ProteinX
Core Protein BarX

Läs mer om Christoffers kost och träning.

Hårt slit varvat med skoj

Tävlingssimning har varit en del av de Olympiska Spelen sedan starten och utförandet sker i de olika simstilarna bröstsim, ryggsim, fjärilssim, frisim och medley i olika distanser. Tävlingssimning har under tiden som gått utvecklats genom bättre simteknik och förbättrat material i simkläderna, och som vid alla idrotter även bättre mat och träning hos deltagarna själva. För Christoffer är det inte svårare än att träna hårt och ha roligt på kuppen för att nå resultat.

-Det är bara att hoppa i bassängen och simma det fortaste man kan till andra sidan! Men egentligen måste man nog vara lite knäpp om man ska lyckas, bara simma flera timmar i sträck fram och tillbaka. De dagar jag känner att träningen är trist, tänker jag på något gammalt roligt minne och blir glad igen och får energi att fortsätta. Mig händer det alltid något kul.

Bild på Christoffer när han är i vattnet och simmar.

Christoffer söker själv förebilder i världseliten för att få inspiration och vill även agera ambassadör för den yngre generationen. För honom finns det inga genvägar.

-Det finns bara en väg att gå, det är att träna och aldrig ge upp. Man bestämmer själv sin egen utveckling, vill man bli bäst så kan man det. På så sätt är det lättare med en individuell sport, för där bestämmer du sin egen framtid med personliga mål.

Det slutgiltiga målet är att bli bäst i världen.

Även om de flesta inte gör en karriär av simning tycker Christoffer Carlsen att fler borde lägga in det i sin vanliga träning som ett komplement.

- Man tränar verkligen hela kroppen när man simmar. Och det förebygger skador riktigt bra. Man kan se motionärer på gymmet som sitter på en spinningcykel, men varför inte simma istället?

Vill du veta hur Chrisoffer äter och tränar för att lyckas? Läs Christoffers mat och träning.

Bilder: Privat

Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej