Aktuella artiklar | Nystart 2022 | Kost & kosttillskott | Träning & målsättning | Recept | Matlådor | Ambassadörer

Bristande kontinuitet? Vi hjälper dig hitta ditt varför!

Ena dagen känns träningen lika självklar som amen i kyrkan, nästa som en punktering i skärselden. Så, hur skapar vi hållbara och återkommande vanor?
Du vet, sådana som får oss packa träningsväskan och prestera även när träningsglöden falnat?
Här följer tipsen som blåser liv i den vinterdeppiga motivationen och hjälper dig hitta just ditt varför

Strunta kort i bekantskapskretsens träningsgeist och fokusera på varför du värdesätter en aktiv livsstil. Först då kommer dina sunda vanor och beteenden hålla i längden. Känner du dig osäker? Här nedan följer några konkreta exempel som knuffar ditt “varför” i rätt riktning.

MÅ-Bra-Hormoner

Studier har i årtionden visat att motion ökar vår kroppsegna produktion av ämnen som endorfin, dopamin och serotonin. Hormoner som kanske låter mumbojumbo-aktiga, men i själva verket är direkt sammanlänkade med vår psykiska hälsa. Så, magrutor och flexade överarmar i all ära. Men när motivationen dippar – testa att promenera, lyfta, bodypumpa eller springa för ett lyckligare liv. Då, men först då, kommer dina hälsosamma vanor hålla i längden.

Stressreducerande effekter

Återkommande fysisk aktivitet förbereder kroppen för att klara av, hantera och balansera såväl stress som stressrelaterade situationer. I klarspråk – om vi fysiskt aktiverar kroppen med jämna mellanrum kommer den utveckla ett mer effektivt förhållningssätt mot naturlig trötthet. Något som i sin tur lättare får våra inbyggda system att nonchalera yttre faktorer och minimera deras upplevda påverkan.
Men det är inte allt. Motion minskar även kroppens hormonella mängder av adrenalin och kortisol, något som rustar oss för att bättre parera påslaget av stress – om den, trots dina svettfyllda träningspass, ändå skulle välja att knacka på dörren.

Ökad minneskapacitet

För såväl springsugna barn som bingetittande vuxna stimuleras funktionerna kring inlärning och minneskapacitet av mängden arbete vi utsätter kroppens muskulatur, nervsystem och naturliga rörelsemönster för. Detta exemplifieras ofta i skolmiljö för att främja ungdomsidrott – men är alltså precis lika applicerbart bland vuxna.

En av förklaringarna bakom fenomenet är ökningen av hjärncellernas nybildningar i hippocampus, något som går hand i hand med ökad ”nyfikenhet” bland olika stimulansområden och därmed ökar vår läromässiga kapacitet.

Fortfarande skeptisk? Kom då ihåg att många av våra mest framgångsrika affärsledare, idrottsmän och författare knatar runt som levande bevis för tesen. Inte minst med tanke på att majoriteten av dem hävdar att motion varit en avgörande faktor för att orka prestera på topp – samtidigt som de tvingats komma ihåg födelsedagar, var de förlagt glasögonen och parkerat bilen.


Var denna artikel till hjälp?   Ja   Nej

Lär dig mer

  Det dolda sockret - i dessa livsmedel hittar du socker

Det dolda sockret - i dessa livsmedel hittar du socker

Upptäck det dolda sockret i livsmedel och gör smartare val för att undvika det!
  Vi guidar: Så hittar du laktosfritt protein

Vi guidar: Så hittar du laktosfritt protein

Laktosintoleranta har flera potenta proteinsorter att välja bland.
  Livsmedel som sänker kolesterolet

Livsmedel som sänker kolesterolet

Här får du tips på ämnen och livsmedel som är bra för kolesterolet.
  5 bästa magövningarna

5 bästa magövningarna

Variera din magträning med 5 mejslande varianter.
  Nystart 2022 - så kommer du igång

Nystart 2022 - så kommer du igång

Här följer sju tips som får dig att hålla nyårslöftet, en gång för alla!
  Beachform för killar - Del 1

Beachform för killar - Del 1

Kom i form till sommaren med detta fyrstegsprogram! Här har du del 1.
  Så fungerar enzymer i kroppen

Så fungerar enzymer i kroppen

Enzymer hjälper till att byta ned maten vi äter så att vi kan ta upp näringen.
  Stor fitness-guide: Så deffar du

Stor fitness-guide: Så deffar du

Kom i fitnessform genom att deffa - vi tipsar om bäst kost och träning.
  Träningsschema för 4 dagar i veckan

Träningsschema för 4 dagar i veckan

Komplett träningsupplägg för dig som tränar 4 dagar i veckan.
  Allt om Atkins

Allt om Atkins

Börja med Atkins idag. Snabbgudie till hur och varför det fungerar.
  Så mycket förbränner du när du tränar

Så mycket förbränner du när du tränar

Så många kcal bränns vid träning och så lång promenad krävs för att bränna godis
  Jenny Adolfssons bästa tips för ett starkare år

Jenny Adolfssons bästa tips för ett starkare år

Jenny Adolfsson tipsar till hur du startar och håller igång med träningen 2019!
  Nyårslöftet: Bygga muskler

Nyårslöftet: Bygga muskler

Få inspiration kring kost och träning för muskelbyggning i vårt nyårslöfte!
  Bli av med ballongmagen

Bli av med ballongmagen

Vad ska man egentligen göra för att bli av med svullen mage? Tipsen får du här!
  Så når du fitnessformen med rätt kost och träning

Så når du fitnessformen med rätt kost och träning

Kom i fitnessform - vi tipsar om bäst kost och träning för uppbyggnadsfasen.
  Guide: Hudvård för fet hud

Guide: Hudvård för fet hud

I denna guide hjälper vi dig att komma till rätta med dina hudproblem.
  Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Kom igång: Träningsprogram för tjejer

Effektivt kom-igång-program för tjejer baserat på 3 dagar i veckan.
  En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

En diet utan namn - Olga Rönnbergs bästa tips för ett hälsosamt liv

Olga Rönnberg guidar till hur du skapar kostvanor som funkar i det långa loppet.
  BeachForm för tjejer - Del 1

BeachForm för tjejer - Del 1

Kom i sommarform med hjälp av detta fyrastegsprogram!
  Kosttillskott för ögon och synen

Kosttillskott för ögon och synen

Vad ska man äta för att ta hand om sina ögon och sin syn? Här får du svaret.